José Rafael Pombo Rebolledo, fillo de Lino de Pombo O´Donnell, neto de Manuel María Pombo de Ante, e bisneto de Esteban, o arteixán que abandonara o seu Sorrizo natal sobre o ano 1750 para establecerse no Virreinato de Nova Granada, nace en Bogotá o 7 de novembro de 1833, casualmente o mesmo ano no que veu ao mundo o noso ilustre veciño Manuel Murguía.
Máximo representante do romanticismo en Colombia e unha das principais figuras da lírica romántica en lingua española, a relevancia de Rafael Pombo na historia literaria do continente americano quedou parcialmente escurecida polo éxito das súas fábulas e contos destinados ao público infantil que, a día de hoxe, aínda conservan intactas a súa frescura e popularidade.
Máximo representante do romanticismo en Colombia e unha das principais figuras da lírica romántica en lingua española, a relevancia de Rafael Pombo na historia literaria do continente americano quedou parcialmente escurecida polo éxito das súas fábulas e contos destinados ao público infantil que, a día de hoxe, aínda conservan intactas a súa frescura e popularidade.
Como
era costume na
época,
Ana Rebolledo,
a nai do noso protagonista, ensinoulle as
primeiras
letras ao
pequeno Rafael, quen aos
once anos,
en 1844, ingresa
no
seminario. O
latín alí estudiado faría
del un destro tradutor dos clásicos; o
grande Marcelino Menéndez Pelayo
comentaría
acerca das
súas
traducións
que...
"No
las hay más valientes y atrevidas en nuestra lengua".
Dos poetas grecolatinos Rafael
Pombo traduciría
a Horacio
e o episodio
de Laoconte de Virxilio.
Tamén verteu ao castelán O
poeta
moribundo,
de Alphonse
de Lamartine,
e
o
soliloquio de Hamlet
de
William
Shakerspeare.
Parece
que a inclinación pola poesía naceu
en Pombo dende
moi
cedo.
Xa
aos dez anos
copiara
versos e
traducións
nun pequeno
caderno
que titulou
Panteón
literario.
En 1846 ingresa
no
“Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario”, donde estudou
humanidades; en 1848 recibe
o
grado en matemáticas e enxeñería
co
colexio militar que fundara uns anos antes o
xeneral
Tomás
Cipriano de Mosquera.
Malia que
nunca exerceu
formalmente como enxeñeiro,
sábese
que este
persoeiro de orixen arteixán
realizou
algúns
estudos para o
melloramento
urbano de Bogotá. Recén graduado, publicou
por primeira vez poesías baixo o seudónimo de Firatelio no
periódico
da Sociedade
Filotémica, da
cal era membro.
Estas temperás
obras, cargadas dun tono sentimental, deixan
entrever ecos de Ramón
de Campoamor, José Zorrilla, Garcilaso de la Vega e do lendario lord
Byron.
Posteriormente
viaxou
a Popayán, onde a
súa
familia tiña
propiedades, escribindo alí dous
dos
seus
poemas máis
coñecidos:
La
copa de vino
e
Mi
amor,
asinado
co seudónimo de Edda. Durante
certo tempo creeuse
que tal poema era obra dunha
enigmática e
brilante poetisa ata que o
propio
Pombo revelou
a
súa
autoría; a anécdota amosa
ata que punto asimilou
a psicoloxía
feminina
e
a súa distinta
maneira
de sentir o
amor e
de expresalo. Na
compaña dos escritores José
Eusebio Caro e José María Vergara y Vergara, Rafael Pombo fundou
en 1852 La
Siesta,
órgano literario de marcado tinte romántico.
En
1855 viaxou
a Nova
York como secretario da legación colombiana nesta cidade.
Permanecería
dezasete anos en
Estados Unidos, período
durante
o
cal residiu
en Washington e
en Filadelfia (onde foi
cónsul), sendo esta
a
súa
época de plenitude
creadora. Se
cadra, o
contacto cunha
cultura e
un idioma de sonoridades diferentes, foi
o motivo polo que a súa obra deu, naquela altura,
un xiro
universal. Tamén mantivo
contacto con personalidades da intelectualidade
como Henry
Wadsworth Longfellow e William Cullen Bryant. Ademais, por aquel
entón traduciu a
poetas ingleses, franceses e
alemáns,
e
os
seus
Cuentos
pintados para niños (1867)
publicáronse
por primeira
vez en Nova
York.
Nun
emotivo acto (que casualmente coincidiu
coa noite
na
que finou Diego Fallón, o seu gran
compañeiro
de xeración),
Rafael Pombo foi
coroado como poeta nacional o
20 de agosto de 1905, no
teatro Colón de
Bogotá.
Uns
anos máis tarde, o 6
de febreiro
de 1912 substituiu
a Manuel María Mallarino como membro da “Academia Colombiana de la
Lengua”, institución
da
que
foi
secretario perpetuo. Faleceu
en Bogotá o 5 de maio de 1912.
A
obra
de Rafael Pombo
Xunto
con José
Asunción Silva,
Rafael Pombo é
o máis
destacado dos poetas colombianos do
século
XIX. Favorecido polo
seu
benestar económico, foi
o
primeiro
que asumiu
a labor poética como principal actividade
ao longo
de todo o
seu
periplo vital, nunha
época na
que outros
optaron por acatar as ordes
da musa só de maneira
periférica.
