Con
motivo das Festas do
San Roque que
a veciñanza de
Larín celebra
dende o 29 ata
o 31
de agosto, ofrecendo tres
días de celebración con verbenas e sesións vermú para todos os
públicos, nas Crónicas
de
Arteixo desta
semana aproveitamos a ocasión para elaborar un dos nosos pratos
favoritos, unha receita cociñada cos ingredientes que máis gustan
nesta bitácora: festa, tradición e historia.
Para
buscar o ingrediente principal da receita desta
semana,
viaxamos na máquina do tempo ata os
anos 50-60
da man de Melchor Freire Becerra, Ramiro Varela Baldomir
e José Antonio López Canedo ‘Cantudo’, tres verdadeiras
institucións de Larín que nos permitiron pasear pola súa memoria
nunha xuntanza mantida con eles hai unhas semanas na Taberna Freire
que
rexenta Teresa, nora de Melchor.
Con
Melchor, Ramiro e Cantudo falamos do divino e do humano de Larín e,
cos seus coñecementos e recordos, nutriron abondosamente esta
modesta bitácora na que prometemos publicar no futuro as historias
que nos contaron sobre as festas de inverno, o salón de baile do
Anide, o serradoiro de Jacinto, a taberna do tío Eliseo e da súa
muller Francisca, da Fonte de San Roque, contos diversos de cando as
cantantes Finita Gay ‘a Martela’ e Lolita Santos actuaron no
Coque, do garaxe dos Camallóns e un longo etcétera que, como
dicimos, comentaremos máis pronto que tarde nestas Crónicas de
Arteixo.
Deseguido,
como o San Roque xa está aí á volta da esquina, imos lembrar
algúns detalles de como se celebraban en Larín estas festas nos
tempos no que estos tres veciños eran mozos. Melchor, nacido en
1933, recorda que “as festas de San Roque facíanse da carretera
para arriba e as do Sacramento e as do inverno da carretera para
abaixo. Polas festas os músicos repartíanse polas casas da
parroquia, un para esta casa, outro para aquela. Algunhas orquestas
viñan no trole e había que ir á carretera co carro dos bois ou cos
tractores a buscar os instrumentos dos músicos e logo levalos para o campo da festa”.
Desprazamento dunha orquestra en carro de bois nos anos 50 (Facebook Orquestas 1900)
Viaxar
da Coruña a Carballo en coches de dous pisos parece hoxe unha
fantasía de neno. Mais naquela hora non o era, abofé que non. Moito
nos presta o que conta Xosé Antonio Andrade no seu libro Os
cómaros da vida, unha crónica de carácter persoal onde o autor
sacha nas leiras da memoria deixando xoias como esta: “Lembro
perfectamente aqueles troles, mercados de segunda man, que mudaron o
vermello londinense polo gris metálico da ditadura franquista. O que
pode dar de si ese feito, ese fito industrial de raíz bergantiñá1
”.
Tamén
resulta esclarecedor (e
asombroso)
o que nos di Xurxo Souto no
seu libro Contos
da Coruña sobre
o xeito de viaxar dos músicos daquel tempo: "Antonio
Mallo sempre foi un home con iniciativa. A principios dos corenta
cansou de cargar cos instrumentos por estacións e apeadeiros e
decidiu motorizarse. “Iamos a Caión no Pombo, o coche de liña.
Nós aínda viaxabamos cómodos. O peor era o batería. Tiña que ir
arriba cos tambores. Se chovían dúas pingueiras chegaba molladiño
coma un pito2
”.
Os irmáns Mallo -Daniel, Antonio e Juan- nos anos 60 (Foto que aparece no libro Orquestras populares das Mariñas)
Precisamente,
sobre Antonio Mallo e seus irmáns Daniel e Juan, Melchor Freire
Becerra díxonos que “polo San
Roque acordo
de ver actuar aos Mallo, que eran tres irmáns de Feáns que tocaban
moi ben o acordeón. Tamén
acordo
de ver a orquesta do Espallante, e un ano viñera
actuar ‘A Maricaina’ de Erboedo. Esta
artista tocaba
o saxofón e facíao moi ben. Por
aqueles tempos
andaba nunha orquesta, e
cando
veu a Larín
polo
San Roque o baile fixérase diante da casa de Vilas, nun campiño que
había alí”.
Carmen Mallo 'A Maricaina' paseando pola Coruña con súa nai Aurora (Cortesía de María Dolores Mallo)
Pola
súa banda Ramiro Varela Baldomir, nacido en 1945, comentaba con
certa retranca que “en Larín
o da festa era como unha relixión. Na nosa casa viñan
cada anounhas
trinta persoas e nós tiñamos que pasar
as noites
na bodegha do hórreo para que os festixeiros durmiran
nas camas nos días da festa”.
Do
mesmo xeito que nos contara Melchor, Ramiro tamén recordaba que
naquela época había que ir buscar aos músicos no carro e mesmo
darlles prato
e cama.
“Na
miña infancia e xuventude os músicos repartíanse polas casas da
parroquia. Na
nosa, polo San Roque sempre xantaba
un músico ou dous da orquesta e ás veces tamén durmían. Unha
das orquestas que viña moito a Larín era a Perillo, que aínda
tocaba nela “O Vencedor”, un acordeonista de Barrañán, que era
parente meu por parte da miña muller. Cando tocaba aquí esa
orquesta, “O Vencedor” comía na nosa casa cando eran as festas
de San Roque. Miñas tías eran mozas e el era do tempo delas".
