Houbo
un tempo, a principios do século pasado, que a cidade de Pontevedra
e a parroquia arteixá de Armentón estiveron irmandadas polas
desventuras de dous loros que, coas súas linguas irreverentes,
poñían a caldo a todo aquel que se cruzara no seu camiño
disparando, pola súa pequena boca, frases que facían sacar as cores
e que non deixaban indiferente a ninguén dos dous lugares. Falamos
de Ravachol e de Rodríguez, os loros de Perfecto Feijóo,
farmacéutico pontevedrés e gran impulsor da revalorización da
cultura tradicional galega, e de Manuel M.ª Puga, o popular
Picadillo.
Imaxe do loro Ravachol |
Dada
a gran lonxevidade
que teñen
os loros xa
que se calcula
que poden
chegar
aos 75 anos,
é
difícil coñecer
a ciencia certa o
nacemento
exacto de Ravachol que, segundo algunhas fontes, cabe a posibilidade que fora descendente
dalgunha das aves exóticas que trouxeran de América en 1702 os
buques españoles que foran atacados na Ría de Vigo pola flota
anglo-holandesa na famosa Batalla de Rande. O
caso é que, tras o afundimento dos barcos, unha boa parte dos loros
lograría sobrevivir
expandíndose
polas cercanías na cidade olívica, sendo recollidos moitos deles
pola veciñanza.
Case
dous séculos
despois, en 1891, o
profesor de música e
director da banda musical do
rexemento
de infantería
de
Guillarei (Tui),
Martín Fayes, regaloulle
un
loro que pululaba ao
seu antollo polo
cuartel, e
que
de seguro era descendente daquelas aves sobrevivintes
de Rande, ao
seu
amigo e alumno o
boticario
Perfecto Feijóo.
Licenciado
na Universidade de Santiago e fundador de “Aires da Terra”, o
primeiro coro galego, Feijóo, que rexentaba a súa botica
na Praza da Peregrina desde 1880, era
unha
eminente personalidade,
das
máis carismáticas da época,
naquela
tranquila Pontevedra de finais
do
século
XIX. De carácter ameno e
cercano e
de ideais republicanos,
o
boticario
reunía na
súa
farmacia á
flor e
nata da sociedade
pontevedresa, acudindo
ao seu estabelecemento persoeiros
da política, as artes e
as
ciencias para
participar
nas máis
animadas tertulias que
alí se celebraban baixo a atenta mirada do loro que lle regalara o
seu amigo Martín Fayes, un loro que tardaría
unha tempada en adaptarse ao seu novo emprazamento, permanecendo case
mudo sen facer alerde da súa facilidade para a conversa que si
mantivera no cuartel.
Botica de Perfecto Feijóo |
Mais,
pasado o período de adaptación, o
paxaro exótico empezaría
a exteriorizar o seu carácter de alborotador e descarado que levaba
dentro, de aí que Feijóo o bautizase co nome de Ravachol,
identificándoo así co anarquista e revolucionario francés François
Ravachol, detido a finais de marzo de 1892 e executado na guillotina
o 11 de xullo do mesmo ano.
A
habilidade do loro para a palabra fundíase cun vocabulario
vulgar e
cuarteleiro
que deixaba
sorprendidos a veciños
e
visitantes. Segundo
a época do ano e a hora do día, Feijóo poñíao na súa gaiola na
botica, na rebotica
ou
ben
no
exterior da farmacia, ao
carón dun
banco de pedra, que
era o lugar donde
Ravachol
se encontraba máis
a gusto disfrutando do
bulicio
dos transeúntes.
O
temperamento do animal, a súa verborrea
e
a
facilidade
de palabra non
tardarían en convertelo nun
singular atractivo da
cidade do Lérez, gañando de contado o
cariño popular. Ata
a farmacia achegábanse xentes de todos os lugares
para observar con asombro as
súas
habilidades e
ata había clientes que o obsequiaban
con algún caramelo, iso
sí, os
que non
lle daban a larpeirada recibían un boa rifa!
A
vida
do
simpático animal estaría
marcada por un gran número de anécdotas relacionadas coa
súa enorme desenvoltura para o sarcasmo.
Unha
das cousas máis sorprendentes é que,
a
parte da súa gran
fluidez na
linguaxe, tamén contaba cunha enorme capacidade de
intelixencia
que lle
permitía manter pequenas
conversas. Ademais,
era
quen de
identificar
algunhas
situacións
para aplicar as
súas frases,
que
case sempre
dicía
en galego e
que
pronto se farían
populares ao
ser utilizadas
no
linguaxe cotidiá da veciñanza pontevedresa.
