Testemuña
dende
hai 200 anos da
historia máis recente da vila de Arteixo, actualmente
vémola
nun
penoso estado
de ruina e
omisión total
e absoluta.
Falamos
da capela do Balneario, que
pide a berros unha
actuación acorde coa importancia do seu pasado.
A
primeira
constancia documental que hai sobre este
edificio data do ano 1818.
Nese documento, do
cal soubemos grazas á
exhaustiva investigación que
realizou sobre os
Baños de Arteixo José Raimundo Núñez-Varela y Lendoiro, cronista
oficial de Betanzos, Miño e Paderne,
fálase
de que o
19
de Marzo do
devandito
1818, don Juan José Failde e
a súa muller
dona
Regina Fernández Gallego outorgaban
na parroquia de Santiago de Arteixo,
ante o
escribano
do
número da Coruña
Domingo Benito Arias, a escritura de
fundación da capela
dos
Baños:
“…dijeron que en esta frª existen unos Baños minerales de prodigiosa virtud delos qe son dueños de la quarta parte enteramte. adonde concurren muchas personas de todas clases pª. la curacion desus males y savedoras del alivio qe. esperimentaron y esperimentan los enfermos, y mucho mas qe. recivirian, si la Yglesia Parroquial a qe. tienen qe. hir à misa no distara, como dista medio quarto de legua con una cuesta muy penosa para los enfermos; determinaron los qe. otorgan solicitar al Exmo.Sor.Arzobispo… la correspondte. Licencia para fabricar una Capilla a sus expensas afin de qe. en ella se pueda celebrar el Santo Sacrificio dela Misa en todos los dias festivos y de precepto… ya con algunos Sres.Sacerdotes qe. concurran a medicinarse y usar delos Baños , e ya con otros qe. se faciliten… desde este momento señalan y sugetan por tacita y espresa hipoteca pª. la fabrica de la citada Capilla anualmente Siete ferrados de trigo sobre la huerta cerrada y circundada de sobresi , y un Quarto de los ocho qe. tienen enlos expresados Baños, que demarcan por el poniente y Norte con la Casa principal y demas casas qe. tienen en los nominados Baños, y por el Bendaval con huerta de Dn. Juan Wais y Plazuela de las demas Casas delos qe. otorgan todo ello bien concreto y seguro, libre dicha huerta y quarto de Casa de toda carga y pension que producen de Renta cada año quinientos rs… asi mismo se han de decir quatro Misas, la una el dia de Sn. Antonio Abad en diez y siete de Enero en memoria de haverse recogido las aguas en dho dia. Otra en la natividad de la Virgen Santísima del ocho de Septiembre: Otra el dia de Sta. Regina: y la otra el dia de Sn. Juan Baptista todas cada año que deberan ser rezadas… señalan para ellas quatro ferrados de trigo, o su importe sobre los otros siete quartos de Casa restantes quer tienen en los expresados Baños… y qe. en todo tiempo conste el piadoso fin delos qe. otorgan en onrra y alabanza de Dios y de Su Santisima Madre… y para la firmeza de todo… determinan se de al Sor. actual Cura Rector Dn. Alejo Remuiñan Copia de esta Critura(sic) qe. debe reunirse al Libro de fundaciones… qe. quieren esté en todo tiempo sugeta, como es debido alas Visitas Eclesiasticas… presentes por testigos, Gregorio Ensan, Manuel Taboada y Pedro Martinez vecinos de esta frª. y de todo ello y conocimto. delos otorgantes yo ssno. doy fè. [Asinado] Juan Josef Failde, Regina Fernandes y Gallegos [Rúbricas]. Antemi. [Asinado] Domingo Benito Arias [Rúbrica].” (Arquivo Notarial da Coruña. Protocolo 7.325, folio 4).
Pola
seguiente escritura do mesmo protocolo e data, outorgaban testamento
mancomunado no que, unha vez declarado que non tiñan fillos que lles
herdaran, dispoñían:
“… por lo mismo… dejan y para todo tiempo de siempre jamás la Casa grande en qe havitamos y huerta à Dª Jpha Floo (Flood) y Gallego muger de Dn Juan Wais nuestra sobrina con la pensión de quatro ferrados de trigo que sobre si tiene dha huerta para los fines dela Capilla de qe. en el dia de oy hemos otorgado Escritura por ante el presente ssno. qe. ratificamos; y el Rancho, o quarto qe se halla junto ala Capilla lo dejamos para hospital de pobres, pª. siempre jamás, pagando la Dª Josefa Floo Gallego y sus hijos y herederos en cada año un ferrado de trigo a los Curas deesta Parroquia para las correspondientes composturas del citado Rancho, ó quarto. Y a Dª. Francª Fernez (Fernández) Gallego muger de Dn. Ygnacio Barbié asi bien le dejamos para si, sus hijos y herederos… los siete Ranchos, o Casas restantes enesta Parroquia y la quarta parte delos Baños, pagando los siete ferrados de pension qe quedan impuestos sobre los Ranchos para la fabrica de la citada Capilla que dejamos fundada, y ademas dos misas rezadas el dia de Difuntos… testigos… Domingo de la Yglesia, Manuel Tavoada, Antº do Souto, Benito Mosqueira, y Manuel Rey vecinos de esta Parroquia… yo ssno. doy fe…[Asinado] Juan Josef Failde, Regina Fernandes y Gallegos [Rúbrica]. Ante mi. [Asinado] Domingo Benito Arias [Rúbrica].”.
