Fabulación do asentamento de Pastoriza realizada por Roberto Castro |
A
primeira referencia histórica clara sobre
este
recinto castrexo
sitúano no
século V, nunha
época
na que a
Gallaecia pasara,
de ser unha provincia romana, a albergar unha
monarquía con
capital en Braga (actual Portugal)
en mans dos
suevos, un grupo de pobos xermánicos que establecerían por
estas latitudes o seu dominio durante
170 anos,
ata
que foron derrotados polos visigodos. Esa derrota
tería
unha importante consecuencia que chegaría ata os nosos días, xa
que os suevos convertiríanse nos
grandes esquecidos da
nosa propia Historia.
Mais
antes disto, antes da
sua
integración no
reino
visigodo, os
suevos crearían o primeiro
reino da Europa medieval e terían
como primeiro
monarca a
Emric, un persoeiro tamén
chamado
Hermerico que empezaría o seu reinado no 410 converténdose, deste xeito, no primeiro rei galego.
Tras
sete
anos de longa
enfermidade, as circunstancias físicas forzarían
a este monarca
a abdicar a coroa no ano 438, pasando o goberno a mans do seu fillo
Requila,
que
foi soberano
dos suevos ata o 448. Trala
morte de Requila,
ascendería
ao
trono o seu fillo Reckiario
ou Rechiarius,
que
pasou
á
historia por ser
o primeiro rei bárbaro en converterse
ao
cristianismo.
Convertido
polo Bispo de Braga e outros prelados galegos á fe de Cristo,
Reckiario
mandaría
construír
o
primeiro templo cristián
en Pastoriza, na
parte baixa do monte do castro, templo
que, co discorrer dos anos, sería derrubado tralas invasións
normandas do
ano 968 comandadas
por
Gunderedo e, as
efectuadas
no
997
polos
sarracenos de
Almanzor.
Segundo consta en vellas escrituras, para evitar a profanación da
imaxe da Virxe, algún
veciño do lugar decidiu
agochala
máis,
a súa pista, perderíase
durante moito tempo ata que un día, unha nena que andaba a pastar o
gando no monte, viu unha estrela sobre uns penedos. Foi
aí cando as
xentes de Pastoriza acharon
de novo
a figura mariana que
tantos anos levaba
desaparecida debaixo dunha pedra curva,
lugar
que pasaría a denominarse “berce da Virxe”, que
ven sendo a mesma pedra
pola que pasan
na actualidade os romeiros para curarse ou para librarse do pecado e,
sobre a cal
se levantaría en
1887
unha virxe de granito, obra do escultor José Couto.
O
autor,
historiador e
profundo coñecedor
da antigüidade
e
alta Idade
Media Casimiro
Torres, na súa obra El
Reino de los Suevos. La Galicia Sueva
adícalle
un capítulo enteiro ao rei Reckiario
e trata extensamente da conversión do monarca ao catolicismo,
afondando nas causas da transformación relixiosa do rei de xeito
minucioso. Torres tamén aporta información sobre o xeito de vida do
asentamento castrexo de Pastoriza dicindo
que,
na zona na que hoxe está o Santuario, había comunidades
galo-romanas e comunidades suevas nas
que, ao
parecer, uns
eran católicos e outros arrianos mais,
trala
conversión ao cristianismo de
Reckiario, ambas
acabarían unificando
o seu
pensamento relixioso.
Sobre Reckiario aínda pervive nesta parroquia arteixá a historia da
“cadeira do rei”, que está asentada sobre un gran penedo do
castro de Pastoriza que coroa un pequeno precipicio e, detrás da
cal, existe outra pedra máis pequena, que tamén ten forma de
asento, a denominada “cadeira da raíña”. A lenda conta que na
pedra de maior tamaño o monarca suevo Reckiario sentábase para
contemplar e dominar as súas posesións do lugar de Suevos e o resto
dos terreos que hoxe configuran o municipio de Arteixo, o grandioso
seo que os antigos poboadores denominaron Portus magnus Artabrorum, as
terras de Bergantiños, os areais de Sabón, Alba, Barrañán e O
Reiro, e as illas Sisargas, con toda a enorme extensión do Atlántico
aos seus pes. As dúas cadeiras, a do rei e a da raíña, aínda
conservan perfectamente hoxe a súa forma mais, iso si, para atopalas
hai que mergullarse entre a maleza que habitualmente as cobre.