Arriba, no centro, vemos a "Espallante" o xefe da orquestra "Cruz Perillo". Abaixo, á dereita, José "O Vencedor" co seu acordeón (Cortesía da familia de José "O Vencedor")
Con referencia ao transporte, Ramiro recordaba con humor a seguinte anécdota: "Eu
incluso
teño ido a buscar ás
orquestas
no carro dos bois á
carretera xeral.
Acórdome que
nunha ocasión viñeran tocar polo
San Roque
“Os Patolos”, que era unha orquesta moi boa para
aqueles tempos.
Eu
era un rapaciño, tería
14 ou 15 anos.Ao
igual que se facía coa maioría das orquestas que viñan a Larín
polas festas, houbo
que ir co carro a buscalos. O
conto é que de camiño ao campo da festa o carro emborcou no medio
da lameira e os
músicos perderon
os
trastes e o
bombo (risas)".
Orquestra Patolos, ano 1951 (Facebook Orquestas 1900)
Ramiro
tamén nos falou da súas dotes artísticas e, con certo rubor e
algunha risada polo medio da conversa, confesounos que “Venerando o
da Xesta e eu dabamoslle bastante
ben
ao cantar. Un ano polo San Roque subíronme ao lombo para que cantara
no palco. Eu era moi vergonzoso e non quería cantar. Venerando
si, que
el era máis atrevido. E
arredemo que tiña que cantar (risas). Ao final subíronme ao palco e
cantei”.
Deixamos
para ao final ao máis novo dos tres, a ‘Cantudo’, que foi a
persoa que argallou esta marabillosa xuntanza na Taberna Freire.
Nacido en 1955, recorda que polas festas de inverno había varios
veciños que se xuntaban e contrataban os músicos para facer baile
en diferentes lugares da parroquia, “pero polo San Roque non, polo
San Roque sempre había comisión de festas”. Cantudo tamén nos
falou de algunha que outra atracción que, á parte da orquesta de
turno, tamén daban certo colorido ás festas do San Roque da súa infancia. “Cando
era neno acordo que nalgunha ocasión houbera dous tiros en Larín.
“Un deles era o Manco de Sorrizo e do outro xa non me acordo do seu
nome. Creo que o paisano era de Loureda e sei que tiña unha filla que se casou
cun mozo de Lañas. O Manco de Sorrizo viña sempre. Ese nunca
fallaba”.
Como
dixemos ao principio desta crónica, Cantudo, Ramiro e Melchor
contáronos outro feixe de historias das que prometemos dar boa conta
nestas Crónicas de Arteixo no futuro. Xa vos adiantamos que
polo Santo Estevo escribiremos sobre o antigo salón de baile do Anide (se tedes algunha foto deste local contactade con nós por
favor).
O
recordo do pobo é o recordo da honra dunha festa. A festa mudou pero
mantense viva grazas á xente que cada ano organiza as festas na
honra do San Roque. O
programa das festas deste 2025 pódelo ver aquí:
Boas festas, Larín!
__________________
1
Xosé Antonio Andrade (2024): Os cómaros da vida. Diarios
2020-2022, Espiral Maior. Colección Baldaio, Carballo páx.
139.
2Xurxo
Souto (2001): Contos
da Coruña, Edicións
Xerais de Galicia, Vigo, páx. 108.
A finais do século XIX, Maximino Rodríguez González abandonaba a súa parroquia natal de San Breixo de Berán, no concello ourensán de Leiro, para residir en Arteixo, lugar no que non ía tardar moito en abrirse camiño entre o ambiente caciquil que predominaba a política municipal naquela hora grazas, principalmente, á colaboración do seu tío materno D. Florencio González Pérez, o cura da parroquia de Santiago de Arteixo por aqueles tempos.
Segundo conta Manuel Blanco no seu traballo Arteixo durante la II República y la Guerra Civil, Maximino probablemente quedou orfo de pai relativamente mozo, o que fixo que buscara protección e amparo no seu tío cura (un curmán de Maximino, Florencio González Soto, tamén sería cura entre os anos 20-30 da parroquia de Santa Mariña de Lañas). Polo ano 1895 xa figuraba como residente no noso concello e o 13 de xuño de 1899 contrae matrimonio con María Mosquera Rapela, filla de José Mosquera Díaz, alcalde de Arteixo en dúas ocasións (1885-1890 e 1901-1902). Nos padróns municipais figura coa profesión de perito agrícola e tamén como industrial, isto último debido a que establecera na Baiuca un bar coñecido como o Café Berán, nome da súa parroquia natal.
Lugar onde estaba o Café Berán
Ao pouco de que Maximino González abrira o seu establecemento, na Baiuca tamén se constituía a Sociedade de Recreo y Expansión "El Alba", unha entidade que no primeiro punto dos seus estatutos manifestaba que nacía para "el posible mejoramiento de costumbres y desarrollo físico de los socios, que podrán expresarse indistintamente en castellano o gallego, siempre en frases correctas y sin emplear interjecciones indecentes o indecorosas y menos sacrílegas".
A Sociedade El Alba convertiríase, durantes os anos vinte e trinta do século pasado, no motor cultural de Arteixo, organizando numerosos eventos deportivo-culturais como algún dos primeiros partidos de fútbol xogados na vila, desputados nun campo que había no Monte da Penouqueira, bailes e representacións teatrais que se desenvolvían no Café Berán, a sede social da entidade, e que eran acompañados musicalmente polo piano que con gran pericia musical tocaba Manuel Fernández Llamazares, o farmacéutico da localidade por aqueles anos. Un exemplo desta actividade da Sociedade El Alba aparece nas páxinas de La Voz de Galicia en abril de 1934:
"Con un atrayente programa, integrado por los regocijantes diálogos gallegos Mal de moitos y Trato a cegas, y el pasillo cómico, en un acto, Vaites...vaites...! tendrá lugar el sábado, 28 del corriente, a las nueve y media de la noche, una velada teatral, a cargo de los distinguidos aficionados que componen el cuadro de declamación de la Sociedad El Alba, de este pueblo. Les auguramos un éxito, y es indudable que el local social será reducido para tanto público como acudirá a presenciar la actuación de tan aplaudido grupo artístico. (...) El Domingo, día 29, se celebrará en esta villa un interesante partido de fútbol entre los equipos reservas de Meicende F.C. y del titular de esta localidad. Acompañando al equipo de Meicende vendrán numerosos aficionados. El partido será amenizado por una afinada charanga de esa capital, celebrándose al final un animado baile en el elegante salón del café Berán, hasta las doce de la noche, contando los forasteros con servicio extraordinario de coches entre este pueblo y esa localidad".
