19:30
horas de onte, luns 25. Soa o teléfono. É Xosé Troiano:
-Xabier,
vouche dar unha noticia que che vai facer moita ilusión!
-Sorpréndeme,
Xosé!
-Sei
onde está a campá do Priam!
-Non
o podo crer!
-Está
na ermida de…
Nese
intre, o peito empezoume a arder coa emoción e empezaron a xurdir os
recordos de entrevistas, das horas de hemeroteca, das numerosas
visitas a Malpica... Por fin aparecía a única peza que faltaba para
completar o crebacabezas!
Campá do Priam (cortesía de Xosé Troiano) |
As
persoas que me coñecedes ben, sabedes perfectamente o tempo que lle
adiquei á investigación do naufraxio do Priam, un vapor mixto de carga e pasaxe construído en 1870 e que se fora a
pique nos baixos da Cistela, nas Illas Sisargas, o 11 de xaneiro de
1889 cando facía ruta dende Inglaterra cara a Asia.
Souben
daquel vapor grazas a Francisco Sanjurjo, Quico de Pichel, e a
Adolfo Vázquez, Adolfo de Tiso, dous veciños da miña aldea
do Rañal que me contaron varias historias que nun principio, a dicir
verdade, me parecían inverosímiles. Quico e Adolfo falaban de
moitas riquezas espalladas por toda a costa de Arteixo, dende reloxos
de ouro e prata ata un baúl cheo de “estampas bonitas” de papel,
como seica lle chamaba José Naya, o veciño de Sabón que atopara
ese cofre no areal de Alba.
Campá do Priam (cortesía de Xosé Troiano) |
Parece
ser que o devandito baúl estivera certo tempo na corte das vacas,
onde José Naya utilizaba ese papel para facer pitillos e para
prenderlle lume ao pote na lareira. José descubriría o valor real
do que pouco a pouco fora queimando cando un día se desprazou ata A
Baiuca coa idea de mercar un sombreiro. Cerca da tenda atopouse cun
coñecido. Puxéronse a falar e sacou unha desas “estampas bonitas”
que tiña no peto para facer un pitillo.
-Con
esa estampa podes comprar os sombreiros que queiras e aínda che van
devolver cartos, díxolle este
amigo. A José Naya véuselle o mundo enriba ao saber que aquelas
“estampas bonitas” de papel coas que facía pitillos e queimaba
para facer lume na lareira eran cartos. Eran libras esterlinas!
Quico
e Adolfo, os dous falecidos hai xa varios anos, tamén me falaron de
centos e centos de metros de teas que apareceran nos areais de Alba e
Sabón, de gran cantidade de louza e tamén dun piano que, despois de
que o mar o achegara ata o areal, acabaría soando primeiro no
Balneario de Arteixo, logo no Café Berán da Baiuca, lugar no que se
facían representacións teatrais e musicais que se acompañaban con
ese instrumento e, con posterioridade, na igrexa parroquial de
Santiago de Arteixo.
Os
dous veciños do Rañal sabían, polo que lles contaran os seus
devanceiros cando eran nenos, aló polos anos 20 e 30 do século
pasado, que todas estas riquezas eran dun vapor inglés que
naufragara nas Illas Sisargas en 1889: o Priam.
Todos
estes feitos despertarían en min a curiosidade conducíndome
de inmediato cara a súa
investigación. Na procura de
máis informacións empezaría a consultar compulsivamente nos
arquivos e nas hemerotecas, onde aparecerían novos datos. Ao mesmo
tempo, iría descubrindo a nube de misterior que había en torno a
este naufraxio e o máis sorprendente: en Malpica, a pesar de ser o
sinistro máis importante acontecido na vila ao longo da súa
historia, a pouca xente lle soaba o nome do Priam.
Tan só José Blanco Haz, José da Muxiana,
e Ramón Rodríguez Alfeirán, Rojito, foron
quen de aportar datos de gran interese para o libro, dous homes que
coñecimos grazas á colaboración de Adrián Abella, que foi quen
nolos presentou. Pola contra, en Arteixo a
transmisión oral mantería vivos moitos dos feitos relacionados co
naufraxio, grazas a que persoas como Adolfo Vázquez e Francisco
Sanjurjo gardaban nun recuncho da súa memoria os contos que lles
escoitaran, cando eran nenos aos seus devanceiros.
