"La Voz: diario gráfico de información", 23 de xuño de 1928:
martes, 29 de novembro de 2016
venres, 25 de novembro de 2016
JOSÉ FIGUEIRAS: DE CHOFER DA CUTCSA A CAMIONEIRO DA SCHWEPPES
Xa
temos falado nestas
Crónicas
de Arteixo
da importancia da emigración da nosa bisbarra no
Uruguai, onde en 1937 un grupo de bergantiñáns fundaran unha das
empresas sudamericanas máis importantes, a chamada Cooperativa
Uruguaia de Transportes Colectivos S.A. (CUTCSA), da
que foran os seus principais impulsores os emigrantes de Vilaño
(Laracha) José e Gerardo Añón Canedo, Rogelio Sande, tamén da
Laracha, e José Lago, de Ramil (Sísamo, Carballo), unha
cooperativa que na actualidade
conta cunha frota de máis de 1.000 autobuses que transportan unhas
600.000 persoas diarias que proporcionan uns
5.000 postos de traballo. Segundo
o escritor carballés Xan Fraga, foi tanta a xente da comarca de
Bergantiños e
doutros
puntos de
Galiza que traballaron e traballan nela
que a moitos emigrantes cando lles preguntaban a que país ían,
contestaban que a CUTCSA!
José e a súa muller Alicia diante do seu autobús da CUTCA |
Un
daqueles bergantiñáns que traballou varios
anos nesta cooperativa foi José Figueiras España,
que abandonara o seu Buxán natal (parroquia de Seavia, Coristanco)
en 1957 para
embarcarse a
Montevideo
no “Monte Udala”, un
buque que transportaba madeira e no
que viaxaban
ducias de galegos
e galegas que fixeran a maleta da emigración na procura dunha
mellor vida.
José tiña naquel
intre 17
anos e un feixe de soños...mais
o camiño para levalos a cabo non sería doado. Abofé que non!
Nada
máis chegar á capital charrúa, o
noso protagonista empezaría
a traballar nun
bar no que tería a pouca fortuna de dar cun dono sen escrúpulos...e
iso que era parente de su pai,
un verdadeiro explotador de emigrantes ao que Pepe
soportaría durante un ano. Trala mala experiencia no mundo da
hostalería, grazas
á axuda duns
veciños de Coristanco que levaban anos residindo en Montevideo,
atoparía
un traballo como
aprendiz nunha panadería-confitería,
un lugar
no que o
mozo bergantiñán
aprendería o oficio e grazas
ao cal aforraría
os seus primeiros pesos, algúns deles investidos en sacar o carnet
de conducir co que acabaría encamiñando a súa futuravida profesional.
É
aquí, nesta etapa
de panadeiro-confiteiro,
na que entraría a formar parte do
ornanigrama
do Racing Club de Montevideo, entidade
que
presidía José Silvio Pozzo e na que xa levaba algún tempo o
seu curmán Carlos España Castro formando
parte da directiva.
Ao
Racing, que
actualmente disputa a Primeira División uruguaia, empezaríaselle
a chamar
naqueles últimos anos 50 La
Escuelita grazas
a notoriedade do bo traballo que desempeñaban coa canteira o seu
equipo
directivo, entre eles, o do
noso prezado José Figueiras,
un José que no ano 1963 iniciaría
unha nova etapa traballando
como
revisor dos autobuses
da
CUTCSA, a empresa que naquel intre presidía o larachés e
presidente do Nacional de Montevideo,
José Añón.
Aqueles
primeiros 60 son anos de pouco durmir e moito traballo para o noso
veciño, tempos nos que aparte do seu emprego como revisor, facía
uns
pesiños afiando coitelos, conducindo un taxi e
outras actividades que
non tiñan outro obxectivo
que
o
de aforrar
e
xuntar a suma suficiente
para poder
comprar a cuarta parte do bus n.º 315 da liña 146 da CUTCSA, soño
que acabaría cumprindo con creces xa que posteriormente tamén
compraría
a
quinta parte doutro autobús da cooperativa. Ao fin, despois de tanto
sacrificio, a vida empezáballe a sorrir. Nese
bus nº 315 que, como propietario da súa cuarta parte, conducía
cada día polas rúas de Montevideo, José coñecería en 1968 ao
amor da súa vida, Alicia
Icasuriaga, unha pasaxeira
uruguaia de sangue vasca que
traballaba na embaixada de Arxentina en Uruguai. Non
tardarían en casar. Faríano en xuño do ano seguinte, despois de
que o emigrante de Coristanco vendera a súa parte do autobús
315 para montar, xunto con
dous socios máis que tamén traballaran na CUTCSA (un era uruguaio e
o outro de Ourense), a panadería “Ituzaingó”,
que estaba no barrio de Maroñas, moi preto do Hipódromo Nacional.
