O
seu nome é Juan Súarez Pardo mais, en Arteixo, todo o mundo o
coñece polo apelativo de Manín. O noso protagonista fora,
durante os anos 60 e 70 do pasado século XX, un dos valores da
canteira do Penouqueira, o equipo de fútbol no que, como é sabido,
tamén iniciara a súa carreira deportiva o seu familiar Arsenio
Iglesias Pardo, "o raposo" de Arteixo.
Posteriormente,
tras sentar cátedra nas súas actuacións cos maiores do once da
Baiuca, Manín acabaría fichando nos xuvenís do R.C.
Deportivo da Coruña e tería a oportunidade de enfrontarse a
futbolistas que, andando no tempo, serían internacionais coa
selección española, entre eles o porteiro Luis Arconada e o tamén
donostiarra Jesús Satrústegui, xogadores que a principios dos
oitenta serían campións de Liga de Primeira División coa Real
Sociedade.
Unha
vez retirado dos terreos de xogo, Juan Suárez Manín
convertiríase en adestrador e dirixiría a equipos como o
Penouqueira; o Lira, clube no que tivo como pupilo ao hoxe popular
actor Miguel de Lira; o Atlético Arteixo; o Obrero de Oleiros; o
Juvenil de Almeiras e, ao equipo xuvenil do Bergantiños que competía na Liga
Galega. Manín, ademais, sería Secretario do Comité de
Competición da Asociación de Fútbol Veterano da Coruña que, por aqueles días,
presidía o antigo futbolista internacional do R.C. Deportivo e do
Valencia Manuel Ríos Quintanilla, máis coñecido polo alcume de
Manolete. Mais deixemos o fútbol a un lado e centrémonos na
profesión do noso protagonista que, tras completar a súa formación
académica, empezaría a traballar no mundo da banca, actividade
profesional na que permanecería ata a xubilación da que disfruta na
actualidade.
Mais
moito
antes de xubilarse,
nos
primeiros días de febreiro
do ano 2003,
cando aínda
ocupaba
o
posto de subdirector da
sucursal
de
Barclays Bank da
herculina rúa de San Andrés,
aconteceríalle a historia que traemos
hoxe a esta bitácora e que
me contou hai
certo tempo
na
Taberna A Baiuca que rexentaban Bieito Romero e Marisa Diéguez,
lugar no que por certo Manín
deixaba cada venres latentes as súas dotes de canto e de
coñecemento da música popular galega.
Bieito Romero, José Lamas "Guitarras", Juan Suárez "Manín" e Xabier Maceiras na Taberna A Baiuca no 2015 |
A
historia garda relación coa
maior catástrofe medioambiental producida nas augas galegas, da
cal se cumplen agora
quince
anos,
cando
ás
15:15
horas do 13 de novembro de 2002,
un petroleiro monocasco construído no Xapón, con bandeira das
Bahamas, de propietario en Liberia, armador grego, rexistrado por
unha sociedade clasificadora de Estados
Unidos
e asegurado en Londres, enviaba un SOS a 50
quilómetros
de Fisterra. Como
podedes imaxinar aquel
petroleiro era o Prestige
e despois
pasaría
o que todas
xa
sabedes.
Entre
os “hilitos de plastilina” de
uns
e a incompetencia de
outros,
o caso é que a única persona que nun
principio
pagara
o pato da
catástrofe
fora
Apostolos Mangouras, o capitán do
Prestige
que,
despois
de tres días sen
dormir tratando de salvar o
barco, ingresaba na cárcere de Teixeiro o 17 de novembro daquel
fatídico
2002 acusado dun delito ecolóxico e de desobediencia ás autoridades
marítimas españolas,
autoridades
que quedarían libres de calquera tipo de culpabilidade.
