No
litoral da parroquia de Sorrizo hai un lugar que se denomina A Volta
de San Mamede, tamén chamado Volta de Sanamede, que vén sendo o
primeiro tramo do camiño que une a Punta Alta co Porto de Sorrizo, á
altura do Porto da Bendición.
Sábese
que nestas paraxes existiu en tempos pretéritos unha ermida que
estaba baixo a advocación de san Mamede, de aí o nome do lugar. Aínda hai quen lembra as ruínas da mesma, caso da señora Luisa
Fuentes, quen acorda ver “coma un cacho de
parede que quedou entre as silveiras”.
A
devoción por san Mamede ou san Mamés xorde na actual Turquía,
cerca da vella Cesárea de Capadocia, hoxe Kayseri, aos pés do tan
nomeado nas crónicas latinas Mons Argaeus, coñecido actualmente
como Erciyes Dağı, un monte no que aínda existe un morabito onde
se venera a san Mamés, pero convertido en santo musulmán.
Fillo
de Teodoto e Rufina, Mamés (“o que foi amamantado”) nace cara o
ano 259 na cárcere de Cesárea de Capadocia, onde estaban presos
seus pais por ser cristiáns. Pouco despois do seu nacemento os seus
proxenitores morren martirizados, sendo ambos elevados aos altares.
Naquel entón o meniño é adoptado pola súa matrona Ammia, unha
viúva nobre adiñeirada que o educa na fe cristiá en tempos do
emperador Aureliano.
Segundo
a tradición oriental, Mamés non falou ata os cinco anos, e a
primeira palabra que pronunciou foi “mamá”, polo que a partir
dese momento chamouselle Mamas. Ammia, tamén santa, nomea a Mamés o
seu herdeiro e cando falece todos os bens que posuía quedaron para o
seu fillo adoptivo, un mozo que naquela hora tiña 15 anos. Rico
herdeiro e bo cristián, Mamés reparte todas as riquezas entre os
pobres e durante dous anos gáñase a vida como pastor, oficio que
lle permite moitas horas de retiro e soidade.
A
partir de aquí
Mamés
adquire fama
de “home de Deus” porque é capaz de dulcificar ata as feras máis
salvaxes,
e é perseguido,
capturado e
torturado pola
súa “daniña” influencia cristiá. Demócrito,
o
gobernador
de Cesárea de Capadocia, sométeo
a
tormentos e, a non
conseguir que abxurara
da súa fe, envíao ao emperador Aureliano, quen ordea sometelo a novas torturas, condenándoo finalmente
a morrer
afogado
no
mar cunha pedra no pescozo. Conta
a lenda que o liberou un
anxo e que
o trasladou
ao monte Arxeo, onde vive outros
dous
anos
en soidade.
Alí,
ante
a falla de fieis, é
capaz de convocar as feras para predicarlles
o
Evanxeo mentres o escoitan
mansa e
atentamente.
Cara
o ano 275 Mamés é detido de novo. Desta volta os romanos sentenciano a ser
devorado polos leóns no anfiteatro da
súa cidade natal onde,
ao ver que as feras non lle fan nin unha soa riscada e lle lamben
cariñosamente os pés, deciden
acabar coa súa vida cravándolle un tridente no
ventre.
Coas
vísceras
e os
intestinos á
vista
Mamés foi
quen de chegar ata unha
cova existente
cerca do coliseo,
onde morreu
convidado
ao
ceo
polos
anxos.
É obvio que a
haxiografía
de san Mamés ou san Mamede
está moi influida
polos mitos de Orfeo, o
amansador das feras, e
pola historia contada por Esopo sobre Androcles, o
escravo
fuxitivo
que precisamente curou
a pata do
león que despois
se negou
a devoralo no
anfiteatro.