Ao remate da Guerra Civil, El Alba desaparecía como tal, mais, algúns anos máis tarde, moitos dos seus integrantes crearían unha nova sociedade na Baiuca: a S.R.D. Penouqueira. O café Berán continuaría coas portas abertas, aínda que en 1939 habería cambios: Maximino Moreiras González, fillo de Jesús Moreiras e de Josefa González Més, e a súa muller Manuela Vázquez convertíanse nos novos responsables do negocio, abrindo ao lado do bar unha panadería. A partir de aí a actividade do Berán iría decaendo pouco a pouco ata cederlle definitivamente o testemuño aos salóns de baile, que irían xurdindo por todo o concello.
FONTES: - Reglamento de la Sociedad titulada El Alba, 11 de setembro de 1924 -BLANCO REY, MANUEL. Arteixo durante la II República y la Guerra Civil. Arteixo, 2008 -PATRICIO CORTIZO, FERNANDO & MACEIRAS RODRIGUEZ, XABIER. De Liverpool ás Sisargas; a derradeira travesía do Priam. Edicións Embora. Ferrol, 2014
Os
pasos iniciais para a posta en funcionamento do
Polígono Industrial de
Sabón déronse
durante
o verán de 1964, data na que se levaron a cabo as primeiras
relacións e tomas de contacto entre o Ministro-Comisario do chamado
“Plan
de Desarrollo”,
señor López Rodó, e os rectores da Deputación Provincial da
Coruña.
Froito
daquelas xuntanzas, que tiñan como obxectivo examinar as
posibilidades existentes en torno á creación dun recinto ou
polígono industrial dentro do espazo delimitado como “Polo
de Desarrollo de La Coruña”, xurdiría
o acordo da corporación provincial, adoptado en sesión
extraordinaria o día 1 de setembro de 1964, por virtude do cal a
Deputación coruñesa ofrecía ao Goberno do Estado español a
promoción, ordenación e execución do Polígono que estaba previsto
situar nas parroquias de San Tirso de Oseiro e na de Santiago de
Arteixo.
Leira e Monte da Agra da Fonte. Ao fondo da imaxe vense algunhas casas da desaparecida aldea da Pedreira, que corresponde á situación actual do eólico de Inditex (Cortesía de Eduardo Figueroa)
Esta proposta tería inmediata aceptación, ao quedar
reflectida no acordo adoptado pola “Comisión
Delegada del Gobierno para Asuntos Económicos”,
o día 9 de setembro de 1964, na cal se encomendaba ao ente
provincial á realización do indicado Polígono, dispondo a
concesión de axudas a fondo perdido equivalentes a 75% dos custos
estimados para a rede viaria interior, o fornecemento de auga e a
rede de sumidoiros.
A
partir de aí, o esforzo da Deputación aplicaríase nun dobre
sentido: por unha parte, a conformación do expediente de
delimitación, ordenación e planificación do territorio afectado e,
por outra parte, a xestión dun préstamo económico que permitira
dispor dun capital de manobra para facer fronte aos primeiros gastos
de adquisición do solo e da execución das infraestruturas viarias e
sanitarias, un aspecto financieiro que quedaría resolto, en
principio, grazas a unha axuda de setenta millóns das antigas
pesetas outorgado polo Banco de Crédito Local de España.
O
expediente administrativo culmina no Decreto promulgado polo goberno
de Franco o día 14 de agosto de 1965, que autorizaba á Deputación
Provincial a adquirir o solo mediante procedemento expropiatorio de
urxencia e polo sistema de prezos máximos e mínimos, ben como a
ordenar, executar e asumir a xestión total do Polígono.
Portada de La Voz de Galicia do día 13 de agosto de 1965
Con
estes antecedentes, a Deputación acometería despois a formación do
“Plan de Ordenación” e dos proxectos técnicos que o
desenvolven, traballos que serían aprobados en sesións de 25 de
agosto e 23 de outubro de 19651
e que contarían coa autorización definitiva da Comisión Provincial
de Arquitectura e Urbanismo, asinada o día 30 de outubro do mesmo
ano. Este permiso cerraba o que se pode denominar “ciclo de
preparación” ou anteproxecto da nova zona industrial de Arteixo e
daría paso á súa posterior execución. O Polígono tiña luz
verde, de forma que algúns lugares de Rañobre, O Rexedoiro, Oseiro,
Seixedo, A Pedreira, Sabón, O Rañal, A Groufa, Figueiroa, O Potro,
Caldas, O Cruce ou da vila de Arteixo mudarían para sempre a súa
fisionomía, sitios que nalgúns casos non tardarían moito en formar
parte do pasado.