Os recén casados farían o viaxe de noivos en 1970 á terra de Pepe, terra na que botarían tres meses antes de marchar de novo a Montevideo onde, en febreiro do 72, nacía Charo a primeira filla do matrimonio, unha cativa que co tempo convertiríase na concelleira de TeGa que hoxe tod@s coñecedes. Naquela altura as cousas en Uruguai estábanse poñendo moi feas por mor da grande crise económica e dos problemas políticos que vivía o país, que acabarían derivando no golpe de Estado do 27 de xuño de 1973.
Os recén casados farían o viaxe de noivos en 1970 á terra de Pepe, terra na que botarían tres meses antes de marchar de novo a Montevideo onde, en febreiro do 72, nacía Charo a primeira filla do matrimonio, unha cativa que co tempo convertiríase na concelleira de TeGa que hoxe tod@s coñecedes. Naquela altura as cousas en Uruguai estábanse poñendo moi feas por mor da grande crise económica e dos problemas políticos que vivía o país, que acabarían derivando no golpe de Estado do 27 de xuño de 1973.
O Mariñeiro co seu camión da Schweppes |
No
caos daquela incerteza Pepe
e a
súa dona
decidiron vir para Europa
onde,
nada máis chegar, a
piques estiveron de
residir
en
Barcelona xa que Alicia tiña traballo no consulado arxentino da
cidade condal. Mais José non estaba pola labor, quería estar cos
seus, tiña
morriña da súa terra, á que chegarían cando corrían os últimos
meses de 1973, xusto cando
o
actor Sancho Gracia, que non tardaría moito en convertirse no
popular Curro Jimenez, protagonizaba
a
serie que
emitía TVE
“Los
camioneros”.
Sancho
dáballe
vida na serie a
Paco,
un camioneiro que percorría no
seu Pegaso
as estradas
infernais
da
España
dos
70, rendíndolle
homenaxe aos profesionais do volante
daqueles días, entre eles o noso protagonista José Figueiras, que
empezara
a traballar en
Caión
conducindo un camión dos irmáns García Gómez, “os
grilos”,
co
que repartía
peixe polas prazas da Coruña e Vigo, de
aí o alcume polo que moit@s o coñecemos:
o
Mariñeiro.
Pepe e Alicia vivían naquel intre na vila
caionesa,
un lugar no
que nacería Alicia, a súa
segunda filla, e
que abandonarían a raíz de que o antigo chófer da CUTCSA empezara
a traballar como camioneiro da Schweppes en febreiro de 1975.
É
aí, nesa altura, cando a familia Figueiras Icasuriaga chega a
Arteixo e
alugan
un piso no edificio do bar Salgado, que é onde virían
ao
mundo
Álvaro e Cristina, os fillos máis novos do matrimonio. Pepe o
Mariñeiro,
que ao
longo da súa vida tivo
sempre a imperiosa necesidade de traballar
voluntariamente en canto
colectivo había (comisións
de festas, asociacións, etc)
non
tardaría en integrarse na vida cotián do municipio e,
deste xeito, rememorando
a súa etapa no
Racing Club de Montevideo,
entraría
a formar parte da xunta directiva
do Penouqueira onde
deixaría unha
enorme
pegada entre
os rapaces
que xogamos nas categorías inferiores deste equipo, uns
cativos que
nunca esqueceremos a amabilidade
e cariño co que sempre nos tratou
Pepe...nin
tampouco cando entraba no campo de adestramento cunha caixa de
Schweppes de laranxa en
cada man!
