EL ECO DE GALICIA, 25 DE XUÑO DE 1892:
PUBLICIDADE DOS ANOS 20 DO BALNEARIO:
|
La Voz de Galicia, 15 de xullo de 1924 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BREVE HISTORIA DO BALNEARIO DE ARTEIXO
Aínda que o lugar de Caldas, que é un termo romano para indicar augas quentes, danos pé a pensar que os seus precedentes son moito máis antigos, a primeira constancia documental que hai sobre o Balneario arteixán data do ano 1760. Nese documento, o emprazamento do edificio descríbese como un lugar illado do núcleo poboacional da Baiuca e faise mención dunha serie de edificacións das que contaba o recinto termal: hostal, casa de baños, capela e un arrimo para as cortes. No documento detállase tamén, que un destes arrimos, facía ás veces de hospital e nel recollíase á xente máis humilde, condición obrigatoria para poder explotar as súas augas termais. Co paso dos anos o edificio, que xunto co de Carballo era o único termal recoñecido en toda a provincia da Coruña, convertiríase en centro de gran actividade social e marco de feitos históricos de certa importancia coma o protagonizado a primeiros do século XIX polo xeneral Juan Díaz Porlier que, cando cumpría condena no castelo de San Antón por expresar a súa protesta pola abolición da Constitución de 1812, solicitáralle por motivos de saúde ao Capitán Xeral un permiso para pasar uns días nos Baños de Arteixo, donde xa levaba uns días instalada a súa muller Josefa Queipo de Llano e a servidume. Mais, tras novas peticións ás autoridades militares da Coruña, Porlier obtería un novo consentimento, esta vez para instalarse en Pastoriza, na casa de campo de Andrés Rojo del Cañizal (actual Vilariza), lugar no que prepararía o levantamento do 9 de agosto de 1815 contra o goberno absolutista de Fernando VII. O "Marquesito", alcume de Porlier, fracasaría no intento de derrocar ao rei español e sería condeado a morte, sendo aforcado en outubro dese mesmo ano no Campo da Leña da Coruña.
Dous anos despois da morte de Porlier, en 1817, noméase por primeira vez un médico director
xa que, ao parecer, o Balneario era cada vez máis visitado e valorado
pola súa capacidade para curar, mais como os usuarios tomaban as augas
ao chou, sen ningún tipo de control médico, ocorrían a cotío desgrazas
que fixeran ver a necesidade de tal nomeamento. Aínda así, non sería ata 1849 cando Antonio Casares realiza a primeira análise das
augas, estudio no que se verifica que estas son moi mineralizadas, con
altísimos porcentaxes de cloro e sodio ademais de outros compoñentes:
xofre, calcio, flúor, bromo e iodo, que se empezarían a recomendar para o tratamento de
afeccións cutáneas, reumatismos, trastornos respiratorios e problemas de
tipo nervioso.
Cara a mediados deste século XIX e según as investigacións do doutor Pedro María Rubio, que aparecen reflexadas no seu libro, Tratado completo de las fuentes minerales de España (publicado en 1853), a propiedade do Balneario de Arteixo era compartido por catro propietarios, que tiñan feita a partición dos edificios e administrábanos por si mesmos ou por medio de dependentes. Naquela hora, a dirección facultativa corría a cargo de don Isidoro Ortega, quen tamén se ocupaba da dirección do Balneario de Carballo, recinto que nesa época fora adquirido polo xurista e político ourensán Pedro Sanjurjo, que entre outros cargos, fora Conde de Torre Panela, deputado a Cortes por Ourense (1839-41 e 1844-46) e polo distrito de Bande (1850-54 e 1857-58), oídor da Real Audiencia da Habana (1849) e, maxistrado decano da Audiencia de Manila (1869).
Mais no Balneario de Arteixo había un quinto propietario: o banqueiro madrileño Angel Henry que, aínda que nun principio tivera abandonada durante algún tempo a súa parte do recinto, según publica Rubio no seu Tratado completo de las fuentes minerales de España..."abrió en su establecimiento un salón de sociedad decentemente adornado, con periódicos, juegos permitidos y piano, arregló un local para fonda y amuebló las habitaciones".
Henry, deste xeito, convertera a súa parte dos Baños no epicentro da vida social do concello e tamén se encargaría de amañar unha gran horta para adicala a xardíns e a paseos. Pedro María Rubio describía como era o núcleo de Arteixo de mediados do XIX deste xeito: "Hay paseos amenos y deliciosos en el pequeño valle y su carretera, y una hermosa y dilatada pradera adornada de árboles silvestres de todas clases, que prestan gustosa sombra. Esta pradera, que es la que media entre los baños y la carretera, está cruzada por un arroyo pequeño, que abunda sin embargo en truchas y anguilas y va a desaguar al Océano Cantábrico, que dista de allí un cuarto de legua escaso. Las colinas que rodean el valle están pobladas de frondosos y dilatados pinares, y en sus faldas se ven viñedos, prados, huertos y tierras bien cultivadas".
A finais deste século XIX, en 1898, o carballés Manuel Rodriguez Més, home acaudalado que lograra unha gran fortuna e que casara coa súa propia curmán, a arteixá Flora González Més, compraríalle aos herdeiros de Henry o Balneario pola respectable suma de 9.000 pesos dos da época. Non tardaría moito en darlle aos Baños unha vitalidade e uns servizos dos que carecían as instalacións e, nese mesmo ano, encárgalle ao arquitecto vasco Juan Ciórraga i Fernández de Labastida, impulsor das galerías do Ensanche coruñés e diseñador do asilo de anciáns de Adelaida Muro, tamén na Coruña, a construcción do edificio do hotel, dotado de planta baixa e dúas alturas que se edificarían con pedra de cachotería entre os anos 1898 e 1911.
|
Paseo por Arteixo nos primeiros anos do século XX. Ao fondo da imaxe vese o Balneario |
Principiaba, deste xeito, a relación da familia González Més cos Baños de Arteixo, unha
relación que en realidade xa a iniciara o pai de Flora, Manuel González
Iglesias (Alcalde de Arteixo entre 1890 e 1891), cando fora durante un
tempo o administrador do Balneario. Tamén, durante os anos que Manuel
Rodriguez e a súa muller Flora estiveran ao fronte do negocio, un irmán desta, Baldomero González Més, fervente seguidor da doutrina do conservador Cánovas del Castillo, fora o Alcalde de Arteixo en tres etapas distintas: 1914-1916, 1920-1923 e 1930-1931. Esta fora se cadra a mellor época do Balneario, uns anos de esplendor no que o edificio termal era frecuentado por persoeiros da talla de Manuel Mª Puga Parga "Picadillo", xuiz municipal de Arteixo entre 1901 e 1903 que chegaría a ser o Alcalde da Coruña no ano 1915; Ricardo Fernández Cuevas i Salorio, director xerente de Augas da Coruña S.A., empresa que se constituíra en 1903; o poderoso banqueiro coruñés Narciso Obanza Alonso, casado con Elena Miranda Santos (filla de Luis Miranda, o precursor da actividade téxtil na Coruña) e amigo persoal de Baldomero González Més, que en realidade era o seu corresponsal en Arteixo; ou Raimundo Molina, un dos promotores do porto herculino, que viña aos Baños acompañado da súa dona Evarista (filla do doutor Alejandro Brandao, Alcalde da Coruña entre 1881 e 1885) e do seu fillo Alfonsito, un rapaz que co tempo presidiría a alcaldía herculina dende o ano 1947 ata 1958. Si, estamos a falar de Alfonso Molina.
Os González Més terían moito peso tanto na vida política coma na socio-cultural e tamén relixiosa dese Arteixo de principios de século XX. Xa falamos de Baldomero, alcalde do concello en varias ocasións, e de Flora, propietaria xunto co seu home do Balneario, mais aínda quedan no tinteiro anécdotas do resto dos irmáns, que en total foran doce, das cales falaremos noutra ocasión.
|
Carlos del Río Troche (imaxe cedida pola súa filla Ana) |
Paralelamente á entrada na alcaldía herculina dun dos hóspedes máis ilustres do Balneario, Alfonso Molina, os Baños cambiarían de propietarios pasando, por herdanza, ás mans de Enrique Rodriguez Més, que estaba casado con Milagros del Río Troche. Mais Enrique non estaba pola labor de levar as rendas do negocio e pediríalle a seu cuñado Carlos, daquela empregado do Banco Pastor, que se puxera ao fronte, petición que este aceptaría.
Eran os tempos nos que a fisionomía da vila variaba considerablemente cada verán. Os meses de xullo e agosto rexistraban cada ano unha gran afluencia de visitantes que, dende puntos ben dispares, viñan a Arteixo a tomar os baños por prescripción médica. Outro persoal, como era o caso de moitos dos novos usuarios, chegaba á vila por consellos de amigos que melloraran das súas doenzas grazas as augas arteixás. Naquela época, non era difícil que houbera máis de cen persoas hospedadas no hotel do Balneario e tampouco era inusual ver disfrutar a varios centos de bañistas dos servizos do centro, clientes que alternaban as súas estadías no edificio con excursións ás praias de Alba e Sabón ou aos montes de Subico e Santa Locaia.
