sábado, 18 de febreiro de 2017

NA PROCURA DO ENTROIDO DE UXES

     Os primeiros recordos son dos anos 30 con imaxes de choqueiros, imaxes que a xente lembra confusamente, verbas que saen dos seus beizos, da súa nenez: Un home disfrazado de vello chepudo coa cara ciscada e a roupa esfarrapada, montado nun burro con un colar de frores e cascabeis no pescozo...
     
     Na época da postguerra os textos das coplas eran controlados e censurados, a xente podía disfrazarse pero sempre coa cara descuberta. En Uxes vivíase tamén esta situación. O Entroido comezaba en Candeas e remataba coa queima do entroido en Mércores de Ceniza, trala Coaresma xa non se podía. O día grande soía ser o "Domingo de Carnaval": as visitas familiares, a xuntanza ao redor da cacheira pregando por ser comida...O día anterior preparábanse as filloas, e tamén se preparaban os choqueiros que as pedían de porta en porta. Pero, o domingo, despois da comida, quen máis quen menos, disfrazado ou non, saían das casas e formaban festa: Cándido de Morás -alcumado O Gaiteiro- poñíase a cantar e a recitar coplas enriba dun tablado; o Cacheiro chegaba de cura portando un paraugas do que colgaban restas de allos; ou o Peisaqueiro, vestido de vella e facendo filloas enriba dun carro. A isto uníanse as comparsas chegadas de sitios coma Elviña ou Feáns.

     Os "chascos", trolas, burradas, verbas ben argalladas para soltalas a algún veciño..."botarche o entroido": facer un entroido ben equipado (espiga de millo e dous nabos) para gastarlle unha broma a alguén que era levado á casa con algún engano, amosándolle o entroido e convidándoo despois a comer e beber...Novos ataques coas coplas o Mércores de Ceniza subido ao garda-agullas da estación do tren...Escenificación de laconada en Souto con ingredientes tan ricos coma un rato morto...

Grupo de choqueiros nos anos 90
      Finais dos 60: Coplas e Testamento decaen. O "Gaiteiro" enfermou e non segue coa súa laboura; mantéñense os "chascos" e o de "botar o entroido", chegándose aos 70. Seguen chegando comparsas de fóra e, xa nos 80, aparecen "Os carnavalescos de Souto" e os famosos enterros e testamentos do lugar. Primeiros 90: Todo o que me contaron diversas persoas de Uxes, Morás...Foise.

     Un pequeno xesto, unha viaxe no tempo para non esquecer o que cada vez máis se esquece coas prisas destes tempos.


(Texto de Santiago Sande Mañana publicado no B.I.M. nº 48) 

Ningún comentario:

Publicar un comentario