Perfecto Feijóo |
Perfecto
Feijóo
faría
todo o posible por
correxir
o
seu mal
comportamento verbal e,
por iso, a
frase ameazante “se
collo a vara” soaba
cada dous por tres na botica. Mais o loro faría propia a devandita
frase para
dirixirse
aos que se metían con el.
Tamén,
cando
algún paisano se achegaba
e
facía
que lle
daba un caramelo, Ravachol
dicialle:
“Vaite
de aí lambón”.
Se
non había ninguén atendendo
a botica e
entraba algún cliente berraba:
“Don
Perfeuto parroquia”
ou
tamén “Xente
na tenda”.
Se
o
cliente tiña
mal aspecto gritaba “aquí
non se fía”.
E
se o que entraba
na
farmacia era un crego, pois entón
imitaba a un corvo.
Outra
mostra máis da súa sorprendente
capacidade
é que en ocasións
gritáballe
a Feijóo:
“Don
Perfeuto a despachar”
e
cando se acercaba o
farmacéutico dicíalle:
“engañeiche,
engañeiche”.
Tamén tiña
fama a
súa
forma de facer
plegarias e
cantos durante a misa no
cercano Santuario da Peregrina, o
que provocaría o
malestar nos relixiosos
aos que chamaba
“bárbaros”.
Ravachol
despacharíase
ben a gusto con varios persoeiros
da época, recibindo
os
seus
insultos intelectuais
e
poderosos políticos, entre
eles o
propio presidente do
goberno Eugenio Montero Ríos ou
a insigne Emilia
Pardo Bazán, unha
escritora que probablemente estaba afeita a recibir os improperios de
Rodríguez, o loro do
seu amigo Manuel María Puga,
Picadillo, un
animal que por aqueles días tamén facía das súas na parroquia
arteixá de Armentón.
A
primeira nova que temos de Rodríguez corresponde ao 21 de setembro
de 1904, día no que Picadillo publica no xornal El
Noroeste
o artigo “Mi loro. Confesiones íntimas”, no que o autor describe
como chegou o animal ao seu pazo de Anzobre, comentando que fora un
agasallo de unha das súas afilladas que
tiña
emigradas no
Uruguai:
María
Manuela Peregrina, que así se llama según todas las de la ley, se
marchó a Montevideo hace unos cuatro años, y á los pocos meses de
estar allá recibieron sus padres una carta en la que se les
anunciaba que en breve sería remitido un regalo para el señor
padrino. Me olió a loro;
pero guardé el secreto.
No
se engañaron, no, mis presentimientos. A las doce de una noche de
esas crueles del mes de Diciembre, en que el agua se hace sentir
pegando contra los cristales, fuertes aldabonazos en la puerta de la
casa anunciaban que alguien quería entrar a toda prisa.
Desperté
sobresaltado, hice abrir, y un criado volvió a los pocos momentos
anunciándome que un “amaricano” deseaba verme con urgencia, pues
traía un encargo de cuidado que “me entregar”. No llegó mi
fuerza de voluntad hasta el extremo de abandonar el lecho, pero tuve
la resignación necesaria para dar orden de que pasase a mi
habitación el emisario.
-A
la buena noche.
-Ola,
amigo, adelante.
-Aquí
le traigo esto que me ha dado el encargho para usted su ahigada la
Peregrina.
-¡Hombre,
un loro!¿Y cómo está la muchacha?
-Queda
bien de salud y ghanando bastante plata. Está de criada de manos con
una intaliana.
-Vaya,
vaya. ¿Y el bicho éste, habla?
-Desprencipia.
-¿Y
que come?
-El
probito no come más que máiz cocido.
-Bueno,
pues déjelo por ahí y que le den de cenar ¿eh?
-No,
mil gracias; no apetezco de nada.
Pazo de Anzobre (El Noroeste, 13 de xullo de 1902) |
Mais,
ao parecer, aos dezaseis días desta escena, o loro falecía por
defecto de aclimatación sen romper o solemne mutismo no que tivera a
ben permanecer desde que entrara no pazo de Anzobre, o domicilio
arteixá de Picadillo. A familia de Peregrina comunicaríalle a esta
por carta a triste nova, e ao ano seguinte, no mesmo día e á mesma
hora, outro “amaricano” traíalle a Rodríguez, a segunda edición
do animaliño:
El
destino se había empeñado en que yo tuviese un loro y ¿qué va uno
a hacer? ¡Ah! Pero este es otra cosa; este habla y chilla y da
mordiscos. Goza de una libertad que envidiarían muchos mortales,
come cuando quiere y duerme donde le parece. Pronuncia difilmente, y
lo que más claro dice es:
-¿Cómo
te va?