A
execución do novo asentamento industrial iníciase o día 25 xaneiro
de 1966 mediante as operacións expropiatorias de adquisición do
solo, levantando no terreo as primeiras actas previas de ocupación
que, nese día, foron levadas a cabo nos lugares do Asperón, A
Ramalleira, As Telleiras, Os Quintáns, Ponte de Oseiro, As Viñas e
Seixedo. As tarefas de execución afectarían o todo o recinto
delimitado como futuro Polígono, ou sexa, unha superficie total de
3.287.910 metros cadrados, onde había uns 1.600 terreos rústicos e
unhas 70 construcións de tipo rural e semiurbano.
É
de supor as dificultades técnico-xurídicas dunha expropiación
desta magnitude. Nos terreos dábanse todas as gamas da explotación,
desde o cultivo directo e persoal ata o colonato de alugueiro, a
parcería agrícola, o foro ou o simple usufruto. A compilación de
datos non sería doada, pois non era suficiente con os obter no
Catastro Oficial de Rústica nin no Rexistro da Propiedade2,
polo que se fixo necesaria a investigación persoal sobre o
territorio realizando enquisas directas. As dificultades eran aínda
maiores tendo en conta a avanzada idade da maior parte das persoas
afectadas e o alto índice de analfabetismo existente na altura, ben
como as deficiencias de documentación, en moitos casos baseada en
documentos privados ou en meros acordos sen outro valor que o moral.
Segundo consta nun informe da Deputación Provincial da Coruña,
elaborado en marzo de 1973, o equipo que intervira na expropiación
tivera que despregar… “una hábil actuación de relaciones
públicas, con el valioso apoyo de las autoridades locales, para
vencer las primeras y lógicas resistencias (nunca violentas ni
tumultuarias, desde luego), y ganarse, al menos, la comprensión de
los afectados. Del tacto con que se llevó el trabajo son buena
prueba las circunstancias de que nunca hubiera tenido que intervenir
la fuerza pública y de que solamente se hayan formulado cuatro
recursos contencioso-administrativos para impugnar valoraciones sin
que ninguno de estos hubiese sido estimado por el Tribunal. La
expropiación salió, pues, muy bien. Y no solamente en cuanto a las
fincas rústicas, sino también en lo referente a las construcciones,
a pesar de que en todas ellas existían hogares familiares y en
algunas, negocios y almacenes de cierta categoría”.
Serían
necesarios sete anos para rematar estes traballos de expropiación.
Os gastos, especificados por conceptos, foron os seguintes:
-Definición
previa do Polígono e levantamento do plano
parcelario...........................................................…............248.250
pesetas
-Anuncios
oficiais e notificacións
individuais..........................................................................424.446
pesetas
-Honorarios
do equipo pericial agrícola que participou na
expropiación...................................................…………..2.742.700
pesetas
-Escrituras
notariais de agrupación de terreos e inscrición no Rexistro da
Propiedade.................................................................….1.000.000 pesetas
-Importe
de xustiprezos de propiedade, indemnizacións de colleitas, extinción
de colonatos, alugueiros de local de negocio e de vivenda e cesamento
de industrias.........………………….…......................…….126.964.211
pesetas
_______________
TOTAL:
131.379.607 pesetas
Naturalmente,
non se esperaría a rematar as expropiacións para acometer a
urbanización. Á medida que se ían ocupando terreos, a Deputación
contrataba desgloses de obras de rede viaria que permitisen ir
dotando de accesos as futuras parcelas industriais con vistas a unha
rápida dispoñibilidade en beneficio das empresas que xa se querían
instalar no Polígono. No que a rede viaria se refire, as tarefas de
construción das estradas interiores do recinto industrial
iniciaríanse en 1967 e rematarían en 1973, unha rede que
inicialmente comprendía unha lonxitude aproximada de doce
quilómetros, cunha lonxitude total de dezasete metros entre aristas
exteriores de gabias. Nesa rede realizaríanse as seguintes
inversións:
-Honorarios
por redacción dos proxectos técnicos dos diferentes desgloses de
obras..................................……….............................…….524.029
pesetas
-Execución
de obra, a través de seis desgloses
parciais.................................................................…….54.575.567
pesetas
________________
TOTAL:
55.099.596 pesetas
Outro
capítulo importante da urbanización do Polígono correspondía á
enxeñería sanitaria, desglosada, á súa vez, en dous conceptos: o
sistema de abastecemento de auga e o sistema de recollida de augas
residuais. O provisionamento de auga comprendía inicialmente os
seguintes elementos:
-O
encoro do Rexedoiro, formado polas augas do río Seixedo, ao cal
estaba previsto que se trasvasasen as augas do paralelo río Bolaños
e, deste xeito, sumando os caudais de ambas correntes, resultaba un
total de 400 l/s., que se estimaban máis que suficientes para as
futuras necesidades do Polígono. O encoro, cunha superficie de
561.960 metros cadrados e cunha capacidade de 1.872.660 metros
cúbicos, garantía, por tanto, a almacenaxe de auga ata en períodos
de dilatada estiaxe.
-A
caseta de bombeo, existente nunha das marxes do encoro, que tiña a
función de bombear a auga do Rexedoiro ata ao depósito elevado
regulador.
-O
depósito regulador, situado no Monte de San Tirso3,
que tería unha capacidade de 20.000 metros cúbicos e desde cuxa
instalación a auga se espallaría, por gravidade, cara ás
conducións principais e tubarías secundarias.
-As
conducións e tubarías, que seguirían a liña da rede viaria, de
tal forma que a acometida ao interior de cada parcela industrial fose
sinxela e económica.
Imaxe de 1973 do depósito regulador situado no Monte de San Tirso (Antonio Pombo)
Proxecto inicial do abastecemento de auga no Polígono de Sabón (Deputación da Coruña)
O
outro concepto, o da recollida de augas residuais, implicaba unha
rede de colectores principais e emisarios secundarios, que igualmente
seguirían, pola outra marxe, as liñas das estradas, levando as
augas fecais ata as rochas do mar aberto das praias de Alba e Sabón.