Imaxe dos anos 80 do Penouqueira |
O
Mariñeiro,
primeiro como empregado e a partir de 1986 como autónomo,
faría miles de quilómetros conducindo por toda a península os
camións desa fábrica de nome imposible de escribir mais que tod@s
pronunciamos Sueps. Xa
vos podedes imaxinar o feixe de anécdotas que lle aconteceron por
esas estradas de Deus. Abofé que darían para un libro...mais se
queredes saber algunha non tedes máis que ir polo Alto de Arteixo, o
seu lugar de residencia dende 1986, que seguro volas ha de contar
encantado
mentres tomades un café con
él no
Bar “O
que faltaba”
pois agora, que disfruta da súa merecida
xubilación, ten todo o tempo do mundo para contalas.
mércores, 23 de novembro de 2016
venres, 18 de novembro de 2016
MÁXIMO MOSQUERA "PITOS", UN FUTBOLISTA DE NOVELA
Mestre, futbolista profesional, banqueiro, alcalde, xerente do Balneario...se hai un persoeiro da nosa bisbarra que é coñecido polas múltiples actividades que realizou ao longo da súa vida, ese non é outro que Domingo Máximo Mosquera Calvete, un arteixán ao que toda a veciñanza da súa vila natal coñece polo alcume de Pitos.
Pitos nos anos 50 co Penouqueira
|
O
seu enorme talento levárao a fichar uns anos antes, nos primeiros
50, na categoría xuvenil do Santa Margarita,
que
chamara
a súa atención
nun dos amigables que xogara en Arteixo contra o Penouqueira. Mais
a estadía
de Pitos
neste
equipo da Capital
sería efímera xa
que non tardaría en fichar no Deportivo, con
quen
se proclamaría campión galego de xuvenís en 1953 baixo
a batuta
do
arxentino Rafael Franco, que
fora un
dos integrantes da lendaria dianteira Orquesta
Canaro coa
que o Deportivo fora subcampión
de
Liga na tempada
1949/50. “Este
pibe es un fenómeno”,
dicía
habitualmente o técnico arxentino sobre
o futbolista arteixán
abandeirado
do número
10, a mesma camiseta que vestira
ata
a campaña anterior un
tal Luís Suárez, co tempo bo amigo do noso protagonista.
Naquela altura o Deportivo da Coruña creara un equipo na Serie A Rexional, o Deportivo “A”, coa idea de que os seus xogadores xuvenís se fosen fogueando competindo con equipos como o Astano, Esteiro, Flavia, Brigantium, Ordes, Sporting Lugo, Noia ou mesmo co Fabril, o outro filial do Deportivo. Pitos xogaría neste Deportivo “A” ata a tempada 1956/57, que foi cando debutou en 3ª División co Fabril que, por aqueles días, dirixía Antonio Vilar Chao, fillo do galeguista Antonio Vilar Ponte e un dos integrantes do Deportivo que acadara na tempada 41/42 o primeiro ascenso a 1ª División do cadro branquiazul.
Naquela altura o Deportivo da Coruña creara un equipo na Serie A Rexional, o Deportivo “A”, coa idea de que os seus xogadores xuvenís se fosen fogueando competindo con equipos como o Astano, Esteiro, Flavia, Brigantium, Ordes, Sporting Lugo, Noia ou mesmo co Fabril, o outro filial do Deportivo. Pitos xogaría neste Deportivo “A” ata a tempada 1956/57, que foi cando debutou en 3ª División co Fabril que, por aqueles días, dirixía Antonio Vilar Chao, fillo do galeguista Antonio Vilar Ponte e un dos integrantes do Deportivo que acadara na tempada 41/42 o primeiro ascenso a 1ª División do cadro branquiazul.
No
equipo
fabrilista Pitos
compartiría
vestiario con futbolistas da talla de Mangana, Acuña, que era irmán
de
Xanetas,
o porteiro do primeiro
equipo deportivista,
Porvén,
Chas,
Gerardo
de Meicende,
Bouza e
un longo etcétera de xogadores que, nalgúns casos, reforzarían
algunha que outra vez aos equipos que disputaban os torneos de
verán
que se organizaban no Balneario de Arteixo por aqueles anos 50.
Precisamente sería nun destos partidos veraniegos xogados
no campo do recinto termal, onde Pitos
sufriría
unha gravísima lesión de xeonllo que estivera a piques de truncar a
súa carreira deportiva mais,
con
todo, emulando o afán de superación do astro brasileño Garrincha,
que tiña a perna dereita 6 centímetros máis curta que a esquerda,
o
futbolista da Baiuca
sería quen de seguir xogando ao fútbol grazas, en gran medida ao
traballo do masaxista do Deportivo, Vicente Cucarella.