Trala
súa morte, sobre
a tumba do mártir en Cesárea de Capadocia, levantouse un importante
santuario, meta de continuas peregrinacións pola sona dos milagres
do santo. Rápidamente
se converte,
como moitos
outros
mártires, en símbolo de devoción e
o
seu
culto comeza a extenderse por Asia Menor, nun
momento no que os
Santos Padres Capadocios fomentan a devoción do seu paisano como
protector contra as doenzas do aparato dixestivo e convérteno
en
patrón dos adolescentes e dos pastores.
O
seu
corpo aínda
estaba
en Cesárea na época de san Basilio e san Gregorio Nacianceno.
Segundo Nicetas de Heraclea, os seus restos mantivéronse na capital
capadocia ata o século IX, aínda que outras fontes afirman que xa
no século VI a raíña
e logo abadesa Santa Radegunda solicitou ao Patriarca de Xerusalén
unha reliquia de san Mamés e este envioulle un dedo; polo tanto, en
Xerusalen xa había outros restos do santo. En Chipre, en Limassol,
existe unha antiga tradición segundo a cal o corpo de san Mamés
arribou flotando nun ataúde de mármore nas costas chipriotas e alí
se quedou.
En
Capadocia había varios centros de culto, como Mamasos, e igualmente
se veneraba a san Mamés en diferentes igrexas de Constantinopla,
baixo a advocación de “Agios Mamas”.
Trala
conquista e saqueo de Constantinopla na Cuarta Cruzada (1202-1204),
os cruzados traen as
súas reliquias e
devoción a diferentes cidades do occidente europeo. En Italia
hai restos do santo en Milán e un cranio na cidade de Lucca. Pero
a reliquia máis afamada
está na
Catedral de Langres en Francia, adicada
a Saint-Mammès,
un dos lugares máis
importantes da veneración a
este mártir, despois
de que en 1209 a reliquia piadosa da cabeza do santo fora
confiada a esta catedral.
Hai
datos sobre a existencia dunha
ermida,
de posible construcción baixorromana,
que
se atopaba
extramuros da cidade
de León con
advocación a
este santo, quen daría
nome á
estrada que
andando
no tempo daría,
á
súa
vez,
nome ao
barrio de San Mamés, o
máis
populoso da cidade.
Así mesmo, tamén
sabemos que no
século X
xa
se veneraba entre os cristiáns de Al-Ándalus.
Con todo, probablemente
foi
o xurdimiento
do
Camiño
de Santiago o
que axudou
a
medrar a súa devoción por toda a Península Ibérica, que
xa chegara a Hispania na época visigótica, unha devoción que parte
de Langres e que entra por Aragón,
concretamente pola
cidade
de Zaragoza e
a
comarca
de Campo
de
Daroca, a zona con maior
importancia
no
fervor e veneración ao
santo capadocio naquela
altura
(na igrexa parroquial de Santa María Magdalena de Zaragoza
consérvase outra
reliquia
do santo).
Pouco
a pouco fóronse levantando templos noutras zonas de importante
devoción, casos das actuais provincias de Logroño; Soria; Burgos;
Oviedo, onde na localidade de Cuerres (municipio de Ribadesella)
existe un
dos principais
santuarios adicados
a san
Mamés no
Camiño
de Santiago, que
data
do
século
XIV; ou
Bilbao, cidade
na
que
sobre o ano 1447
había unha
vella ermida adicada a este
santo.
Sobre aquela capela
os
Padres Franciscanos
construíron
un
convento
onde
posteriormente se erixiría
a actual Santa Casa Misericordia ou
asilo de san
Mamés, en cuxa
capela
se lle
segue
rendendo
culto a
este
santo. Curiosamente,
en
1913, ao
carón do
devandito
asilo, inaugurouse
o
emblemático
estadio
de fútbol San Mamés,
mártir a quen por suposto
debe o
seu
nome. De feito,
trátase
do
único estadio que
ten de nome
tan
ancestral orixe
relixioso
e
que sería
bautizado
polos
afeccionados
do
Athletic de Bilbao
como “A
Catedral”, afección
que chama aos
xogadores do equipo “leóns” en clara alusión as feras domadas
polo santo.