Carlos del Río Troche e a súa muller, Laura Doldán Rivas, levarían a administracción do Balneario desde finais da década dos cuarenta ata 1962. Pouco se asemellaba o Arteixo daqueles días co de hoxe. Na zona dos Baños estaba o hotel e un hospitalillo e, posteriormente, habilitaríanse unha especie de albergues ou ranchos que era o lugar donde se hospedaban os clientes que non podían pagar a estadía no hotel mais sí acudir a tomar os baños, xa que o recinto tiña a obriga de aloxar aos enfermos dos concellos veciños que estaban escritos na beneficiencia. Neses anos, principalmente nos cuarenta, o Balneario tamén era utilizado polo R.C. Deportivo, que se concentraría en numerosas ocasións nas súas instalacións. Para a historia tamén queda a concentracción, durante a primeira semana de maio de 1945, da selección española de fútbol na que xa destacaba o lendario Telmo Zarra.
Carlos del Río falecería dun infarto en 1962 e sería aí cando entrarían en escena os
actuais propietarios dos Baños, é decir, os irmáns Mosquera
Calvete que, logo das oportunas
negociacións con Francisco Rodriguez "Pancho", fillo de Enrique
Rodriguez Més, faríanse co recinto termal nestes anos sesenta, pouco despois de que un dos irmáns, Domingo Máximo "Pitos", debutara en 2ª División co Racing de Ferrol... uns Mosquera Calvete que levan administrando o Balneario
máis de medio século e que acometerían unha rehabilitación das instalacións coincidindo cun programa de reordenación urbanística do contorno, no que se construiría o paseo fluvial e a Casa da Cultura.
|
O Balneario a principios dos anos cincuenta (imaxe cedida por Ana del Río) |
Os Baños, historia e tradicción que nos traen á memoria esa tranquilidade perdida por mor das presas coas que hoxe convivimos, tamén están asociados a varias curas miragreiras das que non hai moito tempo alguén me comentou, sen ningún recato, que seica unha persoa que no seu día chegou ao Balneario con muletas, despois dun adecuado tratamento e grazas ás augas á que foi sometida, voltaría ao seu domicilio sen as ditas muletas, deixando unha delas colgada na capela do recinto.
Un ambiente de veraneo da decadencia romántica, alá polo 1890, como sinala a fonte do Balneario, segue envolvendo a atmósfera deste histórico lugar descuberto, paradoxos da vida, según afirma a lenda, grazas a un burro que curou as súas feridas e mazaduras nunha fonte próxima ao lugar donde pacía.
FONTES:
-Seminario Permanente CEP "Galán" de Oseiro e CEIP "Ponte dos Brozos"
-"De Liverpool ás Sisargas; a derradeira travesía do Priam". Fernando Patricio Cortizo&Xabier Maceiras
AS FESTAS DO BALNEARIO: DOS ORGANILLOS ÁS ORQUESTAS
Alá
polos derradeiros anos da década dos anos dez e primeiros vinte do
século pasado, nos tempos nos que o burro dun tal Honorio tiña sona na Coruña pola
súa afición de comer papeis, ata o punto de que unha vez, no escenario
do Rosalía de Castro, tragou unha decoración do teatro, un
organilleiro herculino, Manuel Iglesias Suárez, creaba unha especie de
dinastía dedicada a amenizar con música a vida da cidade coruñesa que
por veces, semellaba o Madrid castizo dos mozos con viseira a cadros,
pano de seda ao pescozo e caneos enxalzando a beleza ou o garbo das
chulapas. Seguindo o compás do seu organillo, os obreiros e modistas da
Coruña bailaban chotis e pasodobres, danzaban ao son da mazurca, o baile
orixinario de Polonia, facíanse promesas de amor e tomaban o cholate
con churros.
|
Imaxe antiga dun organillo |
Segundo unha información publicada en La Hoja del Lunes en setembro de 1953,
a Manuel, ao que alcumaban "O vello dos sete remendos", seguiríanlle no
oficio Cayetano "Chimbela", "O do cóbado na manivela", Manolo o da
Atocha, O cego Naya, "O manco" e algúns outros organilleiros que tamén
se desprazaban ás verbenas dos concellos da contorna cando a ocasión o
requería.
Grazas á numerosa afluencia que había nos meses de verán no Balneario,
con hóspedes que pasaban no recinto termal dous ou máis meses, Arteixo
era para os organilleiros herculinos unha cita obrigada, un lugar ao que
acudían frecuentemente para facer uns pesiños nas
festas que naquel intre se facían no noso concello. O desaparecido
xornal El Orzán, na súa edición do 15 de agosto de 1923, descríbenos
unha daquelas festas do seguinte xeito:
"El pasado domingo se celebró en la alameda del balneario de Arteijo
una verbena que dió ocasión al elemento joven para dedicarse al baile,
durante las primeras horas de la noche.
El espacioso parque
estaba artísticamente iluminado a la veneciana y hubo gran animación no
faltando organillos, acordeones y hasta un improvisado jazz-band, que
unidos a los puestos de churros, caramelos, dulces y refrescos, daban
una impresión muy agradable.
Llamó la atención una churrería, perfectamente instalada y servida por una pareja saladísima de churreros, donde los señores de Cossío obsequiaron a todos los veraneantes.
Se hizo verdadero derroche de globos y fuegos artificiales y lucieron soberbios mantones de Manila las hermosas señoritas de Español, Cossío, Laguarda, Mauriz, Bermúdez de Castro, Ramirez, Saavedra, Galán y Montalvo.
Ya avanzada la noche se dió fin a tan agradable fiesta, a la que concurrieron muchas familias conocidas de la Coruña."
|
Imaxe dos anos 20. Hóspedes do Balneario paseando por Arteixo
|
Un ano despois, o 23 de xullo de 1924, La Voz de Galicia publicaba o seguinte artigo sobre as festas de Arteixo, artigo que é un verdadeiro tesouriño etnográfico:
"Es
grande la animación que existe este año para celebrar con toda
esplendidez las fiestas del Apóstol Santiago, Patrón de esta pintoresca villa, cuyas fiestas se celebran los días 25, 26 y 27.
La Comisión encargada de los festejos tiene verdadero empeño en que resulten más espléndidos
que nunca y para amenizarlos tiene contratadas dos bandas de música de
La Coruña y Lugo aparte de la típica gaita del país y varios organillos.
Entre otros números
de importancia se celebrarán dos becerradas con ganado de los montes de
Santa Leocadia, conocidos en toda Galicia por su bravura. Serán
lidiados los bichos por algunos aficionados que están pasando la
temporada veraniega en aquel Balneario, para lo cual se ha improvisado
una bonita plaza.
Por las noches lucirá una hermosa iluminación eléctrica con
farolillos y bombillas de colores y focos de arco voltaico, banderolas,
etc.
El día 27 se celebrarán las típicas merendiñas en los sotos de
Caldas y una hermosa jira marítima al Rañal, para cuyo efecto se están
adornando muchas barcas con flores y farolillos de colores que resultará
espléndida como de costumbre.
Son muchas las personas que irán esos días a pasar un buen rato de alegría a Arteijo, para cuyas fechas habrá automóviles
que harán viajes extraordinarios a precios reducidos, con objeto de que
todos los que lo deseen puedan disfrutar de los encantos de aquellos
hermosos parajes".
|
La Voz de Galicia, 23.7.1924
|
Aquelas verbenas dos anos dez e vinte nas que, en moitas delas, os
organillos eran xunto aos gaiteiros, que nunca faltaban, o único
elemento musical, daríanlle paso ás festas das orquestas
populares, que se convertirían no mellor dos conservatorios para os máis
humildes. Unha das primeiras en actuar no Balneario foi a Orquesta X, a
máis antiga da Coruña, creada antes da Guerra Civil, que lle pasaría o
testigo a outras coma a Orquesta Mallo, fundada por tres irmáns de Feáns
virtuosos do acordeón, ou Os Satelites, creada en 1938 e que a partir
dunha viaxe a Venezuela en 1955, nun tempo no que aínda se podía ver
algún organillo polas rúas herculinas, empezarían a subir ao olimpo das
lendas coa voz do grande Pucho Boedo.
"Por orden de la autoridad competente, la fiesta se ha acabado y el
que no haya metido bastante mano, que venga mañana más temprano".
Isto escoitouse nun campo da festa da contorna cando a parella da Garda
Civil que vixiaba a verbena diu o toque de queda e a xente resistíase a
abandonar a troula, unha xente que se entregaba e síguese entregando ás
orquestas...mais un momentiño, como ben di o grande Sito Sedes, voz dos
Satélites entre 1969 e 1982, "o espectáculo de agora é para os ollos e o de antes era para os oídos".