A
súa pequena coxeira non sería impedimento para ser dos futbolistas
máis destacados do Fabril durante a tempada 57/58
na que, segundo informaba o xornal La Noche na súa edición do 12 de
novembro de 1957, despertara o interés de varios equipos...”En
el mismo Fabril está el jugador Pitos por el que se interesa el
Cádiz y la Cultural Leonesa”,
mais
finalmente o da Baiuca seguiría defendendo as cores do Fabril, onde
xogaría a un alto nivel a tempada
58/59
e parte da 59/60, que foi cando fichou no Racing de Ferrol, equipo
naquela hora de 2ª División.
O
futbolista arteixán,
sempre co 10 ás costas, debutaría
no once ferrolano o 1 de novembro de 1960 nun Racing-Sestao no
que Pitos,
a
pesar de que os locais perderían 2-3,
deixaría a súa pegada ao anotar o seu primeiro gol cos
racinguistas. No
anecdotario do
seu paso polo once departamental
tamén queda unha eliminatoria da Copa
del Generalísimo,
a actual Copa do Rei, na que o Racing de Ferrol
se
enfrontou
ao F.C. Barcelona dos Ramallets, Kubala, Luís
Suárez
e compañía. O equipo galego, con Pitos
xogando de titular, perdería no Nou Camp por 7-1 mais cóntase que
Helenio Herrera, o
adestrador do equipo catalán,
quedara sorprendido
coa
exquisita técnica do da
Baiuca
e que chegara a interesarse por él. A modestia de Pitos,
con quen falamos recentemente, di que esta información non é
verídica mais, houbera
algo ou non,
deixamos o
seguinte apuntamento
que o escritor arteixán Antón Castro fai sobre Pitos
na súa novela “El álbum del Solitario”: “Nosotros
lo admirábamos por sus buenas maneras y porque sabíamos que había
estado a prueba en el
Barcelona en los tiempos de Kubala y Luis Suárez (algunos decían
que había sido el delantero más grande del Penouqueira en toda su
historia, mejor incluso que Arsenio), pero una inoportuna lesión le
apartó del fútbol. Redondo y más bien pequeño, era un extremo
hábil y veloz, autenticamente letal; su dominio del balón resultaba
tan apabullante que en ocasiones, en verano, se permitía jugar
descalzo”.
Ao
remate daquela tempada 1959/60 na que pasarían polo banquillo do
Racing de Ferrol ata catro adestradores: Román Galarraga, Tomás
Castro, Hilario Marrero e Ramón Miranda, o cadro departamental
descendería a 3ª despois de xogar dezaseis campañas consecutivas
en 2ª División.
Pitos
permanecería en Ferrol a tempada seguinte, a 1960/61, na que os
racinguistas non serían quen de recuperar a categoría perdida. Na
61/62 volta de novo ao Fabril, onde colle os galóns de capitán e,
unha vez máis, é dos xogadores máis destacados. Desta campaña
cabe destacar como dato anecdótico que o 29 de abril de 1962 o
futbolista da Baiuca defendeu as cores do C.D. Lugo nun partido
amigable contra o Celta que os da muralla venceron por 2-1.
La Hoja del Lunes, 16 de outubro de 1961
|
Actualmente, con 80 invernos ás costas, Pitos pasa boa parte do día no Balneario de Arteixo, un establecemento que os irmáns Mosquera Calvete levan administrando dende hai máis de medio século e no que este persoeiro de Arteixo viviu momentos inesquecibles da súa vida deportiva, momentos que non hai moito tempo tivemos a fortuna de que nos transmitira no recinto termal. Un deles foi o partido Penouqueira-Fabril, que se xogou en xullo de 1958 e no que a parte de Pitos participaran, entre outros, Arsenio Iglesias e o grandísimo xogador coruñés do F.C. Barcelona Luís Suárez...un partido no que xa vos falarei noutra ocasión.