-Corre
que corre, chancho!
-¡ay
que te corto!
Y
canta una cosa de esas de dormir a los niños. Estos días le da por
hacerme compañía y la otra tarde se entretenía en comer una
cuartilla de mi libro de cocina en la barandilla del balcón de mi
despacho, cuando entró un paisano. -¿Cómo te va?, gritó el loro.
El
paisano, entre risueño y desconfiado, lo contempló despacio y,
volviéndose de repente a mi, me dice:
-Señor
amo. ¿e que crase de besta é esta?
-É
un animal da Patagonia.
-¡Vaya
carafio!
A
los dos días mi casero comentaba el suceso con un amigo, en el atrio
de la iglesia parroquial, momentos antes de empezar la misa.
-Eche
un paxaro grande con moitas prumas. Parce cousa do demo. A min díxome
como me iba. Fálache coma os nenos. E chámanlle Rodrighes como se
fora un cristiano, fora a alma.
-¡Arrenegado!
Ireino ver, oh.
A
partir dese diálogo o loro de Picadillo adquiría en toda a
parroquia de Armentón e boa parte da bisbarra unha popularidade que
nunca outro animal tivera por estos lares.
Manuel Mª Puga, Picadillo |
Noutra
ocasión, cando Manolo Puga trataba de conseguir suscriptores na
parroquia de Armentón para o xornal El
Noroeste, o
loro facía das súas
insultando a un dos veciños de Anzobre, feito que nos conta
Picadillo no artigo “Confidencias. La instrucción en la aldea”,
publicado en El Noroeste
o 5 de abril de 1905:
El
entusiasmo se apoderó de todos nosotros y el que más y el que menos
se echó por las calles y por las aldeas a la caza de nuevos
lectores. A mi también me tocó mi parte y aprovechando la primera
ocasión en que fuí al campo, reuní en conclave a los caseros más
acomodados y les hablé en la siguiente forma:
Caballeros,
agora hai na Cruña un papel periódico que da moito gusto de lelo.
Non costa máis que unha peseta cada mes, e vós ben podedes
suscribirvos que con eso saberedes todas as novedades que pasan polo
mundo.
-Bien
está, si señor.
-A
ver, lista: Manuel Loureiro, Bernabé Gómez, Juan Grela Grela,
Domingo Abeleira, etc.
Doce
ó catorce nuevas suscripciones, con las cuales vine muy ufano,
haciéndolas inscribir acto continuo en las listas de la
administración.
Transcurrió
el tiempo, yo estuve por estos barrios dos o tres meses y mi gente
pagaba su periódico a toca teja y hasta había suscriptor que hacía
sus reclamaciones cuando algún día por casualidad dejaba de
servírsele el número.
Volví
al campo y a los pocos días de estar allí vino a visitarme uno de
mis enlistados.
-¿E
cómo lle vai?
-Bien,
y tú.
-Ben,
para servir a Dios e a usted.
-¿Qué
traes de novo?
-E
pois señor eu víñalle dicir a ver cuando degamos de paghar el
preódico.
-¿Entonces,
no te gusta? ¿no está de acuerdo con tus ideas?
-Non,
non señor, non é eso.
-¿Pues
que pasa, hombre?
-Pois
é que na casa ningún de nós sabe ler.
Ante
tan rotunda declaración ordené que se le diese de baja sin nuevas
explicaciones. A la semana siguiente de los catorce sólo quedaban
cuatro; los diez restantes no sabían leer. Cuando uno de los sujetos
me explicaba que aquel papel no les servía para nada porque según
él “na casa lles estorbaba o negro”, Rodríguez, el loro a quien
nunca le falta una palabrita en estas ocasiones, exclamó desde el
balcón:
-¡Burro!,
¡Burro!
Y
el paisano, medio risueño, medio azorado se vuelve a él y le
contesta:
-Tes
razón, ho. Ai que raio de paxaro!
Rodríguez
seguiría armando as de San Quintín en toda a parroquia de Armentón
ata os últimos días da súa existencia, perda celebrada por uns,
principalmente as víctimas do se seu impertinente vocabulario, e
chorada por outros, entre eles, obviamente, o seu dono Manolo Puga. A
revista Coruña
Moderna,
na que habitualmente colaboraba Picadillo naquela
hora,
escribiría o
seguinte artigo
necrolóxico
o
14 de outubro de 1906, artigo que posiblemente sexa o primeiro destas características dedicado a un loro:
CRÓNICA
DE SOCIEDAD. UNA PÉRDIDA SENSIBLE.
