Hoxe
imos a falar
dun
dos
xornalistas máis populares do seu tempo:
José
Gómez Martínez, un persoeiro que
era
coñecido
na prensa da
época
polo
pseudónimo de Zenitram
(Martínez ao
revés)
e
que, ao
longo da súa infancia e xuventude,
tivera
certo
vencellamento co Arteixo de
finais do século XIX,
probablemente
entre
1875 e 1885.
Zenitram en 1927 (Vida Gallega) |
Naquela
altura o noso protagonista, nado en Pontevedra nun ano sen
determinar, frecuentaba asiduamente a
nosa bisbarra
na
compaña de
seus pais Francisco e Ramona para
visitar aos tres tíos curas que
tiña
no concello
arteixán.
Tratábanse
de
José
Gómez Fernández, tío
segundo
por parte paterna e
que
era
o crego
da
parroquia de San
Pedro de
Armentón; Antonio
Gómez Casanande, irmán de seu pai Francisco e
párroco
de Santa
Mariña de
Lañas en 1880 e,
Antonio
Martínez Casanande, irmán de súa nai Ramona e que sería o cura
que relevaría a Antonio Gómez ao fronte da parroquia de Lañas.
Antonio e Ramona Martínez Casanande tiñan outro irmán, Juan, que
tamén era crego
naquela época
na parroquia de San
Esteban de
Culleredo.
Con
tres cregos na familia non era de extrañar que José Gómez
Zenitram collera
o mesmo camiño que seus tíos e,
unha vez iniciados os seus estudos eclesiásticos, iría xurdindo nel
a imperiosa necesidade de escribir, unha afección que andando no
tempo convertiríao nun dos xornalistas máis valentes, notables e
polémicos da
época que lle tocou vivir….”una
bocanada de aire fresco que dejó a un lado los artículos de
redacciones recargadas, farragosas, sin contenido y al peso”,
segundo
a colaboradora
do Diario de Pontevedra
Milagros Bará, quen
tamén afirma que...
“Zenitram
iba al asunto y entraba en materia sin artificios”.
As
visitas
a Arteixo,
propiciadas polos
vencellos
familiares,
seguiríanse
producindo co cambio de século e nunha delas, a realizada a Lañas
no verán de 1903, falecería seu pai Francisco. Moi
querido e
apreciado en Pontevedra, sobre
todo
desde
que en setembro de 1904
se fixera cargo do Asilo de Anciáns Desamparados, Zenitram
convertiríase
en outubro do mesmo ano en director do
periódico pontevedrés El
Áncora,
que tiña
a
súa
propia imprenta no
número
16 da rúa
Real, dirección que simultaneaba con colaboracións en outros medios
e revistas nas que defendía a causa dos dereitos da Igrexa.
Naqueles
tempos nos que os desencontros se ventilaban nas páxinas dos
xornais, o sorprendente é que José Gómez Martínez, que
non tardaría en ser o
capelán do convento das Clarisas da cidade pontevedresa,
era
un crego en activo que os medios describían como un "virtuoso
párroco y brillante periodista" e que, en 1908, publicaba o seu primeiro libro, “Rasguños”, traballo que era unha
recompilación de moitos dos artigos publicados ao longo da súa vida en
diferentes xornais e revistas.
En
novembro dese ano Zenitram abandona a súa Pontevedra natal ao ser nomeado
coadxutor
de San Xurxo da Coruña. Na
despedida da súa querida cidade o xornal pontevedrés La
Correspondencia Gallega
escribía un artigo baixo o título !Adios¡
e
coa sinatura dun tal Japón dicindo entre outras cousas que...”su
pluma es un instrumento que le obedece; no tiene que corregir la
rotunda y sonora redondez de sus períodos; porque salen hechos de su
privelegiada cabeza de periodista, de escritor y de crítico
publicista. No conozco cuando y como empezó a escribir; se que lleva
muchos años amando a la letra de imprenta. Si Zenitram no
escribiese, se moriría de nostalgia, de aburrimiento; porque
Zenitram ha nacido para escribir”.