venres, 11 de novembro de 2016
BREVE HISTORIA DO BALNEARIO DE ARTEIXO
Aínda
que o lugar de Caldas, que é un termo romano para indicar augas
quentes, danos pé a pensar que os seus precedentes son moito máis
antigos, a primeira constancia documental que hai sobre o Balneario
arteixán data do ano 1760. Nese documento, o emprazamento do edificio
descríbese como un lugar illado do núcleo poboacional da Baiuca e faise
mención dunha serie de edificacións das que contaba o recinto termal:
hostal, casa de baños, capela e un arrimo para as cortes. No documento
detállase tamén, que un destes arrimos, facía ás veces de hospital e nel
recollíase á xente máis humilde, condición obrigatoria para poder
explotar as súas augas termais. Co paso dos anos o edificio, que xunto
co de Carballo era o único termal recoñecido en toda a provincia da
Coruña, convertiríase en centro de gran actividade social e marco de
feitos históricos de certa importancia coma o protagonizado a primeiros
do século XIX polo xeneral Juan Díaz Porlier que, cando cumpría condena
no castelo de San Antón por expresar a súa protesta pola abolición da
Constitución de 1812, solicitáralle por motivos de saúde ao Capitán
Xeral un permiso para pasar uns días nos Baños de Arteixo, onde xa
levaba uns días instalada a súa muller Josefa Queipo de Llano e a
servidume. Mais, tras novas peticións ás autoridades militares da
Coruña, Porlier obtería un novo consentimento, esta vez para instalarse
en Pastoriza, na casa de campo de Andrés Rojo del Cañizal (actual
Vilariza), lugar no que prepararía o levantamento do 9 de agosto de 1815
contra o goberno absolutista de Fernando VII. O "Marquesito", alcume de
Porlier, fracasaría no intento de derrocar ao rei español e sería
condeado a morte, sendo aforcado en outubro dese mesmo ano no Campo da
Leña da Coruña.
Dous anos despois da morte de Porlier, en 1817, noméase por primeira
vez un médico director
xa que, ao parecer, o Balneario era cada vez máis visitado e valorado
pola súa capacidade para curar, mais como os usuarios tomaban as augas
ao chou, sen ningún tipo de control médico, ocorrían a cotío desgrazas
que fixeran ver a necesidade de tal nomeamento. Aínda así, non sería ata
1849 cando Antonio Casares realiza a primeira análise das
augas, estudio no que se verifica que estas son moi mineralizadas, con
altísimos porcentaxes de cloro e sodio ademais de outros compoñentes:
xofre, calcio, flúor, bromo e iodo, que se empezarían a recomendar para o
tratamento de
afeccións cutáneas, reumatismos, trastornos respiratorios e problemas de
tipo nervioso.
Cara a mediados deste século XIX e segundo as investigacións do doutor
Pedro María Rubio, que aparecen reflexadas no seu libro, Tratado completo de las fuentes minerales de España
(publicado en 1853), a propiedade do Balneario de Arteixo era
compartido por catro propietarios, que tiñan feita a partición dos
edificios e administrábanos por si mesmos ou por medio de dependentes.
Naquela hora, a dirección facultativa corría a cargo de don Isidoro
Ortega, quen tamén se ocupaba da dirección do Balneario de Carballo,
recinto que nesa época fora adquirido polo xurista e político ourensán
Pedro Sanjurjo, que entre outros cargos, fora Conde de Torre Panela,
deputado a Cortes por Ourense (1839-41 e 1844-46) e polo distrito de
Bande (1850-54 e 1857-58), oídor da Real Audiencia da Habana (1849) e,
maxistrado decano da Audiencia de Manila (1869).
Mais no Balneario de Arteixo había un quinto propietario: o banqueiro
madrileño Angel Henry que, aínda que nun principio tivera abandonada
durante algún tempo a súa parte do recinto, segundo publica Rubio no seu Tratado completo de las fuentes minerales de España..."abrió
en su establecimiento un salón de sociedad decentemente adornado, con
periódicos, juegos permitidos y piano, arregló un local para fonda y
amuebló las habitaciones". Henry, deste xeito, convertera a súa parte dos Baños no epicentro da
vida social do concello e tamén se encargaría de amañar unha gran horta
para adicala a xardíns e a paseos. Pedro María Rubio tamén describía como era
o núcleo de Arteixo de mediados do XIX: "Hay paseos
amenos y deliciosos en el pequeño valle y su carretera, y una hermosa y
dilatada pradera adornada de árboles silvestres de todas clases, que
prestan gustosa sombra. Esta pradera, que es la que media entre los
baños y la carretera, está cruzada por un arroyo pequeño, que abunda sin
embargo en truchas y anguilas y va a desaguar al Océano Cantábrico, que
dista de allí un cuarto de legua escaso. Las colinas que rodean el
valle están pobladas de frondosos y dilatados pinares, y en sus faldas
se ven viñedos, prados, huertos y tierras bien cultivadas".