ALFONSO MOLINA E O PIANO DO BALNEARIO
"Los
manantiales, los baños y las hospederías pertenecían al dominio
particular de cuatro propietarios, que tenían hecha partición de
los edificios y los administraban por sí mismos o por medio de
dependientes. Hay un quinto propietario que es D. Angel Henry, vecino
de Madrid, que aunque tuvo abandonada su finca se ha propuesto ahora
mejorarla, y así abrió el año anterior en su establecimiento un
salón de sociedad decentemente adornado, con periódicos, juegos
permitidos y piano, arregló un local para fonda y amuebló las
habitaciones. Los otros propietarios se proponen imitarle. Una gran
huerta del Sr. Henry se está disponiendo para jardín y paseos".
Velaí está! O doutor Pedro María Rubio deixaba constancia
no seu libro Tratado completo de las fuentes minerales en España,
publicado en 1853, do primeiro piano que houbo no Balneario de
Arteixo. No seu traballo, Rubio informaba que los otros
propietarios se proponen imitarle...¿Chegarían, pois, naquela
hora máis pianos aos Baños arteixáns? Pola transmisión oral e
polas crónicas da época sabemos que no ano 1889 apareceran nos
areais de Arteixo tres pianos, probablementes órganos ou armonios,
procedentes do naufraxio do vapor británico Priam, acontecido nas
Illas Sisargas o 11 de xaneiro dese ano. Pois ben, según varias
testemuñas que escoitaron estes contos a carón da lareira das súas
casas cando eran nenos, un destes instrumentos musicais, que o ventos
e as correntes de mar deixaran na praia de Alba, acabaría soando nas
instalacións do recinto termal, ben nalgún dos salóns dos outros
catro propietarios que indica Pedro María Rubio, ou ben na pequena
capela. Noutra ocasión falareivos dos pianos do vapor Priam, aínda
que se xa vos pica a curiosidade, no libro De Liverpool ás
Sisargas; a derradeira travesía do Priam, atoparedes máis
información sobre estos instrumentos que o mar vomitou nas praias de
Arteixo en 1889.
Xa vos contei que en 1898 o carballés Manuel Rodriguez Més,
home que fixera gran fortuna e que casara coa arteixá Flora González
Més, compráballe aos herdeiros de Henry o Balneario pola
respectable suma de 9.000 pesos dos da época e, nese mesmo ano
encargaríalle ao arquitecto Juan Ciórraga a construcción do
edificio do hotel do recinto termal, obra que remataría en 1911. A
partir de aí, durante os anos que Manuel Rodriguez e a súa muller
Flora estiveron ao fronte do negocio, os Baños vivirían unha das
súas mellores épocas, se cadra a mellor, uns anos de esplendor no
que o recinto termal era frecuentado pola créme
da sociedade coruñesa, que viña pasar os seus días de
veraneo nun ambiente afable e distinguido. Entre aquela clientela
asidua había moitas familias de militares, entre outras, a do
Teniente Coronel Bernardo del Río (pai do chamado Señorito de
Suevos, que en 1920 mataría a súa muller) ou a do capitán Cossío,
que permanecía os tres meses veraniegos de cada ano coa súa dona,
unha muller da que se lembraba o veciño de Arteixo Ramón Varela
Sande nunha entrevista do xornal El Ideal Gallego de xullo de 1980
decindo que...”era unha virtuosa do piano e así,
secundando os seus compases, entregábanse as parellas ao rigodón
nunha festa continua mentres que os rapaces achegabámosnos con
asombro e admiración ás reixas das ventás, disfrutando ou
envidiando o ambiente do interior”.
Outros hóspedes ilustres habituais do Balneario naqueles
anos eran Manuel Mª Puga Parga, "Picadillo"; Ricardo
Fernández Cuevas i Salorio; Narciso Obanza Alonso e a súa dona
Elena Miranda Santos; ou entre outros Raiumundo Molina, que viña
aos Baños acompañado da súa dona Evarista e do seu fillo
Alfonsito, un rapaz que nunha trasnada das que habitualmente fan os
cativos, cando tiña trece anos escribira o seu nome na parte
traseira do "Bernareggi, Gassó & Cía", un dos pianos
que había no Balneario a principios do século pasado, probablemente
o mesmo que tocaba a muller do capitán Cossío.
"Bernareggi" fora unha das fábricas de pianos máis
antigas de Barcelona. Según varias fontes, orixinariamente a empresa
fora fundada cara o ano 1830, a mesma época na que o madrileño
Angel Henry adecentara o Balneario. Mais en 1875 a fábrica
trasladaríase a un recinto moito máis amplo, a un bloque de cinco
prantas ubicado na rúa Poniente que naquela hora xa dirixía o que
sería futuro alcalde de Barcelona José Gassó, lugar onde a empresa
pasaría a denominarse "Bernareggi, Gassó & Cía".
O piano protagonista desta historia está na actualidade no
domicilio do meu amigo Pablo Mosquera e o rapaz da trasnada
convertiríase, co tempo, nunha persoa distinguida e moi popular.
Estamos a falar de Alfonso Molina Brandao, o que fora alcalde da
Coruña dende o ano 1947 até o día da súa morte, acaecida
repentinamente o 25 de novembro de 1958 cando estaba de visita
oficial en Río de Janeiro.
Piano e inscricción de Alfonso Molina
FONTES:
Fotografías do piano: Pablo Mosquera
"De Liverpool ás Sisargas; a derradeira travesía do Priam". Fernando Patricio Cortizo/Xabier Maceiras
A RELACIÓN DO BALNEARIO DE ARTEIXO CO R.C.DEPORTIVO DA CORUÑA
Se viaxamos na máquina do tempo e nos remontamos a tal día como hoxe 75 anos atrás, na Coruña, o capelán Ricardo Rodríguez Dopazo bendecía o novo estadio de Riazor antes de disputarse o partido inaugural Deportivo-Valencia, enfrontamento que remataría con derrota local por 2-3. De seguro que, naquel 29 de outubro de 1944, ningún dos seareiros deportivistas pensaba que Riazor sería, co andar do tempo, testemuña dos anos máis felices dos herculinos converténdose no SuperDépor e no EuroDépor da Champións, tempos felices que oxalá volten algún día!
Mentres
agardamos a que cheguen eses tempos, hoxe, coincidindo con este
75 aniversario de Riazor, nesta
modesta bitácora queremos lembrar a relación que o Balneario de
Arteixo tivo co R.C.Deportivo e, dalgún xeito, co propio estadio
coruñés.
Para
falar desta relación temos que facer unha nova viaxe no tempo, neste
caso ata os duros anos da Guerra Civil. Naquela hora, o fútbol
vivía un dilatado período de descanso forzoso. Na Coruña, as
actividades do R.C Deportivo reducíanse na maioría das ocasións a
organizar partidos benéficos en pro do auxilio social, Cruz
Vermella, hospitais, etc., mais con todo, e pese ás dificultades
propias de aquelas circunstancias, na tempada 1936/37 disputaríase
con todas as garantías dunha organización federativa o Campionato
Galego, en parte porque a totalidade da xeografía galega pasara de
contado ás mans dos fascistas.
Coa
Guerra no seu período máis enconado, como era lóxico, o noso
balompé decaería transitoriamente tanto na Coruña como nas outras
cidades e vilas galegas mais aínda así, coa maior parte dos
xogadores deportivistas na fronte, o R.C Deportivo atendería os seus
compromisos contando, iso sí, tan só con xogadores veteranos e con
novos valores da canteira coruñesa.
Nun
destos compromisos do equipo herculino produciríase un dos feitos
máis destacados da historia do fútbol galego: o debut, o 13 de
marzo de 1938, dun gardameta de tan só 14 anos, que en aparencia era
incapaz de soportar un balonazo. Aquel cativo non era outro que
Juanito Acuña, ao que todo o mundo coñecía co alcume de Xanetas,
un rapaz que
catro anos despois de debutar na meta deportivista, pasaría a
ser un Acuña corpulento e consagrado pola súa internacionalidade.
Co tempo, Acuña convertiríase no mellor porteiro da posguerra
defendendo a portería do equipo herculino durante 17 tempadas.
A
finais de 1939, o 3 de decembro, daba comezo a primeira Liga trala
Guerra. O Deportivo quedara encadrado xunto co Avilés, Oriamendi de
Baracaldo, Salamanca, Racing de Ferrol, Valladolid, Sporting de Xixón
e Torrelavega no Grupo 1º da Segunda División, unha categoría que
variara ostensiblemente por mor do estado no que quedara España
despois da Guerra Civil e, tamén, pola economía da maioría dos
clubes. Foi por iso polo que se implantaría un sistema de 5 grupos,
previo a unha reestructuración que volvería á situación anterior. O sistema establecía que os cinco líderes de cada grupo xogasen
unha liguilla final, na que o campión ascendería directamente e o
segundo xogaríase o ascenso nunha promoción cun equipo de Primeira
División.
