As
terras de Larín foron xerme de numerosas lendas e contos populares
que aínda hoxe, despois de tanto tempo, circulan acotío
por
esta
parroquia do
municipio de Arteixo.
Disques e seicas que darían lugar a historias que constitúen
parte da riqueza de Larín, como a lenda
que
fai
referencia ao
filón de ouro que vai,
ou iso din,
dende
o
lugar de Mirón a
Monteagudo, a
mesma
veta
que vai, ou iso din tamén, claro, dende
o Galo a Barrañán, contos que evidentemente fan pensar en antigas
explotacións mineiras.
Entre
as lendas
que aínda se manteñen vivas
nesta parroquia,
parece de especial importancia a
relativa
aos xentís do asentamento castrexo
de Mirón.
Segundo nos contaron varias
persoas de
Larín, o feito de
que un veciño vendese gando
a finais do século XIX
aos habitantes deste
castro, foi a
causa de toda unha serie de desgracias sucesivas que caeron sobre a
casa deste
veciño. Esta “maldición”
está tan fortemente
arraigada
na mentalidade popular…
“que os actuais
propietarios da vivenda néganse a habitala”.
Sen dúbida algunha, estamos
ante un documento oral sobre o proceso
de cristianización, que nos indica o habitual impedimento
de que os habitantes cristianizados comerciasen ou tivesen
relacións cos xentís, paganos moradores do castro.
Con
relación aos xentís a escritora ourensá Dora Vázquez, mestra da
escola de nenas de Larín dende 1952 ata 1967, escribiu o seguinte:
“ (…)
Dicen los más
ancianos del lugar que un día, hace muchísimos años, vieron los
aldeanos de estos pueblos, cómo hacían aquí una capilla unos
hombres altos y fuertes. Llamábanles ”gentiles”, pero quizá
quisieran decir gigantes, porque también llaman así a esos hombres
y mujeres de cartón que todavía salen en algunas romerías y
fiestas de ciertas ciudades. Decíase que aquellos hombres tenían
una fuerza condenada. Tiraban un martillo desde aquí y llegaba hasta
la capilla de aquel otro monte que está enfrente de nosotros.
-¿Ves
allí una capilla blanca? Es la capilla de la Estrella, de
Monteagudo. Casi al mismo tiempo que esta, apareció también
aquella, y la otra de Soandres, que es la de Santa Marta (...)”
Outra
variante desta lenda é a que nos conta Vítor Vaqueiro no seu
marabilloso libro Mitoloxía
de Galiza. Lendas, tradicións, maxias, santos e milagres:
“En
Larín, freguesía do concello de Arteixo, tense sinalado igualmente
a presenza de xigantes. Segundo os moradores, foron estes seres os
que ergueron no lugar unha ermida que desapareceu, non se sabe se
levada polos ventos ou pola nugalla das persoas que debían procurar
conservala. A inmensa forza destes xigantes viña demostrada polo
feito de ser capaces de guindaren un martelo desde este lugar e
atinxiren con dita ferramenta a capela da Estrela, na freguesía de
Monteagudo, situada a case catro quilómetros de Larín.
Non
sabemos se a actual ermida de San Roque está edificada
sobre a que desapareceu… “levada polos ventos ou pola
nugalla das persoas que debían procurar conservala” que
nos menciona Vítor Vaqueiro ou, en
todo caso, se é a mesma que
construíron… “unos hombres altos y fuertes” dos
que nos fala Dora Vázquez. O
que si podemos afirmar é que
na segunda metade do século XV as terras que hoxe conforman a
freguesía de San Estevo de
Larín pertencían a Gómez Perez das Mariñas...“as
merindades e señoríos que yo el dicho Gómez Pérez llievo e poseyo
desde la agua do Burgo fasta la Ponte Ceso e Val de Ruus”,
unhas
posesións que
herdaría a súa filla Constanza trala
morte de seu pai en 1475.
Segundo indican algunhas fontes, boa
parte do que hoxe é Larín
pasaría pouco despois ás
mans dos Aldao nun tempo que ben puido ser o da fundación da ermida
de San Roque.