As obras do complexo sanitario iniciaríanse no ano 1968 e rematarían
en 1973. Os investimentos nesta sección responderían ás seguintes
cifras:
-Estudo
xeolóxico dos terreos de apoio do
encoro………………………………………………............….70.180
pesetas
-Honorarios
de redacción dos diversos proxectos……………....................……..…………………...527.269
pesetas
-Execución
de obra en todos os seus
aspectos..........………...................……………………...44.347.458
pesetas
________________
TOTAL:
45.347.458 pesetas
A
presenza da Central Térmica de Fenosa dentro do Polígono
garantiría, desde a súa posta en funcionamento4
e para o futuro, a alimentación de enerxía eléctrica. De igual
modo, a instalación da central da Compañía Telefónica, tamén en
terreos do Polígono5,
aseguraría a dotación de tan importante servizo.
Alén
disto, a Deputación Provincial tamén financiaría a rede de
distribución de enerxía eléctrica mediante transformadores e
tendidos aéreos, así como o alumeado público dos viais das marxes
do encoro. O ente provincial tamén se comprometía a preparar as
zonas verdes do recinto industrial e á construción dun edificio que
podería albergar a oficina xestora, un posto de socorro de urxencia
e un servizo de contraincendios, compromisos que, nalgúns casos,
nunca se chegarían a realizar. Con todo, os investimentos nesta
sección foron os seguintes:
-Honorarios
de redacción de proxectos
técnicos.........…………....……………………………….........10.686
pesetas
-Execución
de enerxía eléctrica e
alumeado.............…………..…....................………......14.986.289
pesetas
-Execución
de zonas verdes, construción de edificio e outras
obras............................................................…………….5.000.000
pesetas
_______________
TOTAL:
19.996.975 pesetas
ESTRUTURACIÓN
DO POLÍGONO
A
distribución inicial do Polígono Industrial fora a seguinte:
-En
parcelas
industriais...................................................................2.403.580
m²
De
1ª categoría: 1.172.900 m²
De
2ª categoría: 1.044.360 m²
De
3ª categoría: 186.320 m²
-En
rede viaria interior, pola cal ían as conducións e tubarías de
auga e a recollidas das augas
fecais....................……………………….......…203.086 m²
-No
encoro do
Rexedoiro..............................................................561.960 m²
-En
parcelas non utilizables e zonas verdes.................................119.284 m²
_________________
SUPERFICIE
TOTAL: 3.287.910 m²
Polo
anterior esquema sabemos que da totalidade da superficie do Polígono
eran úteis para industrias 2.403.580 metros cadrados, superficie
que, en definitiva, era a de destino industrial tipificada en
parcelas de diferentes dimensións, características e categorías. A
distribución en tres tipos respondía ao criterio de distinguir, aos
efectos de prezo de alleamento, a maior ou menor benevolencia dos
espazos ofertados. De primeira categoría eran as parcelas óptimas,
por ter unha localización máis “publicitaria”, porque a súa
adaptación exixía un menor gasto en movemento de terra e
cimentacións ou porque as acometidas aos servizos eran máis doadas
e económicas. De segunda categoría eran aquelas parcelas que
contaban con menores avantaxes. E de terceira eran as do seguinte
grao nesta escala de valores.
Por
acordo corporativo de 12 de novembro de 1966, as parcelas de primeira
categoría venderíanse ao prezo de 150 pesetas/m2; as de segunda, a
125 pesetas/m2; e as de terceira, a 100 pesetas/m2, prezos
suficientes para cubrir o custo de adquisición e urbanización do
solo e demais gastos xerais da empresa, mais non entrañaban lucro,
xa que pretendían, a fin de contas, promocionar ao máximo unha zona
industrial para se xerar riqueza, para xurdir postos de traballo,
para dinamizar o capital galego e para se obter esa dobre
rendibilidade económica e social que constituía a fundamentación
da idea do desenvolvemento. É máis, para que o gasto de adquisición
de parcelas non influíse excesivamente no planexamento dunha
industria, admitíase a posibilidade de que os empresarios dilatasen
o pago da metade dese prezo en dez anualidades, que producían tan só
o interese anual de 6,5%, inferior, naquela época, ao das operacións
a prazo xestionadas en institucións bancarias. O obxectivo destas
vantaxes era o de contribuír ao éxito do Polígono, éxito que,
superada a crise económica do ano 1970, comezaría a se apreciar
notablemente co alto ritmo de solicitudes e consecuente adxudicación
de parcelas, pois producíanse todos os meses tres ou catro
peticións, para alén das xestións informais e visitas de
información.
Unha
vez que os empresarios cumprían todos os requisitos previos, as
ordes presidenciais sobre a venda de terreos e as adxudicacións
definitivas de parcelas pasaban polo Pleno Corporativo. A tramitación
era sinxela: era suficiente cunha instancia en que se explicaba a
actividade da industria, a súa produción estimada, as súas
posibles ampliacións e os postos de traballo con que se ía contar,
indicando tamén a parcela concreta que interesaba. Se a petición
era informada favorablemente pola “Comisión de Planes
Provinciales”, a presidencia ditaba unha resolución dispondo que a
parcela en cuestión fose adxudicada. Dábase conta da operación ao
“Ministerio de la Gobernación”, publicábanse os anuncios
oficiais en boletíns, prensa e radio e abríase o prazo dentro do
cal a empresa interesada debía presentar a documentación formal.