Aquela competición pasaría á historia por ser, con 40
clubes, a de maior participación de equipos en Segunda División. O
Deportivo, tras gañar todos os partidos de Riazor, quedaría campión
do seu grupo empatado a 22 puntos co segundo clasificado, o Racing de
Ferrol, polo que se disputaría o ascenso cos outros catros
respectivos líderes no chamado Torneo de Campeones de Segunda:
Real Sociedad, Cádiz, Levante e Murcia.
|
Novas da prensa dos anos 40 |
A
raíz deste devandito Torneo de Campeones de Segunda, o clube
deportivista optaría por apartar do mundanal ruído da cidade aos
seus fútbolistas e decide concentralos no Balneario de Arteixo
ante o temor e sospeita de que algúns deles levara unha vida
pouco ordenada, como así describían os medios da época en abril de
1940:
“Es
realmente lamentable -nos decía anteayer un conspícuo deportivista-
que haya habido necesidad de adoptar con nuestros jugadores esa
medida de previsión que los pondrá a cubierto, en lo que resta de
temporada, de peligrosas tentaciones. Algunos no se cuidan como están
obligados a hacerlo, pero la vergüenza de la reclusión como remedio
para un estado de cosas que ya estaba haciéndose intolerable y
perjudicial para el mayor rendimiento del conjunto, recae un poco
sobre la mayoría de los que lo integran aunque los aficionados sepan
concretamente quienes llevaban una vida ordenada y quienes olvidaban
las obligaciones y sacrificios a que tiene que someterse un
deportista”. (La Voz de Galicia,
11 de abril de 1940)
Era
a primeira vez que o recinto termal arteixán tiña hóspedes
deportivos. Ata aquel entón, la creme de la creme da
sociedade herculina como as familias Miranda, Puga, Santos, Bescansa,
Cuevas y Salorio, Obanza ou Molina foran algúns dos seus afamadaos
clientes.
Segundo
as investigacións do doutor Pedro María Rubio, sábese que cara
mediados do século XIX a propiedade do Balneario era compartida por
cinco particulares. Un deles era o banqueiro madrileño Angel Henry,
que chegara a Arteixo en 1853 e que, segundo apunta Rubio, fora quen
de abrir no seu establecemento “un salón de sociedad
decentemente adornado, con periódicos, juegos permitidos y un
piano”, convertendo ás
instalacións termais no epicentro da vida social da vila do Bolaños.
Ademais, Henry arranxara o local para fonda, amoblando as
habitacións, e tamén amañara unha gran horta para dedicala a
xardíns e a paseos, unha horta que case cen anos despois, e
retomando de novo o mundo do fútbol, convertiríase no terreo de
xogo do Penouqueira, o mesmo campo onde o R.C.
Deportivo da Coruña realizaría, naquela primavera de 1940, as
sesións preparatorias co fin de acadar o ascenso á Primeira
División.
|
Imaxe do Balneario de Arteixo dos anos 40 |
Nos
seus trinta e tantos anos de existencia que contaba naquela hora o
cadro herculino, xamais estivera nunha situación tan especial e
trascendental para o seu porvir como a vivida naqueles días. Era,
como dicimos, a primeira vez que os branquiazuis se concentraban no
hotel do Balneario, que abrira as súas portas excepcionalmente para
acoller ao equipo deportivista, polo que tamén era a primeira vez
que a rapazada de Arteixo poidera ver a algúns dos seus ídolos a
carón das súas casas. Durante aqueles días, segundo declaraba o
centrocampista Cela diante dos xornalistas, non habería lugar para o
aburrimento. Levantábanse ás oito para almorzar ás nove e, ás
dez, saían arreando a escalar os montes da Penouqueira ou de Subico
cando non ían de paseo ata os areais de Alba, no Rañal, ou o de
Barrañán, para voltar ao recinto termal a unha da tarde para
xantar. Logo sesta de un par de horas e a tarde adestramentos no
campo do Balneario ata as sete. A continuación pequenos paseos pola
vila, cea, uns minutos de faladoiro ou de xogos de naipes e ás dez
na cama. Ese sería o réxime levado a cabo durante as concentracións
realizadas en Arteixo con motivo deste Torneo de Campeones de
Segunda, un torneo no que finalmente o R.C. Deportivo ocuparía o
segundo lugar, empatado a puntos co Murcia e o Cádiz, posto inútil
a efectos de ascenso automático que lle correspondía xa que, nunha
cacicada da Federación, o Oviedo tiña reservado un posto na
Primeira. Mais o Deportivo, ao quedar segundo nesta liguilla,
gañárase o dereito a xogar a promoción onde o Celta de Vigo, 10º
en Primeira División, sería o seu rival. O partido contra o cadro
olívico tería lugar no estadio de Chamartín de Madrid o 15 de maio
de 1940 e os herculinos, cun once formado por Acuña; Novo, Pedrito;
Cela, Antoñito, Quintas; Couso, Guimeráns, Pintos, Chacho e Chao,
perderían por 1-0 aquel choque fratricida que, por certo, fora o
primeiro partido que radiaba o popular locutor Enrique Mariñas, con
quen toda Galicia estivera pendente apaixoadamente da súa
tranmisión radiofónica. O Deportivo seguía un ano máis en Segunda
.
Un
mes despois, o 9 de xuño, na
Coruña
xogábase a primeira xornada do primeiro campionato
federado da Liga da Capital que,
ante a numerosa demanda de novos clubes para entrar nel, non tardaría
en estructurarse en Primeira e Segunda División. Paralelamente, pola
zona de Oleiros, Culleredo e Cambre reanudaríase
o Campeonato
das Aldeas
que,
en novembro deste 1940, pasaría a chamarse Campeonato
das Mariñas.
Nestos dous torneos federados iríanse formando algúns dos xogadores
que, nalgúns casos, acabarían fichando en clubes da Serie A
Rexional, como o Brigantium de Betanzos ou o Bergantiños de
Carballo. Outros, os menos, acabarían nutrindo ao Fabril e ao
Juvenil e, previo paso por estos dous filiais do R.C. Deportivo,
varios deles darían o salto ao primeiro equipo herculino que, ao
remate da tempada 1940/41, logo de vencer nunha angustiosa promoción
ao Murcia, vería realizada a súa aspiración de formar parte da
elite do balompé estatal ao acadar, por primeira vez na súa
historia, o tan
ansiado ascenso á
Primeira División.
Durante
as tempadas 41/42, 42/43 e 43/44, nas que o equipo deportivista é
respectivamente 4º, 9º e 12º na máxima categoría do fútbol
español, a veciñanza de Arteixo non tería a sorte, como acontecera
en 1940, de ver aos futbolistas branquiazuis na súa vila pois, as
poucas concentracións que os herculinos realizaran fora da Coruña durante aquel período, faríanas en Pontedeume e en
Guitiriz.
Mais
o Deportivo voltaría a concentrarse de novo no Balneario arteixán
na tempada 1944/45 cando xoga, na derradeira semana de outubro de
1944, o partido da 6ª xornada da Liga contra o Valencia,
enfrontamento do que famos ao inicio desta crónica co que se
inauguraría o novo estadio de Riazor, que se empezara a construir ao
pouco de rematar a Guerra Civil.
Ata
daquela, tras os primeiros anos da praza de touros e do Corralón da
Gaiteira, o equipo deportivista xogara os seus partidos no vello
Riazor, inaugurado o 26 de maio de 1909 cun partido amigable contra o
Fortuna de Vigo. Naquel primeiro estadio, situado onde hoxe está o
colexio das Escravas, case a beira do mar, o Deportivo recibiría a
visita da selección de Uruguai (1924), eliminaría na Copa ao Real
Madrid (1932) e lograría o seu primeiro ascenso (1941), un recinto
no que collían 6.000 espectadores comodamente sentados e o dobre de
pé, e por riba, a amplitude dos terreos permitira que a actividade
non se limitase ao fútbol, polo que se fora convertendo no viveiro
das numerosas seccións que durante moito tempo tivera a entidade
deportivista. Ese vello Riazor acollería as evolucións dos Otero,
Ramón González, Chacho, Acuña e compañía durante trinta e cinco
anos ata que o novo Riazor, moi próximo ao anterior, abría as súas
portas con aquel partido de Liga Deportivo-Valencia principiando unha
nova era dentro do seno deportivista na que vería xogar sobre o seu
céspede, ata que se acometera a remodelación con motivo do
Mundial-82, á Orquesta Canaro da tempada 49/50 coa que os herculinos
quedarían subcampións de Liga, a Arsenio, Luis Suárez, Amancio,
Veloso…
|
Imaxe do estadio de Riazor pouco despois da súa inauguración en 1944 |
Con
motivo dese partido inaugural Deportivo-Valencia, o adestrador
deportivista daquela hora, Ramón Lafuente, decidira concentrar aos
seus pupilos no Balneario de Arteixo durante aquela derradeira semana
de outubro de 1944. Segundo as crónicas da época, nas que os
xornalistas herculinos empezaban a dar as súas queixas ante a
imposibilidade de comunicacarse telefonicamente co recinto termal,
as actividades dos futbolistas do Deportivo, a parte dos
adestramentos de rigor no campo do Balneario, foran principalmente
paseos alternos ata Barrañán e O Rañal e, nas horas de lecer,
lectura, mus e dominó. Tras
pasar toda a semana en Arteixo, o 29 de outubro chega o enfrontamento
co Valencia, o primeiro partido oficial do novo estadio, un recinto
que non estaba totalmente rematado, xa que aínda se ultimaba
a grada elevada sobre a preferencia, e que costara cinco millóns das
antigas pesetas. O promotor da obra fora o daquela alcalde da cidade
José Perez Ardá, que seguira os consellos de Ramón de Llano,
persoeiro que todos os días que saía do vello campo, miraba para o
fondal que estaba en fronte e pensaba: “Qué gran estadio se
podería construir aquí”.
