Sabemos
da importancia
que na máis remota
antigüidade tivo
por toda a xeografía galega o culto ás correntes de auga, en
especial a predilección polas fontes, unha
importancia que perdurou nos
tempos da dominación romana e que o cristianismo intentou erradicar,
xunto con outras moitas prácticas pagás,
sen conseguilo plenamente. Este tipo de cultos, que ían acompañados
de actos de adoración, sacrificios e ofrendas, estaban tan
arraigados entre os nosos
antepasados que a Igrexa
lanzaría
contra eles sucesivas condenas, principiando polos anatemas de San
Martín Dumiense na súa De
Correctione Rusticorum, e
continuando polos concilios toledanos: “Recordando
los preceptos del Señor, no para castigo de los delincuentes, sino
para terror, no imponemos por este decreto la pena de muerte, sino
que avisamos a los adoradores de los ídolos, a los que veneran las
piedras, a los que encienden antorchas y adoran las fuentes y los
árboles que reconozcan cómo
se condenan espontáneamente a muerte aquellos que hacen sacrificios
al diablo”.
Fonte Santa do Foxo |
Ante
os reiterados fracasos de tan “piadosos” avisos, a Igrexa
recurriría ao método, sempre útil e garantizado pola práctica, de
sustituir aos deuses ou xenios pagás das augas por algún santo ou
santa, e incluso pola propia Virxe María. Os exemplos son numerosos
e, a día de hoxe, case todos
os santuarios marianos galegos seguen tendo ao seu carón unha “Fonte
Santa”, na cal moitos atopan a orixe e culto do que pode ser un
recordo do practicado polos antepasados celtas, pois non podemos
esquecer que na súa mitoloxía existe un caldeiro que devolve a vida
a quenes son somerxidos nel, un recipiente máxico que é nomeado
como “Fonte da Saúde”.
A
través dos séculos, as
crenzas, superticións e o respecto que as augas inspiraban nos nosos
devanceiros, de seguro que polos restos do antigo culto que as cría
poboadas de xenios protectores, quedarían presentes nas cantigas
populares, romances, lendas, tradicións e,
tamén,
na toponimia das
nosas parroquias, como
é o caso da Fonte Santa do Foxo, en Loureda, un lugar coñecido
dende
tempos inmemoriais polas
virtudes
das
súas
augas salutíferas e beneficiosas.
Se
viaxamos na máquina do tempo e poñemos o contador no día 31 de
xaneiro de 1930, podemos ver como o historiador Heliodoro Gallego
Armesto publicaba no
número 438 da revista
Vida Gallega unha
reportaxe sobre o municipio de Arteixo na
que nos dicía que...“en
su aldea de Fojo brotan dos manantiales de aguas ferruginosas, que
utiliza mucha gente”.
Caseta "dos ricos" |
Ao
realizar a reportaxe, Armesto probablemente
fora testemuña do bulicio
que
naquela altura había no
Foxo, moito maior que o
de
agora,
e
de seguro que ata lle mandou un pucheiro de caña na Casa Trigo,
estabelecemento
do
que xa temos falado neste espazo.
Aqueles
eran
os
tempos nos
que pasaba
pola
aldea o vello camiño polo que circulaban
a diario as xentes da comarca de Bergantiños que se dirixían á
cidade da Coruña, tempos
nos que
moita
da veciñanza do
lugar
vivía das
populares “arteixanas”, esos ”grandes
panes de borona (maíz) de forma piramidal que se condimentan y
venden en
el
lugar de Fojo, Loureda”,
que mencionaba Uxío Carré Aldao no xornal El Ideal Gallego en marzo
de 1921 e, dos que xa facía referencia no ano 1829 o “Diccionario
geográfico-estadístico de España y Portugal” dicindo que… “los
vecinos de las aldeas de Fojo, Cancelo y Rapa se sostienen con el
tráfico de la Brona que venden en los mercados de la Coruña, dando
con este motivo bastante trabajo a muchos jornaleros”.
Pois
ben, naqueles
tempos o
lugar do Foxo tamén era frecuentado polos residentes do Balneario de
Arteixo que,
segundo varios testemuños, facían excursións en burro ata Santa
Locaia e tamén acudían polas
tardes ata a Fonte Santa coas súas merendas e ataviadas, as
mulleres, con grandes pamelas.
O
Foxo era, naquela
altura, unha especie de
pequeno recinto
termal, un pequeno balneario no que as augas
ferruxinosas
da devandita fonte eran
consumidas
principalmente
con fins medicinais, unha
fonte que tiña
dous mananciais e, cada un deles, a súa respectiva caseta.
Caseta "dos pobres" |
A
caseta
da
fonte de arriba, na
que había a posibilidade de facer fonda, era
coñecida
como “a dos ricos”. Tiña
tres canos
e a xente pagaba certa
cantidade
por vaso de auga, unha
auga que segundo nos contou unha veciña do lugar “era
boa para o intestino e para o fígado”.
A
caseta do manancial de abaixo, de tamaño máis reducido que a
da fonte de arriba, era coñecida como “a dos pobres” e non había
que pagar nada por beber nela.
Na actualidade aíndan quedan os vestixios de aquel pasado. Xusto en fronte a casa “dos do Jefe”, está a caseta onde bebían os pobres e, uns metros máis arriba, “a dos ricos”, na cal, ata hai ben pouco, se cadra ata os anos noventa, aínda había ben xente que acudía a ela. Desgraciadamente, sería a partir de aquela época cando pouco a pouco empezou a quedar agochada no medio da maleza na que hoxe se conserva totalmente abandonada da man de Deus. Aaaaii... se as paredes falaran!
Na actualidade aíndan quedan os vestixios de aquel pasado. Xusto en fronte a casa “dos do Jefe”, está a caseta onde bebían os pobres e, uns metros máis arriba, “a dos ricos”, na cal, ata hai ben pouco, se cadra ata os anos noventa, aínda había ben xente que acudía a ela. Desgraciadamente, sería a partir de aquela época cando pouco a pouco empezou a quedar agochada no medio da maleza na que hoxe se conserva totalmente abandonada da man de Deus. Aaaaii... se as paredes falaran!
FONTES:
-Alarcón
Herrera, Rafael. La huella de los templarios. Ritos y mitos de la
Orden del Temple. Ediciones
Robinbook. Barcelona, 2004.
-Rodríguez,
Eladio. Breviario enciclopédico. Letras, historias e
tradicións populares de Galicia. Edición
de Camilo Fernández Valdehorras. Editorial La Voz de Galicia. A
Coruña, 2001.
Ningún comentario:
Publicar un comentario