Se
tes trinta e moitos ou corenta e tantos anos, é probable que
recordes o sabor ácido das aspirinas infantiles e a súa textura
terrosa, semellante á das larpeiradas de picapica. A sensación era
interesante para os paladares inexpertos: a máis de un había que
esconderlle ben alta a caixa para que non a atacara nun descuido de
sus pais. Os médicos de aquela altura aconsellábanas como
antipirético e analxésico para case todo, e empezar coas aspirinas
adultas (primeiro disoltas, logo tragadas enteiras nunha proba de
valentía) era un auténtico rito de paso.
A
multinacional farmaceútica Bayer, que foi quen patentou o devandito fármaco,
empezaría a vender a Aspirina en 1899, nunha época na que as
persoas da nosa contorna que padecían a cotío de xaquecas ou
migrañas acudían a Arteixo á romaría da Santa Eufemia, avogosa
dos que sufren "males extraños" dentro da súa cabeza.
As
crenzas e a tradición dábanse cita alí cada 16 de setembro. Quen
acudía a rezarlle á Santa facíao normalmente para se sandar de
pequenos ou grandes dores, mais tamén había romeiros, moitas e
moitos deles da parte de Ferrol, que viñan para librarse do demo que
dicían levar dentro.
Igrexa parroquial de Santiago de Arteixo, lugar onde se celebra a romaría de Santa Eufemia |
Aqueles
romeiros eran coñecidos coma "choríns" e sometíanse a
curiosos rituais de exorcismo por parte do sacristán de turno. A
operación consistía en facer tragar o "chorín", un
amuleto que saía despois xunto co suposto "inimigo". A
cura completábase saíndo en procesión debaixo da imaxe da Santa.
No capítulo “En Santa Eufemia. Los enemigos”, que forma parte
do libro “Antoloxía das Confidencias de Picadillo” que
publicamos no 2018, Manuel Puga “Picadillo” descríbenos
en setembro de 1906 unha de aquelas prácticas relixiosas do seguinte
xeito:
(…)
Ya allí, en el atrio de la iglesia, desnudeme (moralmente, por
supuesto) de mi hábito de campesino y de romero, y cubriéndome con
las vestiduras de periodista requerí lápiz y cuartillas y entré en
la iglesia dispuesto a tomar notas y enterarme de todo lo que
acontecía.
Y,
¡qué casualidad! En aquel momento se sometía a la maravillosa cura
a una americana del sur, endemoniada desde su regreso al terruño que
la vio nacer. Ocupábase el extractor del maligno ser en hacerle
beber un boliche a la poseída.
Ella
apartaba la cabeza, con asco, de la espumosa bebida y tras una pausa
volvía él a ofrecerle el líquido y ella a rechazarlo de nuevo.
Después de varias tentativas y sin inmutarse exclamó con voz
pausada y acento completamente uruguayo:
“El
anamijo no quier jraciosa, ¿sabe?” Entonces, cambiando de
procedimiento, el encargado de las extracciones separó el boliche de
labios de la endiablada y le hizo tragar un no sé qué, en el cual
iban envueltas medallas y amuletos que llevaban la misión de
aprisionar al demonio y hacerlo salir al exterior.
“Ahorita,
ahorita va”, decía la pobre mujer entre terribles náuseas. Y en
efecto, el enemigo dicen que salió entre un manojo de pelos que el
señor aquel le extrajo de la boca, mezclados con la medalla y demás
con que la infeliz americana se había desayunado momentos antes.
Crentes
e escépticos dábanse (e danse) cita en Arteixo nesta celebración,
que non podía rematar sen buscar un trevo de catro follas no atrio
da igrexa, o que garantía a boa sorte para todo o ano.
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