Aquel
día, El Ideal Gallego titulaba: “Riazor es el único
estadio del mundo en el que todos los espectadores tienen derecho a
estar sentados”. A asistencia do público naquel primeiro
partido calcúlase nuns vinte mil seareiros e fai o saque da honra
Virgilio Rodriguez Rincón, único supervivinte do primeiro equipo
que tivera o Deportivo e que, casualmente, tamén fixera o saque da
honra cando fora inaugurado en 1909 o vello Riazor. Finalmente e tras
un disputadísmo partido, o resultado sería desfavorable para os
herculinos, que perderían por 2-3. O valencianista Hernández
pasaría á historia por marcar o primeiro tanto no novo Riazor e o
dianteiro centro local Paquirri sería o autor do primeiro gol
deportivista. Nos seguintes partidos como local confírmase o
“meigallo” do novo estadio: 1-2 co Barcelona; 1-1 co Castellón;
1-2 co Athletic de Bilbao; 2-2 co Sporting de Xixón. Os aficionados
comezan a botarlle as culpas da mala marcha do equipo ao novo e
flamante recinto deportivista. Dicíase, con razón, que as
localidades quedaban moi distantes, especialmente as populares “grada
de pé” e “Marathón”. O caso é que o Deportivo camiña en
picado cara a Segunda División.
Na
semana previa á disputa dun destes partidos, o do F.C. Barcelona, os
herculinos concentraríanse de novo no Balneario arteixán. Fora
durante os últimos días do mes de novembro de 1944, e unha vez mais
os xornalistas volvían a amosar o seu desencanto pola falla de
teléfono no hotel:
”Arteijo
no contesta. Los deportivistas concentrados en Arteijo guardan
absoluto mutismo, indicio de que la cura de reposo se desliza
sin novedad. A pocos kilómetros de La Coruña, están de nosotros
tan incomunicados como si se hallasen en la cúspide del Himalaya. No
cuenta Arteijo ni con un teléfono, por lo que nos encontramos en la
imposibilidad de dar al aficionado la impresión de última hora”
(El Ideal Gallego, 26
de novembro de 1944).
Esa
sería, naquel campionato ligueiro, a última vez que o Deportivo utilizaría as
instalacións dos Baños arteixáns como equipo de Primeira División
pois, finalmente, descendería ao remate desta tempada 44/45 á
Segunda, categoría na que só botaría unha tempada.
Mais
os arteixáns non tardarían moito tempo en ter unha nova
oportunidade para ver a futbolistas de primeira fila ao carón das
súas casas pois, en maio de 1945, con motivo da inauguración
oficial do estadio de Riazor, xógase na Coruña o partido amigable
España-Portugal e a selección española concentraríase no
Balneario arteixán durante os días previos a ese partido
internacional. Curiosamente, o recinto termal ía outra vez “collido
da man” do novo estadio da cidade herculina e, para historia, queda
o seu casual protagonismo nos dous partidos inaugurais do novo
Riazor, primeiro coa concentración do Deportivo naquel partido co
Valencia e agora coa estadía do once español na inauguración
oficial.
O
Deportivo continuaría utilizando o recinto termal ao longo dos anos
40. Posteriormente, despois dun longo período sen facelo, voltaría
a ser lugar de concentración na década dos 70 con Arsenio Iglesias
no banquillo, máis esta xa é outra historia da que falaremos polo
miúdo noutra ocasión!
A CAPELA DO BALNEARIO
Testemuña
dende
hai 200 anos da
historia máis recente da vila de Arteixo, actualmente
vémola
nun
penoso estado
de ruina e
omisión total
e absoluta.
Falamos
da capela do Balneario, que
pide a berros unha
actuación acorde coa importancia do seu pasado.
|
Os Baños de Arteixo no século XIX |
A
primeira
constancia documental que hai sobre este
edificio data do ano 1818.
Nese documento, do
cal soubemos grazas á
exhaustiva investigación que
realizou sobre os
Baños de Arteixo José Raimundo Núñez-Varela y Lendoiro, cronista
oficial de Betanzos, Miño e Paderne,
fálase
de que o
19
de Marzo do
devandito
1818, don Juan José Failde e
a súa muller
dona
Regina Fernández Gallego outorgaban
na parroquia de Santiago de Arteixo,
ante o
escribano
do
número da Coruña
Domingo Benito Arias, a escritura de
fundación da capela
dos
Baños:
“…dijeron
que en esta frª existen unos Baños minerales de prodigiosa virtud
delos qe son dueños de la quarta parte enteramte. adonde concurren
muchas personas de todas clases pª. la curacion desus males y
savedoras del alivio qe. esperimentaron y esperimentan los enfermos,
y mucho mas qe. recivirian, si la Yglesia Parroquial a qe. tienen qe.
hir à misa no distara, como dista medio quarto de legua con una
cuesta muy penosa para los enfermos; determinaron los qe. otorgan
solicitar al Exmo.Sor.Arzobispo… la correspondte. Licencia para
fabricar una Capilla
a sus expensas afin de qe. en ella se pueda celebrar el Santo
Sacrificio dela Misa en todos los dias festivos y de precepto… ya
con algunos Sres.Sacerdotes qe. concurran a medicinarse y usar delos
Baños , e ya con otros qe. se faciliten… desde este momento
señalan y sugetan por tacita y espresa hipoteca pª. la fabrica de
la citada Capilla
anualmente Siete ferrados de trigo sobre la huerta cerrada y
circundada de sobresi , y un Quarto de los ocho qe. tienen enlos
expresados Baños, que demarcan por el poniente y Norte con la Casa
principal y demas casas qe. tienen en los nominados Baños, y por el
Bendaval con huerta de Dn. Juan Wais y Plazuela de las demas Casas
delos qe. otorgan todo ello bien concreto y seguro, libre dicha
huerta y quarto de Casa de toda carga y pension que producen de Renta
cada año quinientos rs… asi mismo se han de decir quatro Misas, la
una el dia de Sn. Antonio Abad en diez y siete de Enero en memoria de
haverse recogido las aguas en dho dia. Otra en la natividad de la
Virgen Santísima del ocho de Septiembre: Otra el dia de Sta. Regina:
y la otra el dia de Sn. Juan Baptista todas cada año que deberan ser
rezadas… señalan para ellas quatro ferrados de trigo, o su importe
sobre los otros siete quartos de Casa restantes quer tienen en los
expresados Baños… y qe. en todo tiempo conste el piadoso fin delos
qe. otorgan en onrra y alabanza de Dios y de Su Santisima Madre… y
para la firmeza de todo… determinan se de al Sor. actual Cura
Rector Dn. Alejo Remuiñan Copia de esta Critura(sic) qe. debe
reunirse al Libro de fundaciones… qe. quieren esté en todo tiempo
sugeta, como es debido alas Visitas Eclesiasticas… presentes por
testigos, Gregorio Ensan, Manuel Taboada y Pedro Martinez vecinos de
esta frª. y de todo ello y conocimto. delos otorgantes yo ssno. doy
fè. [Asinado]
Juan Josef Failde, Regina Fernandes y Gallegos [Rúbricas]. Antemi.
[Asinado]
Domingo Benito Arias [Rúbrica].” (Arquivo
Notarial da
Coruña.
Protocolo 7.325, folio 4).
Pola
seguiente escritura do mesmo protocolo e data, outorgaban testamento
mancomunado no que, unha vez declarado que non tiñan fillos que lles
herdaran, dispoñían:
“… por
lo mismo… dejan y para todo tiempo de siempre jamás la Casa grande
en qe havitamos y huerta à Dª Jpha Floo (Flood)
y Gallego muger de Dn Juan Wais nuestra sobrina con la pensión de
quatro ferrados de trigo que sobre si tiene dha huerta para los fines
dela Capilla de qe. en el dia de oy hemos
otorgado Escritura por ante el presente ssno. qe. ratificamos; y el
Rancho, o quarto qe se halla junto ala Capilla
lo dejamos para hospital de pobres, pª. siempre jamás, pagando la
Dª Josefa Floo Gallego y sus hijos y herederos en cada año un
ferrado de trigo a los Curas deesta Parroquia para las
correspondientes composturas del citado Rancho, ó quarto. Y a Dª.