Pola
súa situación e emprazamento, o castro de Pastoriza poderíamos
calificalo como de primeiro orden no que a control do territorio se
refire. Asentado sobre un dos puntos máis elevados da liña do
litoral, 243 metros de altitude, non só domina a navegación
costeira atlántica, senón que ademais domina unha ampla valgada, formada polas
cuncas dos regatos Naval e Pastoriza, que hoxe enchen o encoro de
Meicende. Esta valgada era o paso principal para os camiños que
procedían da costa e da Terra de Bergantiños, e por ela transcurría a vella vía per loca, denominada posteriormente“Camiño Real”.
Planos lidar do Castro de Pastoriza. CDIX http://visorgis.cmati.xunta.es/cdix/mapa.html |
Ao
carecer dun rexistro de materiais, resulta imposible precisar a
periodización dos niveis de ocupación do xacemento. Mais con todo,
os escasos materiais que chegaron a depositarse nas institucións
oficiais, amosan unha vida cultural dinámica e, a pesar de soportar
unhas condicións de habitabilidade bastante desfavorables pola súa
exposición aos axentes metereolóxicos, sábese que foi un castro no
que habitou unha comunidade numerosa.
En
xeral a construción en mampostería de granito amosa unha gran
calidade, que nalgúns casos, sen chegar a formar perpiaños ou
sillares, si amosa unha pronunciada tendencia a fiadas. Ademais
dalgúns tramos dunha sólida muralla, con algúns parapetos case
ciclópeos, consérvanse restos de edificacións de planta circular,
mais nunha boa parte tamén
se
impoñen as plantas rectangulares.
Os
materiais recuperados, fundamentalmente a cerámica de tradición
indíxena decorada con liñas onduladas, trenzadas, círculos, etc.,
incluso algunha peza cilíndrica de vidrio de cor vermello, que de
seguro formaba parte dalgún colar dos antigos poboadores, e os
escasos fragmentos de muíño circular e tégula atopados, segundo as
informacións que Juan Naveiro publica no seu libro El Golfo
Artabro: Arqueologia e historia del gran Puerto de los Galaicos
Lucenses, permiten enmarcar o seu momento
principal entre o século I a. C. e a época romana. Posteriormente,
é probable que a poboación do recinto se trasladara á cercana
localidade de Suevos, de suxerente topónimo e indicios de ocupación
desde tempos altomedievais.
O
recinto principal ou interior, circular con tendencia ovalada, ten
unhas medidas de 140 metros de diámetro norte-sur e 160 metros no
eixe leste-oeste, conta cunha superficie de 1,85 ha. e está
defendido na súa parte norte por unha dobre muralla de pedra, un
terraplén que acada os 10-15 metros de altura cara o exterior, un
foso e outra defensa de 1,5 metros rematada nunha ladeira de terra
escarpada. A súa altura vai diminuíndo ao leste. Na cara oeste
temos dobre muralla, unha terraza e unha terceira muralla. A ladeira
sur é escarpada de rochas e penedos tamén con dobre muralla, a
exterior de pedra. O acceso ao castro semella estar polo sur e, no
seu interior, obsérvase o que poden ser as estruturas propias do
xecemento, mais pola cuberta de toxos e xestas é moi difícil
precisalo. Os penedos próximos ao castro foron aproveitados para a
extracción de pedra mais, con todo, as bases das vivendas circulares
da “citania”, aínda se conservan. O cumio empregouse como
lugar de peregrinación cristiá. Na cara surleste, ó pé da
muralla, hai un petón cunha pequena cova e un pouco máis arriba
unhas pedras que son tratadas como un pequeno altar. Aínda hoxe hai
quen vai depositar un ramiño de flores nesa esquina do castro que
está a mirar cara o altar que hai máis abaixo onde se sitúa a
Virxe da Pastoriza.
En
torno ao castro de Pastoriza, o xornal La Voz de Galicia informaba na
súa edición do 30 de setembro de 1934 que...”Van a realizarse
excavaciones. A propuesta de la Junta Nacional de Excavaciones y
Antigüedades, el ministro de Instrucción pública y Bellas Artes ha
concedido la cantidad de 3.000 pesetas que se habían solicitado por
la Comisión provincial de Monumentos para realizar trabajos de
exploración en el Castro de Pastoriza. Para dirigir las expresadas
obras se designa presidente de la citada Comisión y distinguido
arqueólogo don Angel del Castillo. En breve comenzarán a realizarse
los expresados trabajos con arreglo a las disposiciones que rigen
acerca del particular”.