E
así,
probablemente
coas influencias dos
peregrinos a Compostela, a
devoción por san Mamés tamén entrou con grande fervor por toda
a
xeografía
galega, onde
non
hai comarca que non teña algún termo, igrexa ou ermida adicados ao
santo, lugares sagrados
nos
que se empezou a ocupar
o
rezo en
todo o relativo
ás
mamas e
á
lactancia, ás
enfermidades
do
aparato dixestivo
e
á
protección dos pastores e
dos
seus
rabaños.
E
como non podía ser doutro xeito, a devoción por este santo, coa súa
iconografía
representada
cun tridente, arma coa que foi
martirizado, ou
cun caxato,
elemento pastoril, tamén
se asentou nas terras que hoxe forman o municipio de Arteixo,
concretamente na parroquia de Sorrizo, onde no lugar que
hoxe se denomina
A
Volta de San Mamede ou
Volta
de Sanamede se
construiu,
probablemente entre os séculos XVI e XVII, unha capela con
veneración ao mártir de Cesárea de Capadocia. Non
deixa de ser curioso que na contorna na que se edificou esta ermida,
nun tempo no que en Sorrizo tamén existían as capelas de Santa
Cruz, “(…)
contigua a la casa de las Cobadas”,
e a de San Antonio, que estaba no lugar da Lagoa, haxa varios
nomes relixiosos
como
Santa Marta, Santa Irene, O
Porto da Bendición...
Consultado
o
libro P007924 da
serie
“Cofradías e Instituciones Parroquiales”
que se custodia a bo recaudo no Arquivo Diocesano de Santiago de
Compostela, na
procura de informacións sobre a devandita capela atopamos datos
que
indican que no ano 1623 existía en
Sorrizo
unha
confraría,
a de San Mamede,
que
celebraba na ermida
comidas da irmandade, algo
que non era moi do agrado das autoridades eclesiásticas da época.
Deste
xeito, temos constancia que no século seguinte as actividades das
confrarías
víronse
seriamente perxudicadas por mor das inxerencias dos visitadores,
resultando a veces danados, coas intromisións de Santiago, os
aspectos económico e relixioso das irmandades.
Domingo
L. González conta no capítulo titulado
Aspectos
de la vida religiosa barroca: las visitas pastorales,
que
forma
parte do
libro
Las religiones en la historia de Galicia,
con edición a cargo de Marco V. García Quintela, que
a separación
do
sagrado e
o
profano, evidentemente para os eclesiásticos, non
o era tanto para os laicos que tiñan
unha
visión máis
global e
sinxela
da actividade
cotián.
Por isto,
ao
verse privados dun compoñente
que consideraban fundamental nas
súas
manifestacións
relixiosas,
as confrarías
acabaron
por resentirse. A
resposta,
naturalmente, non
foi
unánime, é
máis,
sen
dúbida
a
capacidade
taumatúrxica
do
santo celebrado actuou
como freo ou
acelerador da actitude
adoptada, pero
non
cabe dúbida
de que en ocasións
a represión foi
contestada cunha
actitude
de pasivo desinterese.
Os
exemplos
do
enfriamento
devocional son moitos,
pero
hainos
especialmente
significativos como
o acontecido en Sorrizo, onde en
1727 prohíbese
a comida da irmandade
de San Mamede que
se celebraba na
súa ermida.
A
confraría debeu entrar entón en decadencia,
pois
na
visita pastoral de 1742 dáse
a entender que a queren restaurar, “…
se les ha permitido fuese de pitanzas que lleven a sus casas y no
coman juntos, y sirvan por principio los alcances antiguos”.
Como
curiosidade veciñal da parroquia, sabemos que nesa época,
en
1723, “(…)
Julio
Mosquera, maestro de carpintería que hizo las puertas de la Capilla
del Glorioso”
e
tamén que
“(…)
Pascua
Ferreira, viuda de Antonio Blanco, maiordomo del glorioso San Mamede
que lo fue el año 1751”.