O
día 1 de abril de 1818, dona Regina outorgaba novo testamento en
Arteixo ante o escribano Rafael Nogueira (Ibidem. Protocolo 8.106,
folio 22), afectada dun ataque que lle impedía asinar, polo que
anulaba o anterior en todo o referente aos seus herdeiros, e polo que
dispoñía que a metade dos seus bens lle quedaran ao seu marido. Con
relación a outra metade, dona Regina mandaba que se tomaran dous mil
reais para súas sobriñas dona Brígida e dona Margarita e, ademais,
entre outras miudezas, que se realizara unha Misión na parroquia do
lugar, e o resto da fortuna que se investira na súa alma.
Nas
súas investigacións, José
Raimundo Núñez-Varela y Lendoiro aclara
que este
novo testamento era o resultado
dunha
“pataleta”
como consecuencia de que
o seu padrastro Bernardo Cuervo1
liquidara a
herdanza
que por súa
nai,
dona
Josefa Prego de Montaos, lles
correspondía á
súa
irmá
dona
Francisca Fernández Gallego e
á
súa
sobriña
orfa
dona
María Josefa Flood, por súa
nai
dona
Sebastiana Fernández Gallego, na
cantidade
de vintedous
mil seiscentos reais
de vellón a cada unha,
cando a ela tan só llo
efectuara
por nove
mil reais.
Para reclamar a diferenza,
dona
Regina outorgaba
poderes a procuradores dende
Arteixo, o
5 de abril de 1818, en razón a que:
“… lo hagan contra dn. Bernardo Cuerbo de esta misma vecindad por haver quedado intruso y apoderado de los bienes muebles, raices, dinero y efectos de su primera muger y Madre de la otorgte. Dª Josefa Prego de Montaos que de Dios goce, sin haverle dado la correspondiente Partija segun derecho y Leyes, ni para ella citadole como hera debido, a pretesto de una venta qe.sugerida, engañada inducida y violentada del dn Juan Josef Failde, de complo con el motivado dn Bernardo Cuerbo le ha hecho otorgar sin estar orientada de lo que hacia ya en el año pasado de mil ochocientos y tres, por ante el ssno. dn.Josef Antonio Gonzalez… cuia venta tan solamente ha sido en la Cantidad de nuebe mil Rs… y el mismo dn Bernardo Cuerbo ha manisfestado de pocos dias a esta parte havia dado Partijas a la hermana de la qe. otorga muger de Dn Ygnacio Barbié, y a su sobrina que la es de Dn Juan Francisco Wais y que a cada una havia correspondido la Cantidad de Veinte y dos mil y seiscientos rs. Von…”.
A
denuncia de dona Regina, que non lograría amedrentar ao seu
padrastro, tamén se encamiñaba a paralizar a obra que este tiña
proxectada nos Baños, unha vez liberado das partillas da súa
primeira muller e, polo tanto, executalas sen impedimento legal
algún. Continuaba dona Regina afirmando que:
“…biese acopear piedra y principiar a obrarse en el terreno a que tiene derecho se propuso por medio de Mayordomo y hombres poner por pronto remedio secuestro y embargo en la obra, que hizo saver dicho Pedaneo al Maestro Cantero Gregorio Ensan suspendiese segun ofreció hacerlo en la tarde del dia de ayer quatro del corrte…” (Ibidem.Folio 9).
Ademais,
tamén se sinalaba que a partilla non estaba cerrada, por canto na
escribanía de don Nicolás Barral estaba pendente a distribución
dos réditos debidos aos herdeiros de don Benito Agar.
O
importante da documentación antecedente, é que desvela o comezo de
outra fase de obras nos Baños por parte do mestre canteiro Gregorio
Ensan que, casualmente, fora testemuña na escritura de fundación
da capela, e que supoñían a continuidade das efectuadas
en 1782 por dona Josefa Prego de Montaos, ao quedar viúva do seu
primeiro marido, como explicamos anteriormente.