Ortofoto do Voo Americano do Castro de Pastoriza. http://visorgis.cmati.xunta.es/cdix/mapa.html |
Tras
esta actuación encabezada por Angel del Castillo, tamén se realizarían outras
posteriores nas que se exhumaron boa parte do recinto sen
criterio arqueolóxico algún. Polo asentamento de Pastoriza tamén pasaría "Misión Rescate", que foi un programa televisivo que puxera en marcha nos anos 70 a RTVE para intentar inculcar nos escolares o amor pola arqueoloxía formándose equipos en toda España. A partir de aquí, o castro sufriría o
total abandono das institucións sen ter os coidados e atención que
este enclave histórico merece.
Nas fotografías do voo americano pódese apreciar notablemente o recinto, que fora fortificado a través de dúas estruturas circulares concéntricas e que posúe uns 190 metros de diámetro no seu perímetro exterior cunha muralla de pedra en toda a contorna e que conta cunha superficie total dunhas 3 ha.
Nas fotografías do voo americano pódese apreciar notablemente o recinto, que fora fortificado a través de dúas estruturas circulares concéntricas e que posúe uns 190 metros de diámetro no seu perímetro exterior cunha muralla de pedra en toda a contorna e que conta cunha superficie total dunhas 3 ha.
O
castro, hoxe
de propiedade privada,
está actualmente situado entre
unha liña eléctrica de alta tensión ao sur e un gasoducto ao norte
e,
ademais, tamén foi destruido en
gran medida polas devastadoras plantacións de eucaliptos.
Precisamente
por mor destas plantacións o catalogador da páxina web
Patrimoniogalego.net,
Xosé Troiano, en marzo do 2016 presentaba unha denuncia ante o
Servicio de Protección á Natureza da Guardia Civil (Seprona) logo
de atopar este emblemático lugar de Pastoriza destruido. “O
interior do foso, o seu parapeto e incluso ata a metade do seu
terraplén hai unha recente plantación de eucaliptos con roturación
dos terreos nas defensas do xacemento”,
alertaba na denuncia presentada ante a Guardia Civil Xosé
Troiano, quen
se adica
a catalogar este tipo de asentamentos
por todo o país e,
cando se dirixía
ao
castro de Pastoriza, descubriu
este “atentado
contra o
patrimonio histórico e
cultural",
segundo
sinalaba
na denuncia presentada ante o
Seprona.
Plantación de eucaliptos no castro de Pastoriza |
Unhas
semanas máis tarde, a Guardia
Civil detiña
a dúas
personas por causar presuntamente danos
neste xacemento
arqueolóxico. Os
axentes
do
Seprona efectuaran
as detenciones por un suposto delito sobre o
patrimonio histórico ao realizar, sen autorización, un aproveitamento
forestal causando
danos
no
muro perimetral da croa e
nas
defensas do
asentamento, uns feitos que nos indican que se non se toman as medidas oportunas e se non se loita como é debido pola defensa do noso patrimonio, as xeracións vindeiras dificilmente poderán disfrutar del.
FONTES:
-AGUILAR,
IVÁN. La Guardia Civil
investiga la destrucción del castro de Pastoriza para plantar
eucaliptos. La
Opinión A Coruña, 10 de marzo de 2016.
-NAVEIRO
LÓPEZ, JUAN L. El Golfo
Artabro: Arqueologia e historia del gran Puerto de los Galaicos
Lucenses. Asociacion
Amigos Museu Arqueoloxico a Coruña, 1994.
-TORRES
RODRIGUEZ, CASIMIRO. El
Reino de los Suevos. La Galicia Sueva. Galicia
Histórica. Instituto de Estudios Gallegos Padre Sarmiento. Fundación
Barrié, 1982.
-TROIANO,
XOSÉ. patrimoniogalego.net
-O
BERRO. voceiro pastoriz@arteixo.
n.º 1. xullo 2014
Ningún comentario:
Publicar un comentario