Curiosamente,
a
parte dos “hilitos de plastilina” dos que facía referencia o
hoxe presidente do goberno M. Rajoy, os goberantes das
administración autonómica e estatal referíanse á traxedia
ecolóxica con declaracións como as do seguinte calibre:
"O
risco
de marea negra non creo que o teñamos"; "no tememos
ninguna catástrofe ecológica"; “se pensó en bombardearlo
con F18";
"se va a solidificar, no va a pasar nada", "las
playas seguirán esplendorosas", "lo
que se hizo fue admirable"...
Un
días despois
días de
que empezara a chegar o chapapote á
costa,
o 21 de novembro, nacía o movemento Nunca Máis, unha das
maiores mostras de dignidade colectiva como país que
se constituira para reclamar responsabilidades medioambientais,
xudiciais e políticas polo desastre acontecido
nas augas galegas.
Mais
con todo, a
pesar da presión popular,
a única cabeza de turco seguiría
sendo Mangouras, un
capitán que, tras
84 días en prisión, abandonaría
o
centro penintenciario
á unha da tarde do 7 de febreiro de 2003, despois de que na víspera
fora depositado, no Xulgado de Instrucción número 1 de Corcubión
do
que era titular o xuíz Francisco Javier Collazo,
un
aval por importe de 3 millóns
de euros por parte de London Steamship, a compañía aseguradora do
armador do
petroleiro.
Chegados
a este punto, xa podedes
intuír
quen foi a
persona
encargada
de levar a Corcubión o aval
dos 3
millóns
de euros. Pois si, Juan
Suárez Manín,
que
recentemente volvía a lembrarme os feitos tomando
un café en
Arteixo:
"A nosa idea, a miña a máis a do interventor (Manuel Núñez), era
levantar
acta notarial para darlle ao xuíz de Corcubión a seguridade
xurídica necesaria da sinatura de ambos para, posteriormente, enviar
o cheque dos 3 millóns de euros por transporte urxente. Mais
o xuíz non estaba de acordo con iso e, seguramente por mor da
presión popular daqueles intres, dixo que se as dúas persoas que
asinaran o aval bancario non se presentaban no xulgado de Corcubión antes
das 11:30, Mangouras non quedaría libre. Así que non nos
quedara
outra. Lembro que tivéramos que pedirlle persoal a outra oficina que Barclays Bank tiña na Coruña, a de Catro Camiños, para que ese día non pechara a nosa e, despois, xa nos desplazamos ao xulgado de Corcubión co cheque dos 3 millóns, o máis grande que asinei na miña vida”.
Horas
despois da liberación do capitán do Prestige,
que cumplira na cadea o seu 68 aniversario, o
músico e escritor Xurxo Souto, portavoz de Nunca Máis na Coruña,
calificaba de "boa
noticia, pola súa humanidade",
a liberación de Mangouras, "xa
que o seu encarcelamento era un agravio comparativo con respecto a
outros posibles implicados". "O capitán non é o único
culpable da catástrofe, e non foi él quen mandou afastar o barco da
costa",
dicía Souto na presentación da manifestación convocada naquela
hora
na cidade herculina baixo o lema “Se
non salvamos o mar, só nos queda a maleta".
A
posta en liberdade de
Apostolos
Mangouras
impedíalle
a súa saída de España e,
por tal motivo, elixiría Barcelona
para residir
alí durante
dous
anos coa
súa muller, unha cidade onde non era coñecido e pasaba
desapercibido tendo, iso
si,
que ir todos
os
días a asinar á comisaría. En 2003 o
capitán do Prestige
foi candidato a 'Marino do Ano',
premio outorgado polo Naval Institute de Londres e pola revista
marítima Lloyds. Un
ano despois, no
2004, trinta
capitáns da Mariña Mercante Española facíanlle
unha cea homenaxe na
cidade condal
polo maltrato que consideraban
recibira
das autoridades españolas. En Barcelona, Mangouras
estaría
baixo tratamento médico a base de antidepresivos, feito
que levaría aos
seus avogados a
solicitar
a súa liberdade, por motivos de saúde, á
Audiencia
Provincial da Coruña que,
finalmente, autorizaría
a súa marcha a Grecia.