Con
Pombo nace, nun entorno de acento aínda
colonial, unha
poesía nova
no
continente americano. A súa
lírica funde subxectividade
e
meditación filosófica, reflexivo sentimento do
amor e
da natureza, pálpito relixioso
e
aproveitamento
da experiencia. Deus,
a natureza e
a muller
son protagonistas na
súa
obra, así como a rebeldía, o
vigor e
a
ironía,
polo
que resulta unha
extraña suma de autor entre devoto e
demoníaco. A
súa
inspiración romántica percorrreu
os camiños
que van de Zorrilla
e Víctor Hugo a Byron e Leopardi,
pasando polos clásicos gregos e
latinos, que se afanou
en traducir, así como a moitos
ingleses e
franceses.
A
súa
obra pódese
dividir en tres ciclos que corresponden a tres momentos da vida do
poeta: primeira
residencia en Bogotá, residencia en Estados Unidos (1855-1872) e
segunda estadía en Bogotá. Pombo entende dende
moi
temperá
idade
que o
seu
quefacer
é
escribir: "De
que soy poeta apenas tengo estos datos: Que no sirvo para nada, sino
para hacer versos".
Os
primeiros
poemas foron
publicados baixo
o
título
Exabruptos
poéticos de Rafael Pombo.
En
1855, o
poeta de orixen arteixán
escribiu
La
hora de las tinieblas,
ambicioso poema de largo alento composto
por sesenta e
unha
décimas, que abre e
reflexa
de maneira
fidedigna a segunda etapa da
súa
produción. Considerada unha
das
súas
obras máis
representativas, La
hora de las tinieblas
manifesta un sentimento de escepticismo e
desesperanza propio do
máis
xenuíno
espíritu romántico. O
poema Noche
de diciembre
retoma a temática de La
hora de las tinieblas:
é
o
escepticismo e
a desesperanza, se
cadra
con maior
madurez literaria, mais
co mesmo
sentimento e
espíritu.
Entre
os máis
logrados poemas de Pombo escritos en Norteamérica quíxose
destacar
Al
Niágara
e
Elvira
Tracy.
No
primeiro
hai
unha
constante oposición entre a civilización moderna e
a vida bucólica, entre a utilidade
e o
desinterese,
entre o artificial e
o natural, onde o segundo sempre trunfa sobre o primeiro;
sobresae así
mesmo
pola
portentosa forza
expresiva das imaxes
con que describe as cataratas. Elvira
Tracy
é
unha
elexía
dedicada á
moza do
título, falecida aos quince anos.
Trátase
dun canto ao
amor verdadeiro,
á
pureza feminina
e
á inocencia.
Nos
versos deste poema, Pombo cumpre
o
ideal romántico de morrer
na
plenitude
da beleza e
no
inicio da vida.
Case
toda a
súa
produción está impregnada do
aroma dun amor nunca satisfeito.
Máis
que un poeta do
amor, Pombo canta á
amada, e
máis
aínda
á
compañía da amada. En efecto, a muller
amada é,
para o
vate bogotano, a suma e interpretación de toda a creación. Ao
carón do
Pombo sentimental encontramos, por momentos, un poeta preocupado e
angustiado polos grandes problemas metafísicos. Nese
campo, a relixiosidade
do
persoeiro de orixen arteixán tórnase
a veces en misticismo. Outro
dos temas recurrentes na
súa obra
é
a
historia e
as
manifestacións
da cultura local. Nese
ámbito sobresaen os
seus
poemas á
patria, ao
folclore e
aos heroes
nacionais,
como La
tumba de Ricaurte.
Finalmente,
cabe destacar a inclinación de Pombo pola
literatura infantil, onde da renda solta
á
súa
fascinación polo
fabuloso e
o máxico.
Xa
na
súa
etapa norteamericana deu
a coñecer
dúas
recopilacións
de relatos breves en verso: Cuentos
pintados para niños
(1867) e
Cuentos
morales para niños formales
(1869). Ao
primeiro
pertencen poemas tan celebrados como El
renacuajo paseador,
El
gato bandido,
La
pobre viejecita
e
Simón
el Bobito;
do
segundo son Mirringa
y Mirronga
e
Fuño
y Furaño.
A
graza
e
frescura destos poemas alimentou
a fantasía de incontables xeracións
de nenos,
e
aínda hoxe
son enormemente populares; tanto é
así
que Rafael Pombo é
actualmente máis
coñecido
por esta vertente da
súa
produción que pola
súa
lírica romántica.
A
obra completa de Pombo publicouse
por vez primeira
en 1916, en catro volumes.
O
primeiro
e
o
segundo conteñen
a
súa
obra poética; o
terceiro
tomo constitúeno
as
súas traducións,
e
o
último engloba as
súas
Fábulas
y verdades,
Cuentos
pintados
e
Cuentos
morales para niños formales.
Pombo deixou
tamén numerosos artigos
de crítica literaria. En colaboración co músico José María Ponce
de León, escribiu
incluso o
libreto da ópera Florinda
o la Eva del reino godo español.
Ningún comentario:
Publicar un comentario