Francª Fernez (Fernández)
Gallego muger de Dn. Ygnacio Barbié asi bien le dejamos para si, sus
hijos y herederos… los siete Ranchos, o Casas restantes enesta
Parroquia y la quarta parte delos Baños, pagando los siete ferrados
de pension qe quedan impuestos sobre los Ranchos para la fabrica de
la citada Capilla que dejamos fundada, y ademas
dos misas rezadas el dia de Difuntos… testigos… Domingo de la
Yglesia, Manuel Tavoada, Antº do Souto, Benito Mosqueira, y Manuel
Rey vecinos de esta Parroquia… yo ssno. doy fe…[Asinado]
Juan Josef Failde, Regina Fernandes y Gallegos [Rúbrica]. Ante mi.
[Asinado] Domingo Benito Arias [Rúbrica].”.
|
Documento gráfico titulado "Plano del perímetro de los Baños de Arteixo" que pertence á "Memoria anual sobre los Baños de Arteixo" presentada por don Salvador Rodríguez Osuna, Médico-Director do Balneario de Arteixo desde 1884 ata 1886 (Biblioteca Complutense Medicina)
|
O
día 1 de abril de 1818, dona Regina outorgaba novo testamento en
Arteixo ante o escribano Rafael Nogueira (Ibidem. Protocolo 8.106,
folio 22), afectada dun ataque que lle impedía asinar, polo que
anulaba o anterior en todo o referente aos seus herdeiros, e polo que
dispoñía que a metade dos seus bens lle quedaran ao seu marido. Con
relación a outra metade, dona Regina mandaba que se tomaran dous mil
reais para súas sobriñas dona Brígida e dona Margarita e, ademais,
entre outras miudezas, que se realizara unha Misión na parroquia do
lugar, e o resto da fortuna que se investira na súa alma.
Nas
súas investigacións, José
Raimundo Núñez-Varela y Lendoiro aclara
que este
novo testamento era o resultado
dunha
“pataleta”
como consecuencia de que
o seu padrastro Bernardo Cuervo
liquidara a
herdanza
que por súa
nai,
dona
Josefa Prego de Montaos, lles
correspondía á
súa
irmá
dona
Francisca Fernández Gallego e
á
súa
sobriña
orfa
dona
María Josefa Flood, por súa
nai
dona
Sebastiana Fernández Gallego, na
cantidade
de vintedous
mil seiscentos reais
de vellón a cada unha,
cando a ela tan só llo
efectuara
por nove
mil reais.
Para reclamar a diferenza,
dona
Regina outorgaba
poderes a procuradores dende
Arteixo, o
5 de abril de 1818, en razón a que:
“… lo
hagan contra dn. Bernardo Cuerbo de esta misma vecindad por haver
quedado intruso y apoderado de los bienes muebles, raices, dinero y
efectos de su primera muger y Madre de la otorgte. Dª Josefa Prego
de Montaos que de Dios goce, sin haverle dado la correspondiente
Partija segun derecho y Leyes, ni para ella citadole como hera
debido, a pretesto de una venta qe.sugerida, engañada inducida y
violentada del dn Juan Josef Failde, de complo con el motivado dn
Bernardo Cuerbo le ha hecho otorgar sin estar orientada de lo que
hacia ya en el año pasado de mil ochocientos y tres, por ante el
ssno. dn.Josef Antonio Gonzalez… cuia venta tan solamente ha sido
en la Cantidad de nuebe mil Rs… y el mismo dn Bernardo Cuerbo ha
manisfestado de pocos dias a esta parte havia dado Partijas a la
hermana de la qe. otorga muger de Dn Ygnacio Barbié, y a su sobrina
que la es de Dn Juan Francisco Wais y que a cada una havia
correspondido la Cantidad de Veinte y dos mil y seiscientos rs.
Von…”.
A
denuncia de dona Regina, que non lograría amedrentar ao seu
padrastro, tamén se encamiñaba a paralizar a obra que este tiña
proxectada nos Baños, unha vez liberado das partillas da súa
primeira muller e, polo tanto, executalas sen impedimento legal
algún. Continuaba dona Regina afirmando que:
“…biese
acopear piedra y principiar a obrarse en el terreno a que tiene
derecho se propuso por medio de Mayordomo y hombres poner por pronto
remedio secuestro y embargo en la obra, que hizo saver dicho Pedaneo
al Maestro Cantero Gregorio Ensan suspendiese segun ofreció hacerlo
en la tarde del dia de ayer quatro del corrte…” (Ibidem.Folio
9).
Ademais,
tamén se sinalaba que a partilla non estaba cerrada, por canto na
escribanía de don Nicolás Barral estaba pendente a distribución
dos réditos debidos aos herdeiros de don Benito Agar.
O
importante da documentación antecedente, é que desvela o comezo de
outra fase de obras nos Baños por parte do mestre canteiro Gregorio
Ensan que, casualmente, fora testemuña na escritura de fundación
da capela, e que supoñían a continuidade das efectuadas
en 1782 por dona Josefa Prego de Montaos, ao quedar viúva do seu
primeiro marido, como explicamos anteriormente.
Cara
a mediados deste século XIX e segundo as investigacións do doutor
Pedro María Rubio, que aparecen reflexadas no seu libro, Tratado
completo de las fuentes minerales de España, a propiedade do
Balneario de Arteixo era compartida por catro propietarios, que tiñan
feita a partición dos edificios e administrábanos por si mesmos ou
por medio de dependentes. Mais no Balneario de Arteixo había un
quinto propietario: o banqueiro madrileño Angel Henry que, aínda
que nun principio tivera abandonada durante algún tempo a súa parte
do recinto, polo que nos conta Rubio na súa publicación editada en
1853, este persoeiro… "abrió en su establecimiento un
salón de sociedad decentemente adornado, con periódicos, juegos
permitidos y piano, arregló un local para fonda y amuebló las
habitaciones". Na súa magnífica descrición das
instalacións do recinto termal, análise das augas, usos e costumes
dos bañistas, etc., Pedro María Rubio aporta informacións sobre
algunhas construcións
anexas e
complementarias, entre elas a
capela:
“… Brota,
en terreno granítico, el agua mineral en tres pozos ó piscinas por
entre las piedras que forman su fondo, con bastante escasez, puesto
que necesitan aquellos para llenarse 12 horas, y por esto solo se
renueva el agua una vez al día. En un departamento contiguo al
primer pozo se encuentra una fuente sencilla, pero elegante, que
suministra dos plumas continuas de agua, la que sirve para beber.
Estas tres piscinas se hallan a tres varas de distancia unas de otras
dentro de tres casetas, colocadas en el centro de la plaza que forman
las casas de hospedería, una capilla y una
frondosa alameda”
A
finais deste século XIX, en 1898, o carballés Manuel Rodriguez Més,
home rico que lograra unha gran fortuna e que casara coa súa propia
curmá, a arteixá Flora González Més, compraríalle aos herdeiros
de Henry o Balneario pola respectable suma de 9.000 pesos dos da
época. Non tardaría moito en darlle aos Baños unha vitalidade e
uns servizos dos que carecían as instalacións e, nese mesmo ano,
encárgalle ao arquitecto vasco Juan Ciórraga i Fernández de
Labastida, impulsor das galerías do Ensanche coruñés e diseñador
do asilo de anciáns de Adelaida Muro, tamén na Coruña, a
construcción do edificio do hotel, dotado de planta baixa e dúas
alturas que se edificarían con pedra de cachotería entre os anos
1898 e 1911.
|
Imaxe antiga da capela do Balneario |
Posteriormente,
os Baños cambiarían de propietarios pasando, por herdanza, ás mans
de Enrique Rodríguez Més, que estaba casado con Milagros del Río
Troche. Mais Enrique non estaba pola labor de levar as rendas do
negocio e pediríalle a seu cuñado Carlos, daquela empregado do
Banco Pastor, que se puxera ao fronte, petición que este aceptaría.
Carlos del Río Troche e a súa muller, Laura Doldán Rivas, levarían
a administración do Balneario desde finais da década dos corenta
ata 1962, ano no que faleceu Carlos del Río.
Foi
aí cando entraron en escena os actuais propietarios dos Baños, é
dicir, os irmáns Mosquera Calvete que, logo das oportunas
negociacións con Francisco Rodríguez "Pancho", fillo de
Enrique Rodríguez Més, faríanse co recinto termal nestes anos
sesenta.
Os
Mosquera Calvete levan administrando o Balneario máis de medio
século e acometerían unha rehabilitación das instalacións
coincidindo cun programa de reordenación urbanística da contorna,
no que se construiría o paseo fluvial e a Casa da Cultura.
Desgraciadamente, a capela, utilizada durante case dous
séculos como lugar de culto dos usuarios dos Baños e tamén da
veciñanza de Arteixo, quedaría fora desta rehabilitación, estando
actualmente nun estado
de ruina e
omisión.