Nuestro
querido colaborador Manolo Puga (Picadillo) pasa en estos momentos
por un trance amarguísimo. Al autor de la “Cocina Práctica” le
ha desaparecido, súbitamente, de su pazo de Anzobre, un hermoso loro
en el que tenía puesto el más sólido y firme de sus amores. El
ilustre Picadillo sospecha, con gravísimos fundamentos, que, á
estas horas, el loro habrá sido víctima de la ferocidad de algún
buitre o de las asechanzas de algún zorro.
Nosotros,
que sabemos por experiencia lo angustioso de una pérdida semejante,
pues ha poco hemos tenido el dolor de ver exhalar su último aliento
a un papagayo al que queríamos entrañablemente, no encontramos
palabras que sean capaces de mitigar la pena hondísima que ahora
conturba el ánimo de nuestro amigo.
Y
así, nos limitamos a aconsejarle que reciba con resignación este
golpe que el Destino le ha deparado y que busque en la Religión un
bálsamo que cicatrice la herida abierta en su pecho por el fin
prematuro y trágico del leal compañero que hacía gratas y amables
sus horas campesinas.
¡¡Descanse
en paz el desventurado loro!!
Borrador da obra "Rodríguez, o loro de Picadillo" |
Algunhas
das
andanzas deste paxaro trataremos
de revivilas nunha
pequena
obra teatral na que estamos a traballar con Melandrainas, o grupo de
teatro de Arteixo, obra que titulamos “Rodríguez, o loro de
Picadillo” e que agardamos poder representar
nos últimos meses deste 2018 ou, se se tercia... aí
deixamos a idea...
facerlle unha homenaxe
no entroido, semellante á
que se
lle realiza
en Pontevedra
a
Ravachol, o
loro de Perfecto Feijóo que, ao parecer, falecería na cidade do
Lérez o 26 de xaneiro de 1913 a
causa dun empacho de biscoitos
mollados
en viño.
A
prensa da
época recollía
a noticia da
morte do popular loro con
gran estupor, deixando
á
sociedade
pontevedresa sumida no
máis
profundo desconsolo,
envolta
nunha triste
sensación de dor polo
cariño que lle tiñan ao animal.
Perfecto Feijóo,
recibiría
telegramas de pésame procedentes de toda a xeografía
española, e ata incluso o
seu
grupo de amigos decidiría ofrecerlle
a Ravachol unhas
honras
fúnebres como
se merecía,
sendo
embalsamado
o
seu cadáver
e
expuesto na farmacia, unha
botica
que se abarrotaría
de contado
para
recibir o
pésame dos veciños e das veciñas,
que facían longas ringleiras na
rúa para darlle o último adeus.
O
enterro do paxaro realizaríase o día 5 de febreiro, mércores de
cinza e sería a sociedade de artesáns de Pontevedra a encargada de
organizalo. Antes dos actos fúnebres publicárase un bando no que
solicitaban a asistencia ao enterro "disfrazado cada uno a su
manera y portando un farol fúnebre". A comitiva, encabezada por unha docena de xinetes, estaba composta de bandas de
música, comparsas, carrozas e miles de paisanos que nun lutuoso
desfile dirixíronse ao Circo-Teatro da Alameda da cidade pontevedresa.
Ante
unha bancada abarrotada, celébrase unha fúnebre despedida
denominada "Velada Infausta" na que participan Ilustres
pontevedreses antes de que os restos mortais de Ravachol foran
enterrados nun terreo que Perfecto Feijóo tiña na parroquia de
Mourente, lugar no que os íntimos tertulianos da botica son os que
lle dan o último adeus ao loro que durante máis de vinte anos
mantivera á sociedade pontevedresa pendente das súas
extravagancias.
Tras
a súa morte, a lembranza de Ravachol persistiría no tempo e, co fin
do franquismo e a recuperación das tradicións máis laicas e
festivas, renacería con gran forza o mito do loro anticlerical,
procaz e republicano. Mais, con todo, non sería ata 1985 cando un
grupo de pontevedreses decidirían recrear, xunto á comisión
municipal de festas, o velorio e enterro do loro Ravachol no entroido
da cidade. O éxito desa primeira recreación sería de tal dimensión
que en poucos anos o enterro do famoso paxaro exótico convertiríase
nun dos actos máis populares dos carnavales que se celebran en Europa. Amigos e amigas de Armentón: ¿para cando o enterro do loro
Rodríguez?
Ningún comentario:
Publicar un comentario