Caricatura de Zenitram do ano 1912 |
Nesa
altura segue a visitar con frecuencia Lañas e Armentón, lugar
no
que en abril de 1909 falecería súa tía Josefa Gómez Fernández,
que era irmán de José, o cura da parroquia.
Na
súa etapa coruñesa Zenitram,
que tiña o seu domicilio na praza de María Pita, sería ademais
director
durante cinco anos
do
xornal El Eco de Galicia, que
era defensor
acérrimo dos intereses e ideais católicos ou,
o que é o mesmo, a
voz do
arzobispado naquela época.
Ministro
de Deus, ultracatólico e polemista
redomado, o
carácter
de
Zenitram
traeríalle
máis dun problema cos que non compartían o seu pensamento, entre
eles o propio Presidente do Goberno español, o ferrolán José
Canalejas (que sería asasinado en 1912 a mans dun anarquista). O
noso protagonista calificaría a Canalejas de inepto,
cobarde e
tiránico nun
editorial: "el
gobierno del atolondrado y neurótico del Sr. Canalejas, estadista de
guardarropía que queda para siempre marcado con el estigma de
inhábil, cobarde y despótico...".
Zenitram
protestara
pola
prohibición dunha
manifestación de católicos en Euskadi (A manifestación
de San Sebastián)
en contra das
medidas dun goberno laico con respecto á
Igrexa.
Canalejas, aínda
que
era católico practicante, promulgou
a chamada
“Ley del Candado”
que acotou
as ordes
relixiosas,
a educación pública laica, unha
revisión da relación Igrexa-Estado,
feitos
polos que naqueles días se describía a Canalejas
como un anticlerical católico.
José Canalejas |
En
1914, logo
de cinco anos na cidade herculina,
abandona
A Coruña e
marcha “castigado”
por airear “chanchullos” do arcebispo
a
Bueu, como coadxutor da parroquia de San
Martiño. Ao
parecer, o arcebispado retirouno da
súa
vida activa nos medios de comunicación por
culpa dun artigo aparecido no seu periódico “sobre unhas
oposicións a unha praza de doutoral en Santiago,
no
que escribía
que: "antes
de la misa del Espíritu Santo, el mismo Espíritu fallara una plaza
en una oposición a favor de un pariente de Martín Herrera,
arzobispo de Santiago".
E,
nun
abrir e
cerrar de ollos
o
propio arzobispo Martín
Herrera
desterrouno
a Bueu para que seu
tío, o
párroco Juan
Martínez Casanande,
(
o mesmo
que fora crego
da
parroquia de San
Esteban de
Culleredo)
o
"atara en corto".
A
súa marcha tería un enorme impacto na Coruña, onde toda
a clase política, económica, xudicial e moitísimas persoas que non
só acudiron a despedilo á Praza de María Pita senón que o
acompañaron na súa viaxe ata Santiago (primeira etapa antes de
chegar a Bueu). Días antes o Gobernador e o alcalde de A Coruña
desprazáranse
a
Santiago
para “suplicarlle” ao cardenal que deixase sen efecto o traslado.
Tras
pasar
un ano en Bueu, en 1915 Zenitram
faríase
cargo da parroquia de San Cristovo de Regoidón, no concello ourensán
de Ribadavia, lugar
onde
continuaría
apartado da
tentación de seguir
escribindo nos medios.
Ao
ano seguinte, en 1916, convírtese
no crego
da parroquia viguesa de Teis, lugar dende o que voltaría a ter
contacto coa pluma xa que en 1930 publicaría La
Flora Gallega y el Padre (Baltasar) Merino,
no
volume V do
Seminario de Estudos Galegos, e
colaboraría
como columnista en La Correspondencia Gallega, El Noroeste, Tierra
Gallega, el Ideal Gallego, El
Adelantado
de Bueu e
tamén como colaborador de Martín Codax ou
o
Faro de Vigo.
José
Gómez Martínez, Zenitram,
falecería en Teis o 7 de xuño de 1940.
Ningún comentario:
Publicar un comentario