Pero
a concesión outorgada polas autoridades eclesiásticas
en 1742 non debeu ter unha grande
aceptación
xa
que, segundo
o escrito na visita pastoral efectuada o 5 de decembro de 1791,
quedou documentado que
a
capela estaba practicamente en ruínas despois de que fraqueara a
devoción polo santo:
“En
términos de esta feligresía a orillas de la mar havía una capilla
nombrada de San Mamed echa a devoción de los fieles, haviendo
flaqueado esta y no tener dotación la halló el actual cura muy
indecente, quien con orden del prelado mandó(?) a la iglesia, la
imagen del Santo y se halla ya solo las paredes y alguna porción de
techo. Por lo cual y a evitar que aquel sitio sirva de abrigo a
artadades (?) mandó el visitador se demuela todo y los enseres con
lomas con que los fieles concurran suma para axuda de hacer un
colateral en la Iglesia, al lado del Evangelio, en donde se coloque
el santo y se ponga (?) haciendo su Función haciendo medios y el
sitio de la capilla se cerrase con ballado poniendo una Cruz en medio
para que no se profane lo sagrado para todo lo que le concedió
Comisión y Jurisdición del cura.”
Igrexa de Sorrizo. Na parte dereita obsérvase o colateral construído coas pedras da ermida de san Mamede |
Trala
orde de demolición da ermida de san Mamede e de que se trasladaran
os efectos de valor á igrexa parroquial de san Pedro, o resto dos materiais
puxéronse á venda para axudar a financiar as obras do colateral que
se construiría posteriormente na devandita igrexa:
“Por
auto de visita echa en el año de mil siete cientos nobenta y uno,
según consta del libro de la fábrica al folio ciento nobenta y dos,
se mandó demoler la capilla del glorioso San Mamed, y acosta de sus
enseres, y lomas que resultasen de la bocación de los fieles, hacer
un colateral en la Yglesia para colocar el santo; en virtud de lo
qual en el año de mil sietecientos nobenta y seis, despues de
repetidas instancias practicadas, con los feligreses de esta
parroquia, se consiguió el que estos accediesen (?) a la demolición
de la capilla, y a recoger los enseres que se hallasen de serbicio,
que se reducía a alguna cruz y cadena toda abariada y comida del
salitre de la mar: Y viendo que todo lo que podía producir a nada
llegaba para hacer el colateral al santo: se resolbio de comun
acuerdo aprobechar dichos enseres empleandolos en una caseta contigua
a la Yglesia que pudiese serbir de desaogo a las gentes el día de la
función del Santo, y de comodidad a ella misma para otros fines
onestos: como en efecto así se ejecutó como se danaxadon (?) en la
siguiente quenza lo mando yo a mi cargo hacer el colateral al santo y
hacer una imagen nueba, que le representase con propiedad, la antigua
solo representa a San Cayetano, que todo ello tubo efecto, hallándose
ya colocado otro retablo, ymagen en el colateral del lado del
Evangelio, y respalda la caseta referida, y para que todo conste como
cura de la parroquia lo firmo
Diciembre,
ocho 1793
Antonio
Acisclo Mougan”
Con
referencia ás obras efectuadas na igrexa de San Pedro de Sorrizo do
edificio colateral para colocar o San Mamede, no libro con sinatura
P007924 da serie “Cofradías e Instituciones Parroquiales”
existente no Arquivo Diocesano de Santiago de Compostela aparece a
seguinte información:
“Cuenta
de la caseta que se hizo en el atrio de la iglesia de San Pedro de
Sorrizo para aprobechar los enseres de la capilla del glorioso San
Mamede que se mandó demoler por auto de visita de cinco de diciembre
de mil setecientos nobenta y uno: razon de su coste y lo que
producieron los enseres para su pago en la manera siguiente:
Primeramente
se ajustaron las paredes de la caseta por el cura y vecinos en
ciento y sesenta reales de vellón en cuya cantidad se obligo de
hacerla Ramón Pereira maestro cantero vecino de San Salbador de
Sayanes, con la condición de que había de aprobecharse para dicha
otra de toda la piedra util de la espuesta capilla quedando de quenta
de los vecinos su condución y dando peones necesarios para el
servicio de la obra… 160
Toda
la mejor madera que salió de la capilla se empleó en cubrir la
caseta por cargo trabajo llebo el carpintero veinte
reales.. 020
Por
la puerta de dicha caseta incluida la madera, hermones y pechadura
quarenta y cinco… 045
Por
catorce ferrados de cal o quatro fancas (?) que se gastaron en la
obra se pagaron veintiocho… 028
Por
dar dicha cal y asentar las cosas que hai en la caseta y igualar las
paredes contra el fayado veinte y dos reales llebaron los canteros... 022
Parece
importar la partida arriba dicha doscientos setenta y cinco… 275
Razón
de los enseres que de la capilla se bendieron para pago de la
cantidad de arriba que se bendio de la obra.