Superado o trámite, outorgábase a adxudicación provisoria e
requiríase o adxudicatario para que ingresase a totalidade ou a
metade do prezo, segundo a fórmula pola que optase. Cumprido este
procedemento, verificábase a adxudicación definitiva e
formalizábase a venda mediante escritura notarial para a súa
posterior constancia no Rexistro da Propiedade.
Así
pois, superada a crise económica de 1970, o Polígono de Sabón
comezaba a se converter nunha realidade, cumprindo o obxectivo
inicial do “Polo de Desarrollo” e contribuíndo para o nacemento
dunha consciencia empresarial que, no momento da designación en 1964
da Coruña como un dos polos industriais, non había. Mais naqueles
primeiros anos setenta, Sabón era un proxecto con horizonte cara á
década de 1980, pois era cando se calculaba que todas as parcelas
industriais estivesen cubertas e en funcionamento. Nos primeiros
meses de 1973, estaba vendida ou comprometida en firme unha
superficie superior a 50% da útil, porcentaxe realmente elevada se
temos en conta que a urbanización aínda non estaba rematada.
Naquela hora, o Polígono presentaba unha imaxe salpicada aquí e alá
por plantas industriais en funcionamento, en construción ou en
movemento de terras.
As
empresas que xa funcionaban naquel ano de 1973 era a Central Térmica
de Fenosa, a factoría de Silicio de Sabón S.A. (silicio alumínico),
a de Gomas Marina S.A. (derivados das algas), a de Derivados de la
Vid S.A. (vinagres), a de Oxigalicia S.A (metalurxia), a de Blasco
S.A. (tapizarías de mobles), a de Antonio Pardo Reboredo e Joaquín
Pinto Camino (fábrica de mobles de madeira), a de Nicolás Gil
Blanco (frigorífico), a de Alimentos de Galicia S.A. (conservación
de alimentos) e o Colexio Nacional de E.X.B. Carrero Blanco (con obra
rematada mais sen ser inaugurado). En terminación de obra estaban
Rioblanco S.A. (fabricación de augas tónicas Schweppes) e Carbónica
Coruñesa S.A. (augas gaseadas), Intelsa (produción de cadros de
centrais telefónicas, con 1000 postos de traballo), a de Anjoca S.L.
(fabricación de prefabricados de madeira) e a de José Gonzalez
Gómez (metalurxia). En execución de obra estaban Fernando Rey Sousa
(auto-escola), José Somoza Ares (materiais de construción),
Industrias Rolen S.L. (fariñas de pescado), Tecnograsa (graxas
animais) e Minas de Lanzós S.A. (separadora de minerais).
Vista aérea da factoría da Schweppes recén inaugurada. Na parte superior da imaxe vense as aldeas do Rañal e as últimas casas da desaparecida aldea da Pedreira
Outras
adxudicacións outorgadas naqueles primeiros meses de 1973 ou en
trámite foran, entre outras, a de Bandas en Frío S.A. (laminados),
Proasa e Piensos del Sil (ambas de pensos compostos), Cocorase (razas
selectas), Leyma (leite, natas, queixos e derivados), Manuel Pereira
Landeira, Luis Rey García, Juan Pan López e Raúl Mosquera Pérez
(ramo do metal, todas elas), Javier Perillán Sarandeses (fabricación
de mobles metálicos), Carlos Fernández Taboada (fabricación de
mosaicos e terrazos), Máximo Jorge Sanz Valdés (aparellos
publicitarios), Trolebuses Coruña-Carballo S.A. (transportes
colectivos), José Morgade (industria hostaleira El Gallo de Oro),
Xefatura Provincial de Tráfico (pista e aulas de exames), varias
autoescolas, Delegación Provincial de Industria (verificación de
vehículos) ou a de José Yepes Vargas (conservación de alimentos).
Amancio
Ortega aínda non aterrara en Sabón. Faríao en 19766,
que foi cando instalou en Arteixo GOA e Samlor, as primeiras fábricas
de ZARA no polígono. Co pasar do tempo, o seu grupo INDITEX chegaría
a ocupar 1.000.000 de metros cadrados dos 2.403.580 úteis con que
conta a zona industrial e acabou por se converter, alén disto, nunha
das primeiras marcas mundiais, no motor económico e no máximo
exponente de Sabón.
Para saber un chisco máis como foron aquelas expropiacións para a construción do Polígono de Sabón, no documental "12 Leiras", da autoría de Xosé Antón Bocixa e dun servidor, varias persoas afectadas de Arteixo contan o que supuxo para elas e as súas familias a chegada da industria naqueles anos 60. Podes ver o documental aquí:
______________
1
Aprobacións inicial e provisoria, respectivamente.
Levaba
camiño de ser un pintor excepcional. E foino porque despuntaría
cunha precocidade inaudita. Mais a súa morte, acaecida con tan só
30 anos, frustraría unha das carreiras máis prometedoras da
plástica galega. Estamos a falar de Germán Taibo González (A
Coruña, 1889-París, 1919), un artista que lamentablemente non tería
tempo de desenvolver o seu talento mais con todo, nos poucos anos que
viviu, tería ocasión de deixar un espléndido legado pictórico,
parte do cal podemos contemplar na actualidade en María Pita, na
colección de arte do Concello coruñés, que posúe sete cadros de
Taibo, adquiridos un ano despois da súa morte, e no Museo de Belas
Artes, que alberga cinco, de distinta procedencia, coleccións nas
que son memorables os sensuais espidos femininos, pintados en París
e para os que pousou a súa muller, a francesa Simone Nafleux, a súa
modelo predilecta.