A
finais deste século XIX, en 1898, o carballés Manuel Rodriguez Més,
home acaudalado que lograra unha gran fortuna e que casara coa súa
propia curmán, a arteixá Flora González Més, compraríalle aos herdeiros
de Henry o Balneario pola respectable suma de 9.000 pesos dos da época.
Non tardaría moito en darlle aos Baños unha vitalidade e uns servizos
dos que carecían as instalacións e, nese mesmo ano, encárgalle ao
arquitecto vasco Juan Ciórraga i Fernández de Labastida, impulsor das
galerías do Ensanche coruñés e diseñador do asilo de anciáns de Adelaida
Muro, tamén na Coruña, a construcción do edificio do hotel, dotado de
planta baixa e dúas alturas que se edificarían con pedra de cachotería
entre os anos 1898 e 1911.
Principiaba, deste xeito, a relación da familia González Més cos Baños
de Arteixo, unha
relación que en realidade xa a iniciara o pai de Flora, Manuel González
Iglesias (Alcalde de Arteixo entre 1890 e 1891), cando fora durante un
tempo o administrador do Balneario. Tamén, durante os anos que Manuel
Rodriguez e a súa muller Flora estiveran ao fronte do negocio, un irmán
desta, Baldomero González Més, fervente seguidor da doutrina do
conservador Cánovas del Castillo, fora o Alcalde de Arteixo en tres
etapas distintas: 1914-1916, 1920-1923 e 1930-1931. Esta fora se cadra a
mellor época do Balneario, uns anos de esplendor no que o edificio
termal era frecuentado por persoeiros da talla de Manuel Mª Puga Parga
"Picadillo", xuiz municipal de Arteixo entre 1901 e 1903 que chegaría a
ser o Alcalde da Coruña no ano 1915; Ricardo Fernández Cuevas i Salorio,
director xerente de Augas da Coruña S.A., empresa que se constituíra en
1903; o poderoso banqueiro coruñés Narciso Obanza Alonso, casado con
Elena Miranda Santos (filla de Luis Miranda, o precursor da actividade
téxtil na Coruña) e amigo persoal de Baldomero González Més, que en
realidade era o seu corresponsal no municipio arteixán; ou Raimundo Molina, un dos
promotores do porto herculino, que viña aos Baños acompañado da súa dona
Evarista (filla do doutor Alejandro Brandao, Alcalde da Coruña entre
1881 e 1885) e do seu fillo Alfonsito, un rapaz que co tempo presidiría a
alcaldía herculina dende o ano 1947 ata 1958. Si, estamos a falar de
Alfonso Molina.
Os González Més terían moito peso tanto na vida política coma na
socio-cultural e tamén relixiosa dese Arteixo de principios de século
XX. Xa falamos de Baldomero, alcalde do concello en varias ocasións, e
de Flora, propietaria xunto co seu home do Balneario, mais aínda quedan
no tinteiro anécdotas do resto dos irmáns, que en total foran doce, das
cales falaremos noutra ocasión.
Carlos del Río Troche (imaxe cedida pola súa filla Ana) |
Paralelamente á entrada na alcaldía herculina dun dos hóspedes máis
ilustres do Balneario, Alfonso Molina, os Baños cambiarían de
propietarios pasando, por herdanza, ás mans de Enrique Rodriguez Més,
que estaba casado con Milagros del Río Troche. Mais Enrique non estaba
pola labor de levar as rendas do negocio e pediríalle a seu cuñado
Carlos, daquela empregado do Banco Pastor, que se puxera ao fronte,
petición que este aceptaría.
Eran os tempos nos que a fisionomía da vila variaba
considerablemente cada verán. Os meses de xullo e agosto rexistraban
cada ano unha gran afluencia de visitantes que, dende puntos ben
dispares, viñan a Arteixo a tomar os baños por prescripción médica.