Primeramente
por carretar la cantería cedieron los vecinos Baltasar Muñiz la
piedra del cubierto de la Capilla: y a Diego Pombo carretar la demás
piedra le cedieron por dos carros de teja: los demás enseres
sobrantes se bendieron en la manera siguiente.
Por
la teja que sobró dió Francisco Pose veinte reales, según la
regudo (?) Francisco Diaz Carpintero… 020
Por
la madera que se recogía en casa de Baltasar pago el mismo treinta
reales... 030
Por
la restante que sobró pagó Pascual de Sorrizo setenta y ocho reales...078
Por
un palo que llevó Cristobal Grela dio ocho... 008
Por
un poste de piedra dió un labrador de afuera de la parroquia diez reales...010
Por
otras dos piedras que fueron para la casa de Pereira veinte
reales… 020
Por
los pedazos del retablo veinte… 020
Parece
importar la partida de dinero que dieron los enseres de la capilla
ciento ochenta y seis... 186
Y
cotejados los doscientos setenta y cinco que tubo de coste la obra
anexa dicha, restan para el pago de ella ochenta y nuebe reales en la
manera siguiente…089
Coste
de la obra.... 275
Data…………………....186
Alcance……………..…089
Cuya
cantidad del alcance suplió su mezceo el cura de esta parroquia don
Antonio Acisclo Mougan y para que así conste a todo tiempo y la
imbersión de los expresados enseres firma su merced y algunos
vecinos de esta felegresía de Sorrizo, y de todo ello yo notario doi
fe estando en ella a quinze días del mes de mayo de mil siete
cientos nobenta y quatro
Antonio
Acisclo Mougan
No lintel do devandito colateral construído
na igrexa de San Pedro de Sorrizo,
podemos ver unha fermosa cruz de Malta enmarcada nun círculo,
tesouriño que é
moi probable
que proceda da antiga ermida de san Mamede. Pablo Sanmartín,
secretario do Colectivo
A Rula, comentounos
que este
tipo de cruces
é habitual que
se utilicen como
elemento de
consagración, mais
pouco frecuente
velas
nun tímpano…
“a
non ser que a capela en cuestión estivera
cerca do camiño de Santiago ou se había preto
un hospital de peregrinos
porque a cruz de Malta loce nos tímpanos das igrexas da orde de San
Xoán de Xerusalén, que normalmente se sitúan preto do camiño de
Santiago e de hospitais de peregrinos… pero
isto non deixa de ser unha hipótese.”
As
conxecturas
de Pablo Sanmartín sobre
esta cruz de Malta
lévanos a pensar, incluso a soñar, que o Porto de Sorrizo puido ser
nalgún momento unha pequena
ramificación
do Camiño Inglés
polo que
chegaban
por mar, dende os seus respectivos portos, os
peregrinos escandinavos, ingleses,
escoceses, irlandeses ou
flamencos, que principalmente arribaban nas
terras de Jacobsland nos portos
da
Coruña e Ferrol.