Autorretrato de Germán Taibo de 1906 (Concello da Coruña)
Taibo
pasou
os primeiros anos da súa infancia na Coruña, cidade na que coincide
con outro neno pintor: Pablo Picasso. Pouco tardaría o noso
protagonista en amosar o seu talento para a pintura pois, con dez
anos de idade, cando xa deixara a urbe herculina para ir a Arxentina
coa súa familia, realizaría un retrato dos seus pais, un carpintero
e unha ama de casa que antes de facer a maleta da emigración tiñan
o seu domicilio en Santa Catalina. Germán encontraría
en Bos Aires unha mecenas de orixe francesa que, vendo as habilidades
do cativo, decidiu
custearlle
a súa viaxe e estadía en París e tamén os seus estudos na
considerada como unha das mellores academias do mundo, a Julian,
cando o pintor aínda non
cumprira os 16 anos. Na capital francesa, onde volve coincidir con
Picasso, o artista galego percorre os museos deixándose seducir polo
impresionismo que pronto dominaría a súa pintura.
O
seu autorretrato, datado en 1906, e propiedade do Concello da Coruña,
mostra xa unhas raras cualidades nun mozo de 17 anos: "Un
lenzo revelador dunha destreza no debuxo, dunha sabia entoación das
gamas e dunha profundidade psicolóxica que sitúan xa o adolescente
pintor coruñés na vangarda dos artistas galegos"1,
escribiría a crítica.
Segundo
o xornalista e crítico de arte herculino Alejandro Barreiro, Taibo
permanece na academia Julian
seis ou sete anos. En 1908, logo de casar coa que fora modelo de
varios dos seus cadros, Simone Nafleux, realiza unha viaxe á Coruña,
onde entra en contacto con outros pintores coruñeses mais, con todo,
a primeira noticia da produción de Germán Taibo nesa cidade non
chegaría ata 1912, cando participou na primeira “Exposición de
Arte Gallego” con catro obras, entre elas o seu autorretrato de
1906. O pintor non asistiría á exposición ao atoparse traballando
na Costa Azul no cadro que o consagraría cunha medalla de prata no
Salón dos Campos Elisios ao ano seguinte na capital francesa, A
pastoral, un óleo evocador da Arcadia feliz, que forma parte da
compra que en 1920 lle fixo o Concello coruñés ao pai do artista.
Tras
expór a súa obra en 1916 no Palace
Hotelde Madrid cun grande éxito da crítica, de xeito
especial a de Wenceslao Fernández Flórez, e do público, o pintor
herculino consegue vender varias obras, o que lle reportaría unha
suma de cartos que lle permitiu realizar varias viaxes na procura de
escenarios para iniciar unha nova etapa onde a paisaxe pasaría a ser
a protagonista da súa obra.
Un ano despois presenta de novo algunhas obras na segunda
“Exposición de Arte Gallego” na súa cidade natal, aínda que
novamente non asiste á mostra por atoparse
pintando en París algúns dos seus lendarios espidos e o conmovedor
cadro Morte
de Abel,
deixando atrás as súas viaxes pola Costa Azul e a Belle-Île, na
Bretaña francesa, e as súas obras de recreacións paisaxísticas.
Nu, obra de Germán Taiubo do ano 1914 (Depósito de D. Antonio Rodríguez Pastor, Museo de Belas Artes da Coruña)
En
1918, na plenitude da súa breve carreira artística, leva a cabo os
seus dous mellores espidos. Simone, a súa musa, pousa tombada en
ambos os cadros, que fan pensar noutros espidos clásicos: a Olympia
de Manet e a Odalisca de Ingres. Os dous cadros están na
Coruña, cidade á que Taibo regresara ese mesmo ano fuxindo da gripe
que arrasaba Francia tras a I Guerra Mundial, acompañado da súa
muller e da súa filla, Raimunda. Na Coruña pintaría cadros como A
fonte, un recuncho do xardín da Fábrica de Mistos, e tres
paisaxes de profunda fondura galega: Souto de Elviña, Piñeiral
de Elviña e Piñeiral.
É
precisamente no verán deste ano cando temos noticias de que Germán,
Simone e a súa cativa Raimunda viaxan ata Arteixo para pasar unha
xornada no pazo de Anzobre convidados, xunta outros persoeiros da
Coruña, por Manuel Mª Puga, o popular Picadillo.
Algúns
detalles daquela tarde do verán de 1918 que pasaron en Armentón o
pintor Germán Taibo e a súa familia descríbeos o xornalista galego
Manuel Barbeito Herrera no número 113 da revista Vida Gallega,
nun artigo ao que titula “Los eidos de Anzobre. Por el camino
abrupto”,que
inicia co percorrido que fan os convidados dende A Coruña ata o pazo
de Anzobre:
"El
sol implacable del mediodía cae á plomo sobre la carretera, ese
camino hosco, polvoriento y sin la sombra de un árbol, que se pierde
en las montañas de la costa, hacia Carballo. Los caballos arrastran
el coche cansinamente, agobiados por el sopor de la hora, y de cuando
en cuando un perro ladrador salta enfurecido junto a las ruedas.
Germán
Taibo, el pintor coruñés educado en los estudios de Roma y París y
vuelto a la tierra natal después de largos años de ausencia, mira
en silencio a los lados de la carretera, un poco sorprendido de la
abrupta rudeza del paisaje tan opuesta a la apacible belleza de esos
otros caminos que arrancan de la ciudad y serpean entre las frondas
de Oleiros, el Burgo, Cambre, Abegondo ó los fértiles valles de
Culleredo y de Barcia. Todo es duro y recio, por esta parte. La clara
luz de los días de Julio no hace sino poner de relieve cada detalle
del paisaje que tiene toda su fiera expresión entre las brumas
invernales, cuando el fragor del oleaje cabalga en las alas del
huracán.