Portada do libro "De Liverpool ás sisargas; a derradeira travesía do Priam" |
Mentres
seguía na procura de novas informacións do acontecido neste
sinistro, tiven a inmensa fortuna de coñecer a Fernando Patricio
Cortizo, auténtico erudito do mundo do mar que xa tiña publicado
traballos impresionantes coma os dous volumes de Historia
da costa galega e os seus naufraxios.
Co paso do tempo, xuntando esforzos, traballo e ilusións, Fernando e
este humilde servidor decidiríamos sacar adiante esta investigación
conxuntamente, publicando
con Edicións
Embora De Liverpool ás Sisargas; a derradeira travesía do
Priam, libro
no que, moi ao noso pesar, quedou sen resposta a interrogante de
saber onde estaba a campá do buque británico.
Uns
meses máis tarde, o 11 de xaneiro do 2014, o día exacto no que se
cumpría o 125 cabodano do naufraxio, Malpica acollía a primeira
presentación do libro nun acto moi emotivo conducido polo poeta Paco
Souto, que falecería en marzo do 2017 logo de que ese mar que tanto
amaba lle segara a vida!
E
agora, 5 anos despois de aquela presentación, e 130 anos despois do
naufraxio acontecido nas Sisargas o 11 de xaneiro de 1889, recibía a
chamada do amigo Xosé Troiano, historiador e erudito do mundo das
campás grazas a quen, ao fin, se completaba o crebacabezas do Priam!
-Xabier, vouche dar unha noticia que che vai facer moita ilusión!
-Sorpréndeme,
Xosé!
-Sei
onde está a campá do Priam!
-Non
o podo crer!
-Está
na ermida de Santa Cristiña, na parroquia de Berdoias, en Vimianzo!
O lugar de Santa Cristiña é un interesante conxunto etnográfico no que, ademais de diferentes construcións como un antigo curro, hórreos ou a fonte milagreira, pódese ver a capela da que nos falou o amigo Xosé Troiano, capela na que se mantén vivo o culto á tradición agraria da zona.
O lugar de Santa Cristiña é un interesante conxunto etnográfico no que, ademais de diferentes construcións como un antigo curro, hórreos ou a fonte milagreira, pódese ver a capela da que nos falou o amigo Xosé Troiano, capela na que se mantén vivo o culto á tradición agraria da zona.
Baixo
o altar da ermida hai un pequeno oco tapado cheo de terra sagrada á
que se lle atribuen propiedades curativas para as vacas. A tradición
manda coller unha presa de terra e colgala no pescozo das vacas
durante nove días, fórmula coa que se pretende conseguir que a vaca
se libre de enfermedades e que teña bos partos. Unha vez pasado este
período de tempo, devólvese a terra á capela e, seguindo a
tradición, dáselle unha limosna á Santa como troco pola axuda.
Lugar de Santa Cristiña coa ermida ao fondo (www.turismo.gal) |
Grazas
a Xosé Troiano, agora esa capela tamén será coñecida pola
historia que hai detrás da súa campá, da que nos falta saber como
chegou a Santa
Cristiña.
Está
comprobado
que moitos campanarios dos templos galegos, de xeito especial os da
Costa da Morte, contan con campás de barcos que se foron a pique nas
nosas augas e que chegaron aos seus novos destinos ben por donativos
de armadores, por compras ou por agradecemento das tarefas de
salvamento, ou ben por agasallos dos chatarreiros da zona, coma as
campás de Camelle, Arou, Cee…
Saber como chegou a do Priam
á
de Santa Cristiña é unha incógnita que trataremos de despexar máis
pronto que tarde!
Grazas Xabier por darnos a coñecer estas fermosas e curiosas historias.
ResponderEliminarMoitas grazas
EliminarVaia!! Tanto por ciñecer da nosa propia historia...
ResponderEliminarGrazas
EliminarE como sabedes que é a campá do barco?
ResponderEliminarPola inscripción da campá!
EliminarWau!! Estoy impaciente por leer la 2ª parte y saber cómo llegó hasta allí! Un honor leerte, Xabier.
ResponderEliminar. Moitas grazas Capitán Plas!
EliminarDear Xabier,
ResponderEliminarThank you for all your efforts in keeping the story of the Priam alive. One of the people who drowned, the ship's doctor, Sydney Ernest Holder, was my cousin (twice removed), so I have always been interested in the history of the Priam. I have a silver medal awarded to him during his medical studies in London.
Congratulations on finding the ship's bell in such a remote location.
Is there an English translation of your book on the Priam?
Best wishes,
Phil, Adelaide, South Australia