O feito de que na
parroquia de Santiago de
Arteixo exista
o
lugar do
Hospital, situado
preto do Pedregal,
por
onde supostamente pasaba o camiño xacobeo no medievo e que sería un
lugar onde se daba hospitalidade aos camiñantes, fundamentalmente
peregrinos,
afonda máis nesta teoría que non deixa de ser outra
simple especulación.
María
Rozamontes, no volume II do libro Arteixo
de onte a hoxe
dinos que o topónimo Hospital
é común nas antigas rutas de peregrinos, dado o carácter das
viaxes medievais que, se non se facían para comerciar, daban lugar a
itinerarios máis ou menos permanentes con meta nun importante centro
de devoción popular.
E
así, co
santo no seu novo lugar de veneración, no
Igrexario de
Sorrizo empezaría
a celebrarse a Romaría de San Mamede cada 7 de agosto, día
tamén de San Caetano (santo do que se fala nos libros consultados no
Arquivo Diocesano).
Non
hai datos que indiquen desde cando se festexa
esta
romaxe. Se cadra dende os tempos nos que Antonio Mougán era o cura da freguesía, un crego que se ocupara da demolición da capela de san Mamede e que restaurou o templo parroquial en 1812 (así consta no retablo). Só sabemos que vén
de moi antigo e que antano acudía moita xente andando dende
Arteixo, A Laracha e doutras zonas de Bergantiños.
Segundo a
tradición oral o día da Romaría había que cambiar o horario do
pasto das ovellas porque non se podía pasar polo camiño a causa da
cantidade de romeiros que
chegaban a Sorrizo.
Polo
que nos contou a señora Maruja
do Igrexario...
“o san
Mamede apareceu na Furna dos Cabalos e é avogoso para quen teña
problemas de nervios e de ventre. Eu
non sei cando se empezou a celebrar a romaría, acórdoa xa dende moi
nena. Tamén acordo que, onde está agora o río de lavar, antes
había unha fonte, a fonte de San Mamede. Á romaría viña moita
xente de todos os lados e sacábase o santo en procesión arredor da
igrexa e despois facíase baile. Había rosquilleiras, froiteiras…
había de todo; agora
non hai nada”.
Do
mesmo xeito, a señora Lola da
Pedregueira
comentounos que o
santo… “
disque
aparecera na Volta de San Mamede e
despois trouxérono
para aquí, para a igrexa da parroquia. O san
Mamede celebrábase facendo unha misa á 1 ou 1 e media da tarde e
despois sacábase o santo en procesión arredor da igrexa. Viña
toda a xente a misa… hoxe non ven nadie.
En
todas as casas de Sorrizo celebrábase a festa cos convidados.
Outro dos recordos que teño de cando era nena é que na bitalla,
no arrimado que hai a carón da igrexa, era onde facían as
autopsias dos
mortos que non morrían de xeito natural. Sendo
máis moza tamén acordo que na Benitona facían baile polo San
Pedro, polo Carme e polo San Mamede.”
Considerado
protector da feitura do pan, rematamos esta crónica cun dito que recolle a
tradición oral usado como invocación cando se prepara a masa para o
forno:
“San
Mamede te levede, San Vicente te acrecente”.
FONTES:
-García
Quintela, Marco V. (1996): Las Religiones en la historia de
Galicia. Universidade de
Santiago de Compostela.
-Rozamontes
Vázquez, María (2003):
Arteixo de Onte a Hoxe (Volume II).
Concello de Arteixo.
-Rozamontes
Vázquez, María (2007): Arteixo de Onte a Hoxe (Volume
III). Concello de Arteixo.
-Rúa
Aller, Francisco Javier/ García Armesto, María Jesús (2011): San
Mamed en Maragatería. Argutorio
n.º 26/51
Ningún comentario:
Publicar un comentario