Unicamente,
a la manera de un oasis, surge la breve y pintoresca lozanía de
Pastoriza, con su santuario secular y su montaña que la imagen de
piedra hace litúrgica, y más lejos la iniciación de los campos
bergantiñanos, en el fondo de los cuales se abre a veces la oscura
cadena de montañas para mostrar la maravilla azul coronada de espuma
de la legendaria costa de la muerte.
Frente
á nosotros madame Taibo, recogida y sonriente, acaricia los cabellos
de su hijita.
Al
salir de Arteijo y remontada una larga cuesta, desde lo alto de una
colina se ven ya los eidos de Anzobre. El pazo, sobre una loma, en el
centro del valle, es un nido de águilas escondido entre la fronda
intrincada de los castaños y los pinos (…)".2
No
artigo publicado na revista Vida Gallega, Manuel Barbeito
Herrera tamén comentaba o seguinte:
“(…)
Y comiendo así, de esta manera escogida y delicada, parece
complementaria la conversación sobre las cosas superiores. La
emoción nacida de un cuadro de Taibo, por ejemplo, ganaría en
intensidad cerca del pavo dorado que nos sirven, decorado por el
rutilar del vino de Málaga que da a las copas apariencias de gemas
enormes. Hablamos, pues, de los cuadros del artista, de sus luchas,
de sus éxitos, de su labor futura. Pero la más bella obra de Taibo
no está en su estudio de París ni figuró en la exposición tan
alabada por los inteligentes cortesanos.
La
obra más perfecta, la más bella, está frente á nosotros. Se llama
Raymonde, tiene seis años, el cabello rubio y los ojos serenos y
dulces del color de los lagos bajo los sauces. La niña es semejante
á una muñeca extraordinaria con ademanes de persona mayor de una
encantadora precocidad. Se ha puesto una dalia en el hombro y aunque
apenas entiende nuestro francés de bachiller aprovechado, sonríe
amablemente perdonando la torpeza y agradeciendo el esfuerzo de quien
intenta hacerse comprender. Y al fin, toda la admiración de los
comensales es para la pequeña gallega nacida en París, á quien los
alemanes tuvieron unos días prisionera en las orillas del Marne
(...)”.3
Imaxe do Pazo de Anzobre ao pouco da visita do pintor Germán Taibo (Vida Gallega: Ilustración Regional, 15 de setembro de 1918, páx. 11)
Lamentablemente,
uns días despois daquela xuntanza en Armentón, o 30 de setembro,
Manuel María Puga Parga, o popular Picadillo, falecía con só 44
anos a cunsecuencia da chamada gripe española, unha enfermidade que
tamén acabaría coa vida de Germán Taibo. O pintor volvera, a
finais daquel ano, a París coa súa familia e falecería o 14 de
febreiro de 1919 na súa casa da rúa Moulin Vert, sendo enterrado na
capital gala. Acababa de cumprir 30 anos e de pintar o seu último
cadro, O leñador e a morte.
Tralo
falecemento
do pintor coruñés,
formaban parte do inventario que Simone Nafleux e o pai de Taibo
realizaron na casa parisiense 50 cadros, 30 esbozos, 93 estudos,
debuxos e apuntamentos, obras que cruzarían o Atlántico para ser
expostas, con todos os honores, na “Exposición de Arte Gallego de
Buenos Aires”, despois da cal uns cadros quedarían en París e a
maioría
viaxaron
á súa terra de nacemento xa que o pai do pintor ofreceulle algunhas
obras á cidade da Coruña, que finalmente as adquiriu en 1920 por
40.000 pesetas. Boa parte destas
obras de arte,
unha trintena, mostráronse nunha exposición organizada en 1947 pola
Academia de Belas Artes, que
foi
a última ocasión na
que se reuniu
o legado do xenio interrompido, legado do que forma parte un dos
espidos máis fermosos da pintura galega, o da súa muller Simone
Nafleux.
Nu de Simone Nafleux, obra de Germán Taibo (Concello da Coruña)
Os
que tiveron a oportunidade de ver o retrato da francesa, de pel moi
pálida e cabeleira loura, deitada con sensualidade
sobre unhas teas, quedaron tan impactados que incluso lle adicaron
un relato, como foi o caso do escritor Manolo Rivas en As
chamadas perdidas.
Nesta publicación
Rivas, que
define
esta obra de Taibo como “o desnudo máis fermoso da pintura galega
de tódolos tempos”, narra
no
conto O
escape
que durante o franquismo o arcebispo
de Santiago fora de visita ao concello
da Coruña e intentaron ocultar o
cadro
cunhas flores, que caeron ao chan por
mordunha
corrente de aire. O arcebispo,
tras uns momentos de estupefacción, exclamou: ¿Pero por qué tiñan
tapada esta gracia de Deus?4.
FONTES:
BARBEITO,
MANUEL. Los
eidos de Anzobre. Por el camino abrupto. Vida
Gallega: Ilustración General (Año X, Volumen VI, número 113), 15
de setembro de 1918.
BUGALLAL,
ISABEL. Taibo,
o xenio interrompido.
La Opinión A Coruña,24
de outubro de 2016.
RIVAS,
MANUEL. As
chamadas perdidas.
Edicións Xerais, 2002.
VILLAR,
MARTA. El ayuntamiento muestra sus pinturas. La Opinión A
Coruña,9
de decembro de 2008.
__________
1Vid.
Isabel Bugallal, Taibo,
el genio interrumpido,
La Opinión A Coruña,24
de outubro de 2016.
2Vid.
Manuel
Barbeito Herrera,
En
la distancia. Los eidos de Anzobre. Por el camino abrupto, Vida
Gallega: Ilustración Regional,
15
de setembro
de 1918,
pp.
4-5.