Cara
a mediados deste século XIX e segundo as investigacións do doutor
Pedro María Rubio, que aparecen reflexadas no seu libro, Tratado
completo de las fuentes minerales de España, a propiedade do
Balneario de Arteixo era compartida por catro propietarios, que tiñan
feita a partición dos edificios e administrábanos por si mesmos ou
por medio de dependentes. Mais no Balneario de Arteixo había un
quinto propietario: o banqueiro madrileño Angel Henry que, aínda
que nun principio tivera abandonada durante algún tempo a súa parte
do recinto, polo que nos conta Rubio na súa publicación editada en
1853, este persoeiro… "abrió en su establecimiento un
salón de sociedad decentemente adornado, con periódicos, juegos
permitidos y piano, arregló un local para fonda y amuebló las
habitaciones". Na súa magnífica descrición das
instalacións do recinto termal, análise das augas, usos e costumes
dos bañistas, etc., Pedro María Rubio aporta informacións sobre
algunhas construcións
anexas e
complementarias, entre elas a
capela:
“… Brota, en terreno granítico, el agua mineral en tres pozos ó piscinas por entre las piedras que forman su fondo, con bastante escasez, puesto que necesitan aquellos para llenarse 12 horas, y por esto solo se renueva el agua una vez al día. En un departamento contiguo al primer pozo se encuentra una fuente sencilla, pero elegante, que suministra dos plumas continuas de agua, la que sirve para beber. Estas tres piscinas se hallan a tres varas de distancia unas de otras dentro de tres casetas, colocadas en el centro de la plaza que forman las casas de hospedería, una capilla y una frondosa alameda”
A
finais deste século XIX, en 1898, o carballés Manuel Rodriguez Més,
home rico que lograra unha gran fortuna e que casara coa súa propia
curmá, a arteixá Flora González Més, compraríalle aos herdeiros
de Henry o Balneario pola respectable suma de 9.000 pesos dos da
época. Non tardaría moito en darlle aos Baños unha vitalidade e
uns servizos dos que carecían as instalacións e, nese mesmo ano,
encárgalle ao arquitecto vasco Juan Ciórraga i Fernández de
Labastida, impulsor das galerías do Ensanche coruñés e diseñador
do asilo de anciáns de Adelaida Muro, tamén na Coruña, a
construcción do edificio do hotel, dotado de planta baixa e dúas
alturas que se edificarían con pedra de cachotería entre os anos
1898 e 1911.
Posteriormente,
os Baños cambiarían de propietarios pasando, por herdanza, ás mans
de Enrique Rodríguez Més, que estaba casado con Milagros del Río
Troche. Mais Enrique non estaba pola labor de levar as rendas do
negocio e pediríalle a seu cuñado Carlos, daquela empregado do
Banco Pastor, que se puxera ao fronte, petición que este aceptaría.
Carlos del Río Troche e a súa muller, Laura Doldán Rivas, levarían
a administración do Balneario desde finais da década dos corenta
ata 1962, ano no que faleceu Carlos del Río.
Foi
aí cando entraron en escena os actuais propietarios dos Baños, é
dicir, os irmáns Mosquera Calvete que, logo das oportunas
negociacións con Francisco Rodríguez "Pancho", fillo de
Enrique Rodríguez Més, faríanse co recinto termal nestes anos
sesenta.
Os
Mosquera Calvete levan administrando o Balneario máis de medio
século e acometerían unha rehabilitación das instalacións
coincidindo cun programa de reordenación urbanística da contorna,
no que se construiría o paseo fluvial e a Casa da Cultura.
Desgraciadamente, a capela, utilizada durante case dous
séculos como lugar de culto dos usuarios dos Baños e tamén da
veciñanza de Arteixo, quedaría fora desta rehabilitación, estando
actualmente nun estado
de ruina e
omisión.
FONTES:
-RUBIO,
PEDRO MARÍA (1853): Tratado completo de las Fuentes Minerales de
España. Tp. Rivera, Madrid.
-NÚÑEZ
VARELA Y LENDOIRO, JOSÉ RAIMUNDO. Los Baños de Arteixo,
www.cronistasoficiales.com
1
Dun
neto de Bernardo Cuervo,
Juan Cuervo, nacera a idea de utilizar o Balneario de
Arteixo como tapadeira da
organización do Pronunciamento de Porlier, organizado
en setembro de 1815 na casa que
o comerciante coruñés
Andrés Rojo del Cañizal tiña
en Pastoriza, casa que actualmente é o Pazo de Vilariza.
Excelente!!! Bo traballo Xabier
ResponderEliminarMoitas grazas!
EliminarInteresante traballo de documentación!
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