FONTES:
-RUBIO,
PEDRO MARÍA (1853): Tratado completo de las Fuentes Minerales de
España. Tp. Rivera, Madrid.
-NÚÑEZ
VARELA Y LENDOIRO, JOSÉ RAIMUNDO. Los Baños de Arteixo,
www.cronistasoficiales.com
A
CAMPÁ DA CAPELA DO BALNEARIO DE ARTEIXO
No
día de hoxe o Concello de Arteixo comunicou que o Balneario será
público despois de asinar un acordo coa Fundación Amancio Ortega,
que doará o edificio para o converter nun equipamento público
social-cultural e de carácter interxeneracional para o disfrute de
toda a veciñanza. Non sabemos se a capela, testemuña
do
pasado
máis recente da vila de Arteixo
que
é propiedade do recinto termal, forma parte do devandito acordo. Oxalá
que si... e que se realice
unha
actuación acorde coa importancia dos
seus
200 anos de historia!
Nun
penoso estado
de ruina e
omisión, na actualidade
podemos observar
como as hedras
están
a piques de
apoderarse
xa
do campanario do
edificio
e, se ninguén o impide, en poucas semanas chegarán a campá, a
protagonista das
Crónicas de Arteixo
de hoxe.
Hai
unhas semanas vin,
coa claridade dunha
tarde soleada, unhas letras e
uns números
na campá da capela. Saqueille
unhas fotos co teléfono móbil.
Mais
pouco ou nada se podía ler polo
que, uns días
máis tarde, recurrín ao meu amigo Fran Naveira e
finalmente,
co zoom da súa cámara,
identificamos
o
que había escrito na
devandita
campá: HEBBURN-HALL 1871.
|
Campá da capela do Balneario (Fran Naveira) |
Descifrado
o enigma, a
miña
sorpresa foi maiúscula xa
que
sabía perfectamente que se trataba da campá dun barco do cal
deixara
unhas pinceladas nos
Contos
mariños de Carballo,
libro que me editou o Concello de Carballo no ano 2017. O amigo Fernando Patricio Cortizo, auténtico erudito do mundo do mar, tamén publicou algunhas informacións sobre este buque no seu libro Naufragios y crónica marítima de Galicia hasta 1899.
|
Campá da capela do Balneario (Fran Naveira) |
O
“Hebburn-Hall”
era
un
moderno navío
británico
de 846
Tn. que fora construído no
ano 1871
pola Palmers
Shipbuilding and Iron Company Limited, empresa
fundada
en
1852 por Charles Mark Palmer e que tiña a súa sede en Jarrow,
Condado de Durham, no
noreste
de Inglaterra, e
que ademais realizaba
operacións en Hebburn e Willington Quay, nas marxes do río Tyne.
O
vapor,
que tiña unhas medidas de 230,8 x 30,6 x 17,5 pés, era propiedade
da Hutchinson & Company, compañía de Newcastle, Inglaterra, que
bautizara o buque do que estamos a falar co nome da casa
señorial
de
mediados do
século XVII
que
aínda loce con esplendor en Canning Street, Hebburn.
|
Imaxe da histórica mansión Hebburn Hall (chroniclelive.co.uk) |
Botado
nos
estaleiros do Tyne
o 20 de febreiro de 1871, o
“Hebburn-Hall”
de
seguro que xa navegara
en máis dunha ocasión
polo noso
litoral
antes
de que naufragara o 5 de outubro de 1873 nos Baixos de Baldaio,
cando facía travesía con cargamento
de carbón
dende
Cardiff
(Gales)
ata
as instalacións portuarias da cidade italiana de
Messina, ao
nordeste de Sicilia.
Clarexada
a incógnita da procedencia da campá da
capela do Balneario,
agora só nos falta saber como chegou a Arteixo.
Moitos
campanarios dos templos galegos, de xeito especial os da Costa da
Morte, contan con campás de barcos que se foron a pique nas nosas
augas e que chegaron aos seus novos destinos ben por donativos de
armadores, por compras ou por agradecemento das tarefas de
salvamento, ou ben por agasallos dos chatarreiros da zona, coma as
campás de Camelle, Arou, Cee, Santa
Cristiña (Berdoias, Vimianzo) ou mesmo unha das que hai no Santuario
de Pastoriza que, como
xa vos contei nesta bitácora hai máis dun ano,
procede do vapor alemán Kurfüst afundido
o
5 de maio de 1904 en Sagres, no sur de Portugal.
Naufragado,
como
dixemos anteriormente,
nos Baixos de Baldaio en outubro de 1873, é moi probable que o
“Hebburn-Hall”
permanecerá
nas profundidades oceánicas desta parte do Atlántico ata
que os chatarreiros da zona o retiraran a cachos do lugar no que se
fora a pique. Nunhas
inestigacións levadas a cabo por Fernando Patricio Cortizo e un
servidor, para a publicación do libro da autoría de ambos De
Liverpool ás Sisargas; a derradeira travesía do Priam,
soubemos que a primeira persoa que andivo á chatarra polo litoral
bergantiñán fora Mariano Grela, un home que residía en Malpica e
que, dende os primeiros anos do século XX, tiña unha gabarra en
propiedade e un buzo en nómina para despezar os buques afundidos
entre as Illas Sisargas e os Baixos de Baldaio, entre eles
probablemente o “Hebburn-Hall”.
Mariano
Grela contaba ademais con algunha amizade de gran peso político en
Madrid, como era o caso do deputado conservador coruñés José del
Moral Sanjurjo, que en realidade era o seu gran valedor na capital do
estado e, do cal puido axudarse para obter licencia da Armada para o
despezamento dalgún dos pecios afundidos na zona.
Segundo
o testemuño dos malpicáns Ramón Rodríguez Alfeirán e José
Blanco Haz, outra
das embarcacións que andivo
ao ferro na zona foi a gabarra de Cachán de Camelle, vila pioneira
do despece de buques. A chatarra que extraeu este tal Cachán
vendíalla posteriormente a unha gran empresa adicada ao salvamento e
despece de buques da época, a Santa Cruz, que
era propiedade da familia materna do prestixioso arqueólogo
submarino Miguel San Claudio Santa Cruz, o cal nos concretou que
naquela época a empresa tiña algún almacén pola zona de Riazor e
na rúa Orillamar, na Coruña, ademais das bases de Camelle,
Corcubión e do Barqueiro. Andando no tempo, a Santa Cruz tamén
tería instalacións no Polígono Industrial de Sabón, nunha parcela próxima
ao ITV ocupada hoxe pola multinacional Inditex.
Outro
dos chatarreiros que extraeu ferro nesta parte do Atlántico foi
Cañogho de Corcubión, un home que posteriormente, ao igual que unha
gran cantidade de galegos da Costa da Morte, emigraría ao Perú a
traballar en Chimbote, que a mediados do século XX convertiríase
no porto con maior produción do planeta.
Cando
Cachán de Camelle se retirou, ou estaba a piques de facelo, uns
veciños seus empezaban a irromper con forza no sector e tomaríanlle
o relevo. Estamos a falar dos Petrallo, que eran expertos
mergulladores que dende o seu balandro “José Antonio” buscaban
botíns nos fondos mariños do litoral de Malpica e Carballo con
aqueles incómodos traxes de buzo de máis de 60 quilos de peso, no
que só as botas pesaban 20 quilos.
Á
mesma actividade da chatarra tamén se adicaba outra experimentada
familia de buzos da zona, os Dosil de Lira, que aparecen por este
recuncho do Atlántico pola década dos cincuenta do século XX.
Salomé Garrido Alfeirán, veciña do Rañal falecida recentemente (o
14 de febreiro de 2020) que nacera en Malpica en 1930, cando
andábamos á procura de datos para a elaboración do libro sobre o
naufraxio do vapor “Priam”, apuntounos simpáticamente que Manolo Dosil andivera moceando con súa nai Estrella e tamén nos
comentou que os mergulladores Dosil de Lira traballaron durante algún
tempo pola zona das Sisargas, onde recolleran una das campás do
“Priam”, e nos Baixos de Baldaio buscando tesouros da “cidade
asolagada”. Segundo o testemuño de Salomé, os Dosil rescataron
unha enorme chave nos propios Baixos de Baldaio
que lle entregarían, xunto coa campá do "Priam", ao párroco de San
Xulián de Malpica, que naquela hora era Santiago Abuelo Alvite, a quen
substituiría don Benigno Rocamonde Carril, que chegara a Malpica en
1947 procedente da parroquia de Santo Tomé de Monteagudo.
|
Imaxe actual da capela do Balneario de Arteixo |
En
resumidas contas, e grazas aos valiosos testemuños dos malpicáns
que gardaban nun recuncho da súa memoria algún destes feitos,
puidemos descubrir o que realmente pasara co ferro das Sisargas e dos
Baixos
de Baldaio: Mariano Grela primeiro, logo Cachán de Camelle,
supostamente Cañogho de Corcubión despois e, entre
os anos corenta e finais dos cincuenta, os Petrallo de Camelle e os
Dosil de Lira, todos eles foron os despezadores de moitos dos buques
afundidos na zona, entre eles probablemente, o
“Hebburn-Hall”
Saber
como chegou a campá
deste
buque británico, afundido nos Baixos de Baldaio en 1873, á
capela do Balneario de Arteixo
é unha incógnita que trataremos de despexar máis pronto que tarde.