Venerado
como protector de epidemias
dende
a súa
canonización en 1584, e un
dos santos sanadores con maior tradición
e devoción
en toda a xeografía galega,
San Roque, nado en Montpellier (Francia) en 1300, foi un peregrino
occitano ao que sempre se lle
representa cun can
porque estando en Roma atendeu
aos enfermos de peste e,
ao infectarse,
ninguén quixo
achegarse
a el
excepto un can
que cada día lle
levaba un cacho
de pan.
Andando
no tempo a
parroquia de
Larín formaría coa
de
Armentón o chamado Couto de Anzobre, cuxa xurisdición
foi
do
conde
de Ximonde.
O
primeiro titular do Condado de Ximonde foi
D. Juan Antonio Cisneros de Castro y de la Barrera (1725-1798),
Rexidor
Perpetuo da
cidade de
Santiago
e Señor do Couto de Ximonde,
da Torre de Couso, do
Pazo de Anzobre e,
entre
outras
propiedades, do
Castelo ou Torre de Mirón, en Larín, onde de
seguro
que o conde
visitou
a capela de San Roque en máis dunha
ocasión e comprobou, de
primeira man,
a devoción que había por aquela
antiga talla de San Roque hoxe
desaparecida.
A
primeira información da que hai
constancia dun intento de roubo da devandita
talla data
de finais de xaneiro de 1963. Por aqueles días o cura de Larín, don
Rogelio Cotelo Caamaño, denunciaba no posto da Garda Civil da
Laracha que o domingo 27 ao
chegar á capela de San Roque encontrou… “la
puerta del templo violentada y de su interior advirtió la falta de
la única imagen que existía en la capilla, un San Roque de unos
sesenta centímetros de altura, y cuya antigüedad se calcula en unos
400 años”. Na
súa declaración don Rogelio advertíalle ás autoridades que, dada
a súa antigüidade, o valor da talla era considerable.
Curiosamente,
poucas horas despois de que a Garda Civil iniciara as correspondentes
investigacións para dar co autor ou autores do roubo, o San Roque
aparecía dun xeito un tanto surrealista. Na súa edición do 31 de xaneiro de
1963, La
Voz de Galicia
publicaba o seguinte artigo:
“Fue
recuperada la imagen de San Roque.
La
Guardia Civil ha recuperado la imagen de San Roque que se venera en
la capilla de La Rúa, en
la parroquia de Larín, Arteijo, y que había sido sustraída
recientemente, sin que nadie supiese su paradero.
La
imagen, que mide sesenta centímetros y cuya antigüedad se calcula
en unos 400 años, era la única que existía en aquella capilla.
El
industrial en cuestión manifestó que despues de leer en la Prensa
el suceso de la sustracción de la imagen de San Roque, se apresuró
a poner en conocimiento de las autoridades correspondientes el hecho
de que acababa de adquirir una imagen cuyas carecterísticas
respondían a la de la sustraída (Luego se comprobó, efectivamente,
que era la misma).
Por
su parte, el vecino que la compró primero, manifestó que a el se la
vendieron unos desconocidos, de los que no pudo aportar más datos”.
E
así, dese xeito tan surrealista a antiga talla de San Roque volvía
á ermida na que, segundo o testemuño do cura don Rogelio,
permanecera catro séculos. Mais
desgraciadamente, ese tesouro do noso patrimonio non tardou en ser
roubado de
novo
e xa nunca más se soubo nada del. Pouco despois do furto,
don Rogelio adquiría a nova imaxe de San Roque, que é a que loce na
ermida
dende aquela época de
triste recordo para a veciñanza de Larín.
FONTES:
-Carré
Alvarellos, Leandro (2001): Las leyendas tradicionales gallegas.
Capítulo El encanto del monte del castro, pp.
54-55, La Voz de Galicia.
-Vaqueiro,
Vítor (2011): Mitoloxía de Galiza. Lendas, tradicións,
maxias, santos e milagres. Editorial
Galaxia.
moi ben
ResponderEliminarGrazas!
EliminarFantástica publicación!
ResponderEliminarHai uns días que a descubrín e buscando información sobre ela, atopei o teu blogue.
É MARABILLOSO E ESTOU A APRENDER MOITO, MOITO.
Parabéns por todas as publicacións. Fico por aquí e... se estás dacordo, nombrareiche na miña páxina. Agardo a túa resposta.
Moitas grazas polos folgos Patricia!
EliminarUnha honra!
Saúdos!