Outro persoal, como era o caso de moitos dos novos usuarios, chegaba á
vila por consellos de amigos que melloraran das súas doenzas grazas as
augas arteixás. Naquela época, non era difícil que houbera máis de cen
persoas hospedadas no hotel do Balneario e tampouco era inusual ver
disfrutar a varios centos de bañistas dos servizos do centro, clientes
que alternaban as súas estadías no edificio con excursións ás praias de
Alba e Sabón ou aos montes de Subico e Santa Locaia.
Carlos del Río Troche e a súa muller, Laura Doldán Rivas, levarían a
administracción do Balneario desde finais da década dos corenta ata
1962. Pouco se asemellaba o Arteixo daqueles días co de hoxe. Na zona
dos Baños estaba o hotel e un hospitalillo e, posteriormente,
habilitaríanse unha especie de albergues ou ranchos que era o lugar onde se hospedaban os clientes que non podían pagar a estadía no hotel
mais sí acudir a tomar os baños, xa que o recinto tiña a obriga de
aloxar aos enfermos dos concellos veciños que estaban escritos na
beneficiencia. Neses anos, principalmente nos corenta, o Balneario
tamén era utilizado polo R.C. Deportivo da Coruña, que se concentraría en
numerosas ocasións nas súas instalacións. Para a historia tamén queda a
concentracción, durante a primeira semana de maio de 1945, da selección
española de fútbol na que xa destacaba o lendario dianteiro vasco Telmo Zarra.
Carlos del Río falecería dun infarto en 1962 e sería aí cando
entrarían en escena os
actuais propietarios dos Baños, é dicir, os irmáns Mosquera
Calvete que, logo das oportunas
negociacións con Francisco Rodriguez "Pancho", fillo de Enrique
Rodriguez Més, faríanse co recinto termal nestes anos sesenta, pouco
despois de que un dos irmáns, Domingo Máximo "Pitos", debutara en 2ª
División co Racing de Ferrol... uns Mosquera Calvete que levan
administrando o Balneario
máis de medio século e que acometerían unha rehabilitación das
instalacións coincidindo cun programa de reordenación urbanística do
contorno, no que se construiría o paseo fluvial e a Casa da Cultura.
O Balneario a principios dos anos cincuenta (imaxe cedida por Ana del Río) |
Os Baños, historia e tradicción que nos traen á memoria esa tranquilidade
perdida por mor das presas coas que hoxe convivimos, tamén están
asociados a varias curas miragreiras das que non hai moito tempo alguén
me comentou, sen ningún recato, que seica unha persoa que no seu día
chegou ao Balneario con muletas, despois dun adecuado tratamento e
grazas ás augas á que foi sometida, voltaría ao seu domicilio sen as devanditas muletas, deixando unha delas colgada na capela do recinto.
Un ambiente de veraneo da decadencia romántica, alá polo 1890, como
sinala a fonte do Balneario, segue envolvendo a atmósfera deste
histórico lugar descuberto, paradoxos da vida, según afirma a lenda,
grazas a un burro que curou as súas feridas e mazaduras nunha fonte
próxima ao lugar donde pacía.
FONTES:
-Seminario Permanente CEP "Galán" de Oseiro e CEIP "Ponte dos Brozos".
-BLANCO REY, MANUEL. "Alcaldes de Arteixo (1836-1998)". Concello de Arteixo, 1998.
-PATRICIO CORTIZO, FERNANDO & MACEIRAS RODRIGUEZ, XABIER."De Liverpool ás Sisargas; a derradeira travesía do Priam". Edicións Embora, 2014.
mércores, 9 de novembro de 2016
venres, 4 de novembro de 2016
OS ANTIGOS TROLEBUSES CORUÑA-CARBALLO
Segundo nos conta o escritor carballés Xan M. Fraga Rodriguez nos seus libros "A Coruña-Sada-Carballo. 1903-1979. Tranvías e Trolebuses" (Espiral Maior, 1997) e "Trolebús" (A.C.
Lumieira, 2001), a idea dun trolebús que unira Carballo e A Coruña
débeselle a Enrique Sánchez Rodriguez, que aínda que era natural de
Santiago de Compostela (1882) establecérase de moi novo en Carballo,
vila na que sería o introductor da luz eléctrica (no ano 1915) coa súa
empresa Electra de Bergantiños.