Dende
entón o
capitán do Prestige
residiría
entre Atenas e a illa de Icaria coa
súa familia, tendo
que acudir unha
vez cada quince
días á comisaría a asinar e
vivindo da
pensión que cada
mes lle pagaba
Protection and Indemnity, a aseguradora do petroleiro
á espera do xuízo.
En
2009 o Tribunal Europeo de Dereitos Humanos, con sede en Estrasburgo
(Francia) resolvía
a favor da Xustiza Española pola denuncia contra os 3
millóns de euros impostos como fianza a Mangouras. Co voto a favor
de dez maxistrados e o voto en contra de sete, consideraron que a
fianza imposta ao
capitán
non foi excesiva, xa que se tivo en conta a amplitude do prexuízo
provocado polo verquido
de fuel oleo tanto en danos ecolóxicos como económicos.
Posteriormente,
o
xuízo previsto para
marzo de 2012
tívose que aprazar ao aceptar o Tribunal
Superior de Xustiza de Galicia (TSXG)
a recusación dos tres xuíces que ían xulgar o caso por parte da
Avogacía do Estado, a Fiscalía e a defensa do capitán do Prestige,
ao ter participado nalgún
momento no procedemento. O xuízo pola
traxedia medio ambaiental
iniciaríase
o 16 de outubro de 2012 na Coruña, nas instalacións de Expo-Coruña
cun custo de un millón de euros, xuízo
no que estaban
acusados dun delito contra os recursos naturais e o medio ambiente,
danos e desobediencia Apostolos Mangouras, como capitán do Prestige;
Nikolaos Argyropoulos, o xefe de máquinas e
Ireneo Maloto, primeiro oficial con paradoiro descoñecido e
declarado en rebeldía. O daquela director
xeral da Mariña Mercante José Luís López-Sors fóra
acusado
dun delito contra o medio ambiente e danos e,
así
mesmo, tamén
quedarían
imputados como responsables
civís directos The London Steam-Ship Owners Mutual Insurance
Association Limited, a
aseguradora
do buque e,
o
Fondo Internacional de Indemnización de Danos Debidos á
Contaminación por Hidrocarburos. Como responsables
civís subsidiarios quedarían
imputados o Estado Español e as navieiras Mare
Shipping Inc e Universe Maritime Ltd.
Apostolos Mangouras no 2003 |
No
xuízo de
2013 Mangouras sería
condenado a nove meses de cárcere por desobediencia grave e ao
pagamento dun terzo do custo do xuízo. O Estado Español levou aos
tribunais de Nova
York
nun xuízo civil á Sociedade
de Clasificación de
buques American
Bureau of Shipping (ABS). O caso
sería
finalmente
desestimado polos tribunais dos Estados
Unidos.
Na
actualidade,
quince anos despois da traxedia, a actividade xudicial en torno ao
caso do Prestige
aínda segue sen pecharse. Mentres, o capitán Mangouras
pasa o seu tempo adicado á pesca na illa de Icaria dende a costa,
sen subir a barco algún e, camiño
dos 83 anos,
está a escribir as súas memorias. Pola
súa banda Juan Suárez Manín,
o
encargado de levar ao xulgado de Corcubión o aval dos 3 millóns de
euros para deixar en liberdade a Apostolos Mangouras, disfruta da súa xubilación facendo deporte, xogando algunha que outra partida no
bar Insua ou, camiñando polo paseo marítimo de Arteixo na compaña
dalgún amigo da súa infancia e xuventude, paseos nos
que a miúdo
se fai as mesmas preguntas que
a inmensa maioría da poboación galega:
¿Temos
os medios que hai que ter para evitar outra catástrofe destas
características? ¿Que
fixeron e onde están os responsables
políticos deste desastre e de todas as mentiras que nos contaron
naqueles días? ¿Actuou
a xustiza con contundencia contra a mentira, a incompetencia e a
manipulación?
Ningún comentario:
Publicar un comentario