Seguramente
algún dos chatarreiros anteriomente nomeados tiveron algo que ver co
asunto.
FONTES:
-PATRICIO CORTIZO, FERNANDO & MACEIRAS RODRÍGUEZ, XABIER (2014): De Liverpool ás Sisargas; a derradeira travesía do Priam, Edicións Embora, Ferrol.
-PATRICIO CORTIZO, FERNANDO (2016): Naufragios y crónica marítima de Galicia hasta 1899, Ediciones Cartamar, A Coruña.
VERANEO
PINTORESCO.
EL
BALNEARIO DE AS COVADAS
(Publicado
en El Orzán, o 12 de xullo de 1918)
Ha
llegado la época de combatir las dolencias y alifafes invernales, y
mientras unos abandonan las poblaciones en busca de tantos o cuantos
metros sobre el nivel del mar y otros procuran el alivio a sus males
buscando los lugares retirados en donde crecen los pinos y los
eucaliptos, muchos, los más, refrescan la parte física
introduciéndola en el mar y otros se distribuyen por los balnearios
tratando de dar al cuerpo el sulfuro, el sodio o el cloruro de que
está necesitado.
Las
gentes ricas suelen ir a los balnearios, no a procurarse un efecto
medicinal sino a pasar unos días de descanso y de tranquilidad y
sobre todo buscar un cambio de ambiente o acaso un pretexto para
lucirse y derrochar dinero. Pero a parte de estos balnearios de lujo
y refinamiento, hay otros muy buenos y prácticos donde también se
pasa el rato muy agradablemente. Arteixo, por ejemplo, hoy con su
buen hotel y su balneario montado a la moderna, fue hasta hace poco
modelo de uno de estos balnearios que pudiéramos llamar de
confianza.
|
Imaxe antiga do Balneario de Arteixo
|
Existía
una casucha de planta baja en donde estaban instaladas las pilas; una
casa vieja que llevaba el nombre de fonda y después a ambos lados de
una alameda de árboles añosos una porción de casuchas de planta
baja y sin división de ninguna índole con nombre propio cada una,
la Gloria, el Circo, la Pequeñita, etc., etc. Cada una de estas
casas se alquilaban por unas pesetas a una familia, por regla general
de A Coruña o de Ferrol y llegada la época de bañarse allá
aparecía procedida de un carro conductor de una mesa, unas sillas y
unos catres, colchones, ropas, unos cuantos chismes de cocina, un
hornillo y unas docenas de varas de cretona. Con esta cretona se
dividía la casa en tres partes. Una se destinaba a cocina y
habitación de la cocinera, otra a dormitorio de los señores varones
y despacho y otra a dormitorio de las señoras hembras y comedor.
Ya
está la familia instalada. Por las mañanas adquiere en el mercado
que se forma en la alameda los víveres necesarios, se va luego al
baño y el resto del día se pasa en la alameda en donde el
“crochet”, la puntilla de Camariñas y el zurzido campan por sus
respetos entre las señoras, mientras los caballeros juegan a la
rana, a la llave o a los bolos. Muchas veces a la señora, que está
en la Gloria, le hace falta un huevo y allá sale la criada disparada
a la señora del Circo:
—De
parte de mi señorita, si le hace el favor de un huevo para envolver
el bisté del señor que mañana se lo devolveré.
—Tome
y dígale que aún me quedan tres más y si los necesita…
Otras
veces a la señora del Circo le llega una visita por la tarde y
entonces sale la menegilda del Circo para la Gloria.
—De
parte de mi señora si me hace el favor del vaso fino grande que nos
llegó don Fulano y quiere tomar un vaso de leche.
En
estos establecimientos no falta nunca un señor ya viejo, de buen
humor, que es el que trae en bolina a todas las señoritas de la
colonia. El señor es el encargado de organizar la gira a la playa
cercana o al pico de Santa Locaia; de recaudar por rigurosa escote
las pesetas necesarias para la comida campestre o para el paseo en
burro. Algunas noches se disfraza de fantasma y les da un susto
mayúsculo a las tres señoras de Ferrol que viven en la casita
pequeña; otras, vestido de bruja y armado de vela de cera, entra en
la Gloria; algunas mañanas al salir del baño obsequia con un
caramelo de acíbar a una rubita romántica de cerca de Sada. En fin,
que allí no se da un paso sin contar con él. Cuando acaba la
temporada se va, es despedido casi con lágrimas y el balneario queda
sin sombra hasta que surge otro nuevo señor que haga los mismos o
parecidos chistes.
Pero
todo eso ha desaparecido. Desde que Arteixo tiene su buen hotel, la
mayor parte de aquellas casas han sido demolidas y hoy ya hay que
vestirse, ya se baja a la mesa al toque de campana y ya se toca el
timbre de la habitación para llamar a un criado.
Tanto
de los balnearios de primer orden como de estos otros que acabo de
describiros, tenéis todos mis lectores una noción más o menos
aproximada. Lo que no conocéis, seguramente, son otros balnearios
aldeanos que tienen por regla general su asiento en los lugares
próximos a las playas. Aquí, a media legua de distancia
aproximadamente del Pazo de Anzobre, existen tres o cuatro de estas
instalaciones. Habré de describiros una y como esta son todas las
demás.
|
Pazo das Covadas
|
As
Covadas, que así se llama el balneario de mi historia, sienta sus
reales en la parroquia de San Pedro de Sorrizo, a unas docenas de
metros de la playa que lleva su nombre. El dueño del establecimiento
balneario es un labrador y vecino de la referida parroquia. La casa
donde habita, que es una casa de labranza, se transforma como por
encanto en cuanto llega el mes de Julio. Un carpintero del país ha
hecho de pino media docena de cajones semejantes a la mitad de una
caja de muerto, que llegado el caso se han distribuido en el sobrado,
en la cuadra, en la bodega del hórreo y en el cuarto del alpendre.
Viene
el “manciñeiro” y le receta a un cristiano o cristiana baños
calientes. Sale el bañista de su casa armado de cesta en la cual van
patatas, habas, alguna carne de cerdo, unto y huevos, y un chisme,
pota o tartera, para condimentar todo esto. Llega al balneario, toma
su habitación que le cuesta un real; por dos reales más, el
propietario del establecimiento le media de agua del mar caliente uno
de aquellos ataúdes; allí se sumerge el bañista hasta que le
parece bien y una vez seco y vestido requiere de la cesta lo
necesario para condimentar su comida.
A
los siete baños justos se acaba la temporada. Se friega la olla en
debida forma, vuelve a la cesta con las vituallas sobrantes, y
abonados los veintiún reales de gasto, vuelve el bañista para su
casa con la consigna de no salir al sol sin paraguas ni andar al
relente, pues podría cortarse la dieta.
Excusado
es decir que el agua, mientras no se enfría, va sirviendo para los
diferentes clientes del balneario, pues aunque en el mar la hay
abundante, cuesta trabajo acarrearla en el bocoy y cuesta dinero el
calentarla por los precios que tiene la leña.
El
balneario de As Covadas goza de una gran fama y a juzgar por las
gentes que a él concurren, debe ser de los mejores de su clase.
Pero
sea como quiera, las gentes hoy no se bañan porque no les da la
gana, porque con veintiún reales y una cesta medianamente repleta
puede uno darse el postín de pasar en un balneario parte de la
temporada veraniega.
PICADILLO
|
Portada do libro Antoloxía das Confidencias de Picadillo
|
Este
é un dos 158 capítulos que conforman o libro Antoloxía
das Confidencias de Picadillo,
no cal rescatamos o Picadillo máis descoñecido, o Picadillo
xornalista, desde a sección “Confidencias”, na que escribiu
entre os anos 1902 e 1918 nos xornais El
Noroeste e El
Orzán, relatando algúns
dos seus avatares cotiáns que lle aconteceron tanto na cidade da
Coruña como no concello de Arteixo e noutros puntos da xeografía
galega e española.
Anécdotas
sobre o mundo da música, da moda, dos transportes da época, da súa
vida familiar, dos seus animais domésticos, de viaxes como a
realizada a finais de 1909 a Hamburgo para levar a cabo un réxime de
adelgazamento, de romarías e dun sen fin de curiosidades mías,
narradas todas ellas con moito, moito humor, tédelas ao voso dispor
nesta Antoloxía das
Confidencias de Picadillo
que autoeditamos no 2018 con motivo do centenario do falecemento
deste grande persoeiro.
Boa nota sobre o Balneario. ¿Podería saber o nome do actual propietario (agosto 2019) Grazas.
ResponderEliminar