En Carballo, Sánchez, que emigrara a Cuba e montaría alí (1910-11) a Central Eléctrica de Pinar del Río, xa pensara a principios dos anos 20 na posibilidade de crear un transporte tipo trole, semellante aos que había nas colonias británicas. Coa súa experiencia no sector eléctrico e cos folgos de seu irmán Aurelio, que era interventor do Estado nos ferrocarrís, en 1940 presenta ante o MOPU (Ministerio de Obras Públicas) o proxecto de Trolebuses Coruña-Carballo, proxecto que asina Victor Solórzano, naquela hora enxeñeiro do Concello de A Coruña e hóspede habitual do Balneario de Arteixo.
Trolebús BUT diante da Estación de Arteixo |
As obras do montaxe da liña eléctrica principiarían en 1944 e rematarían en 1950, obras que serían realizadas por traballadores da propia empresa, moitos deles veciños de Arteixo como era o caso de Manuel Sánchez ("Toledo"), Jesús e José Pardo Cedeira, Manuel Vázquez "Canedo", Ramón Zás ou Manuel Seixas, este último avó da voceira do BNG de Arteixo, Silvia Seixas. Tamén traballarían na electrificación da liña A Coruña-Carballo os irmáns Iglesias Pardo (José, Enrique e Arsenio). José era o encargado e tiña ao seu cargo uns vinte traballadores. Arsenio faríase futbolista profesional uns anos máis tarde, mais antes de fichar polo Deportivo tamén traballaría na montaxe da liña ademais de facer algunhas gardas na subestación de Lañas.
Limpeza dun BUT en Arteixo (A.C.Lumieira) |
A lonxitude da liña era de 33 kilómetros e contaba coa estación
eléctrica da Grela e coas subestacións de Pastoriza (km. 6), Lañas (km.
15), A Laracha (km. 23) e Bertoa (km. 32), unha liña que finalmente, e
logo de varios ensaios, sería inaugurada oficialmente o xoves 23 de
febreiro de 1950 e que estaría activa ata o 15 de marzo de 1971, día no
que os trolebuses A Coruña-Carballo circularon por última vez.
Nun principio, a liña contaba con 12 troles tipo MAN-AEG que foran
comprados en Alemaña, en plena II Guerra Mundial con Hitler no poder,
no ano 1942, mais 7 deles serían carrozados en Galiza, na fábrica
de Barro en Chavín (Viveiro, Lugo).
En 1961 chegarían, procedentes de Inglaterra, oito trolebuses BUT de segunda man construídos entre 1948 e 1952 en Londres, que viñan sendo os populares de dous pisos, aos que se lles sumaría outro destas características en 1969, comprado a Tranvías de Vigo. En total, a empresa contaba con 21 trolebuses, que eran conducidos por José "Sprint", Manuel Rodriguez "Cándido", Manuel Fraga, Benjamin Sande, Felipe Pazos, os irmáns Esmorís ou, entre outros, os arteixáns Antonio Mareque e Manuel González Berao "Zalo", de quen xa falamos neste blogue polo seu pasado como piloto da aviación rusa e como figurante de varias películas dos últimos anos 40.
En 1961 chegarían, procedentes de Inglaterra, oito trolebuses BUT de segunda man construídos entre 1948 e 1952 en Londres, que viñan sendo os populares de dous pisos, aos que se lles sumaría outro destas características en 1969, comprado a Tranvías de Vigo. En total, a empresa contaba con 21 trolebuses, que eran conducidos por José "Sprint", Manuel Rodriguez "Cándido", Manuel Fraga, Benjamin Sande, Felipe Pazos, os irmáns Esmorís ou, entre outros, os arteixáns Antonio Mareque e Manuel González Berao "Zalo", de quen xa falamos neste blogue polo seu pasado como piloto da aviación rusa e como figurante de varias películas dos últimos anos 40.
Germán (cobrador), "Zalo" (Chófer) e Mareque (chófer) diante dun trolebús MAN |
FONTES:
FRAGA RODRIGUEZ, XAN M. Trolebús. Agrupación Cultural Lumieira, 2001.
FRAGA RODRIGUEZ, XAN M. A Coruña-Sada-Carballo.1903-1979. Tranvías e Trolebuses. Espiral Maior, 1997.
Subscribirse a:
Publicacións (Atom)